skip to Main Content
Zo Overwin Je De 5 Grootste Social Media Barrières

Zo overwin je de 5 grootste social media barrières

Zou je eigenlijk intensiever met social media marketing aan de slag willen gaan? Zou je graag beter zichtbaar willen zijn online, maar ‘komt het er niet van’?

Wat is het wat je tegenhoudt om vandaag te beginnen?

In dit blog heb ik de 5 belangrijkste barrières om succesvol te zijn online op een rijtje gezet. Ook vertel ik je hoe je ze kunt overwinnen

1. Te veel keuzes

Er zijn oneindig veel keuzes die je kunt maken als je social media inzet voor je bedrijf.  Welke platformen ga je inzetten om je klant te bereiken (Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram)? Ga je wel of geen nieuwsbrief versturen?  Hoe ga je je kennis en expertise delen? In een blog, vlog of op een andere manier?

Zelfs als je al langer actief bent op social media, kunnen al deze keuzes je aardig onzeker maken. Doe je wel genoeg? Welke nieuwe trend moet je oppikken en welke niet?

Durf te kiezen

Waar het omgaat is dat je keuzes maakt en niet alles tegelijk wilt doen. Maak keuzes  die bijdragen aan de doelen die je wilt bereiken en die passen bij jou als ondernemer. Het is niet heel moeilijk. Wel zul je even de tijd moeten nemen om een heldere strategie en een concreet actieplan voor jezelf uit te werken. Dat geeft overzicht en rust.
Wil je  graag een social media strategie en plan maken voor jouw bedrijf? Download dan de GRATIS Social Media Strategie Template. 

Praktische tip

Graag geef ik je alvast een praktische tip mee. Kies een of twee social media platformen waarop je actief wilt zijn. Zorg vervolgens dat je stap-voor-stap leert hoe je deze platformen optimaal kunt inzetten.

Pas als je daarmee resultaten boekt (lees: je krijgt reacties, je merkt dat mensen je beter weten te vinden of je krijgt er nieuwe klanten door), voeg je eventueel nieuwe kanalen of platformen toe.

Ben je bijvoorbeeld  een dienstverlener die business-to-business opereert en meer dan 10 nieuwe klanten per jaar nodig heeft, dan kan een combinatie van bijvoorbeeld LinkedIn en e-mailmarketing al heel effectief zijn.

2. Je ziet op tegen de techniek

Je kunt je social media marketing niet eigen maken zonder enigszins open te staan voor nieuwe technische zaken. De een heeft daar meer moeite mee dan de ander. Dat is nu eenmaal zo.

Als de techniek een barrière voor je is, raad ik je aan een workshop of training te volgen zodat je stap voor stap meegenomen wordt in sommige technische aspecten. Ook op YouTube staan oneindig veel ‘how to’ filmpjes waarin van alles met betrekking tot social media wordt uitgelegd.

En blijf je hiermee worstelen, maar wil je toch met social media aan de slag, huur dan een virtual assistent in die je kan helpen met de technische zaken. Het is echt een gemiste kans als je om technische redenen afhaakt op social media.

3. Je bent bang om niet consistent te kunnen zijn

Als ondernemer heb je naast marketing natuurlijk heel veel meer te doen. Het is soms makkelijker om te beginnen met social media dan het voor lange tijd vol te houden.

Het helpt als je voor jezelf een strategie en planning maakt  waarin je bepaalt wat je op maandelijkse basis gaat doen. Als je weet wanneer er drukke periodes aankomen, kun je hier in je planning al rekening mee houden en een voorraad aan blogs of berichten maken.

Daarnaast zijn er social media planning tools zoals Hootsuite waarmee je berichten kunt inplannen. Ook dit zorgt ervoor dat je consistenter zichtbaar bent.

Wees niet te streng voor jezelf

Tenslotte moet je niet bang zijn om even een week of twee niets van je te laten horen. De wereld vergaat niet als je het even te druk hebt om je social media bij te houden.  Pak daarna wel je social media marketing activiteiten weer op. Soms kan de drempel om te beginnen weer groter zijn als je even niets hebt gedaan. Houd daar dus rekening mee.

4. Angst om jezelf te laten zien

Een van de redenen om op social media actief te zijn is om jezelf en je bedrijf zichtbaarder te maken. Je wilt dat meer mensen je bedrijf leren kennen en contact met je gaan opnemen. En het liefst wil je er natuurlijk nieuwe klanten mee werven.

Dat betekent dat je inderdaad jezelf moet laten zien. Gelukkig kan dat op veel manieren en zijn er vele gradaties van zichtbaarheid. Zo kan een reactie op een bericht dat iemand anders deelt je al zichtbaarder maken. Dat zou een eerste stap kunnen zijn. Vervolgens zou je artikelen van anderen kunnen gaan delen op je eigen tijdslijn (artikelen die je relevant vindt voor jouw publiek). Een volgende stap zou het zelf schrijven van blogs kunnen zijn. En tenslotte kun je ook video’s maken waarin je je kennis deelt of je kunt webinars gaan organiseren.

De kracht van imperfectie

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je opziet om naar buiten te treden online. Misschien ben je bang dat het niet goed genoeg is wat je schrijft of dat sommige mensen het niet eens zijn met wat je zegt.
In het werken met ondernemers merk ik dat het soms heel lang duurt voordat iemand zijn eerste blog durft te publiceren. De ideeën zijn er dan al lang, de eerste draft is al geschreven, maar daar blijft het dan bij.

Wat zullen anderen zeggen…

Heel herkenbaar hoor. Toen ik 3 jaar geleden mijn eerste blog publiceerde voelde het alsof ik kleur bekende. Het was overigens een redelijk neutraal blog, maar toch. Het idee dat ineens iedereen, inclusief vrienden en familie, lezen wat je te zeggen hebt voelde heel ongemakkelijk.

Ik heb gemerkt dat het een kwestie is van doen. Durf je perfectie los te laten. Je eerste blog zal niet perfect zijn, maar je tiende en je vijftigste waarschijnlijk ook niet.  Het perfecte blog bestaat niet. Perfectie kost so wie so teveel tijd.  Laat het los. Druk op een gegeven moment op de ‘publiceer’ knop. Je zult merken dat het enorm veel energie geeft om je kennis met je netwerk te delen

5. Je weet niet waarover je moet schrijven

Het kan heel goed zij dat je niet weet waarover je moet schrijven. Vraag jezelf dan af: wat is het dat ik weet en mijn klant niet weet? Welke vragen stellen mijn klanten en potentiële  klanten? Waar weet ik heel veel van?

Je zult merken dat je snel een lijstje met onderwerpen hebt. Veel ondernemers vinden hun kennis zo vanzelfsprekend dat ze vergeten dat ze meer weten dan hun klanten. De ‘curse of knowledge’ wordt het wel genoemd. Dan is het goed om je weer even bewust te worden van je eigen expertise.

Dit bericht heeft 4 reacties
  1. Hi Anneke, Dank je wel voor de tips. Inmiddels ben ik mede dankzij jouw continue inspiratie steeds actiever op Linked-in en met Bloggen. Ik heb inderdaad met alle barrières te maken gehad. 4 zijn inmiddels afdoende aan de kant. Voor een volgende stap ervaar ik ‘de techniek’ als barrière. Tijd om me daar eens wat verder in te verdiepen zodat e.e.a. verder geautomatiseerd kan worden.

    1. Goed dat je de meeste al hebt geelimineerd. Volgende week eens bespreken waar je precies tegenaan loopt. Kan je er vast wel bij helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top