skip to Main Content
Zo Meet Je De Resultaten Van Je Activiteiten Op Social Media

Zo meet je de resultaten van je activiteiten op social media

Social media kost je best veel tijd. Je bent druk met vlogs, blogs, artikelen en andere bijdragen. Dat is niet erg, maar je wilt wel rendement zien.

Hoe weet je nou zeker of je goed bezig bent? Of je inderdaad meer omzet haalt of betere klanten aantrekt? Of je, zeg maar, populairder wordt binnen en buiten je netwerk?

Dat kun je meten.

Door te monitoren. Niet schrikken, dat is niet technisch. Ook jij kunt je social media activiteiten meten.

Pak de social media platformen of je website er maar eens bij en ontdek hoe jij scoort met je website, de e-mailmarketing of LinkedIn.

Hoe je social media monitort, leg ik graag uit.

Je website

Log in op Google analytics met je mailadres en wachtwoord. Klik bovenaan op rapportage. Rechts zie je het tijdvak. Links zie je een menu met opties:

Monitoren-website-PR-minded

Klik eens op doelgroep in het menu. Je ziet dan:Monitoren-website-1-PR-minded 

Bouncepercentage

Interessant is het bounce percentage. Dat vertelt indirect hoe boeiend mensen jouw website vinden. Is het percentage hoog dan zijn ze na het bekijken van de pagina waarop ze binnenkomen gelijk weer vertrokken. Liever hou je ze langer geboeid. Maar hoe?

Stel, je promoot een blogartikel. Lezers komen op je website terecht. Link in de blog dan eens naar andere artikelen op je site of leid ze naar een pagina op je site die een gratis ‘weggever’ aanbiedt. Zo houd je ze langer vast.

Acquisitie

In het menu staat ook acquisitie. Klik je erop, dan zie je hoe bezoekers op je website terechtkomen en hoeveel procent daarvan via social media. Vanaf welk social mediakanaal precies, zie je als je verder doorklikt.

Monitoren-aquisitie-PR-minded

Word je actiever op social media en promoot je daar regelmatig je blog, dan merk je dat het aantal bezoekers dat via social media op je website komt groeit.

Gedrag

Klik ook eens op gedrag in het menu. Je ziet nu welke pagina’s het meeste worden bezocht.

Monitoren-gedrag-PR-minded

Wil je per maand vergelijken wat er gebeurt op je website, download dan maandelijks rapportages uit Google analytics. Hier lees je er alles over.

Je vergelijkt eenvoudig de voortgang.

Overigens zijn dit nog maar een paar tips. Verdiep je je meer in Google analytics, dan merk je dat er een wereld aan informatie voor je open gaat!

E-mailmarketing

Hoe doe je monitoring met je e-mailmarketing?

  • Meet de groei van je mailinglist
  • Check hoeveel procent van de ontvangers deze ook echt opent
  • Bekijk het aantal kliks op je link naar de mailing

Je kunt dit allemaal zien als je mailprogramma’s gebruikt zoals ActiveCampaign, Aweber of LaPoste.

Groei mailinglijst

Zie je weinig groei in je mailinglist, dan kom je natuurlijk in actie. Promoot eens wat vaker je gratis weggever (als je die hebt) of verleid mensen op een andere manier om zich in te schrijven.

Hoeveel mensen openen je mail?

Hoeveel procent van de inschrijvers op jouw nieuwsbrief opent je mail ook echt?  Vergelijk het eens met de vorige mailings. Als het er minder worden, of je wilt er gewoon meer, denk na over mogelijkheden om dit openingspercentage wat op te krikken.

Zorg voor meer prikkelende teksten in je onderwerp bijvoorbeeld. Uiteindelijk is het onderwerp van de mailing het eerste wat mensen zien.

Wie klikt er?

Ok. De mail is geopend. Maar nu wil je nog dat de link naar dat fantastische blog of interessante artikel aangeklikt wordt. Hoeveel mensen vinden dat de moeite waard? Hoe lagen de gemiddelden de afgelopen maanden? Zat er ergens een piek? Begrijp je waar die vandaan komt, dan ben je al een heel eind!

Ik merk zelf dat op blogs die lijstjes geven (bijv. 3 manieren om…, In 7 stappen naar), veel beter geklikt wordt dan andere blogs.

LinkedIn – het platform voor b2b

Publiceer je regelmatig op LinkedIn? Ik geef je tips over de statistieken die je daar kunt raadplegen:

LinkedIn statistieken 

Wat kun je op LinkedIn onder andere monitoren?

  • Wie je profiel bekeken heeft
  • Views en reacties op posts
  • Hoe vaak je in zoekopdrachten verscheen
  • Aantal connecties en volgers

Ga naar je eigen profiel op LinkedIn (simpelweg door op je foto in het menu te klikken) en scroll naar beneden tot onder je samenvatting (als je die hebt). Dan zie je: dashboard.

Bij mij ziet dat er zo uit:

Monitoren-LinkedIn- PR-minded

Leuk, maar wat heb je nu aan deze informatie? Let op:

Wie heeft je profiel bekeken?

Wie o wie bekeek jouw profiel op LinkedIn? Heb je een gratis account, dan zie je alleen de laatste vijf mensen. Check dus regelmatig, want, misschien zijn ze wel interessant voor je. Zelf onderneem ik altijd actie als iemand mijn profiel bekijkt. Met een uitnodiging om te linken of met een persoonlijk berichtje. Gewoon om te vragen of ik ergens bij kan helpen. Je weet maar nooit. Het is al gauw aanleiding voor een online conversatie en betere kennismaking.

Post views

Dit getal geeft aan hoeveel mensen je laatste bericht hebben gezien. Klik je op het getal, dan zie je in een volgend scherm de resultaten van al je bijdragen te zien.

Op LinkedIn worden met artikelen de blogs bedoeld, die je via LinkedIn hebt gepubliceerd. Bijdragen zijn alle andere berichten die je hebt gedeeld. Alle activiteiten laat alles zien: de artikelen, bijdragen en reacties die je hebt gegeven.

Monitoren-LinkedIn-1-PR-minded

Door het aantal views en reacties van je artikelen en bijdragen bij te houden (ik doe dit zelf in een Excel-bestand) krijg je inzicht in het soort berichten dat goed scoort en kun je jezelf verbeteren.

Scroll je door de lijst van je bijdragen, dan zie je onderaan ieder bericht het aantal views en de reacties van iedere bijdrage.

Monitoren-LinkedIn-PR-minded

Verschenen in zoekopdrachten

Het 3e getal in je dashboard vertelt hoe vaak je verscheen in een zoekopdracht op LinkedIn. Klik er maar eens op en je ziet van welke bedrijven deze mensen komen, welke functie ze hebben (komt dat ook overeen met je doelgroep?) en de trefwoorden die ze hebben gebruikt.

Aantal volgers & connecties

Het aantal volgers vind je als je op de homepage van LinkedIn kijkt, links in het scherm. Mensen kunnen je ook volgen zonder met je gelinkt te zijn. Door in het menu van LinkedIn op mijn netwerk te klikken zie je links hoeveel connecties je hebt.

Uiteraard is de kwaliteit van je netwerk belangrijker dan de kwantiteit. Toch heb je baat bij een groeiend netwerk van relevante mensen. Groeit je netwerk nauwelijks, ga daar dan mee aan de slag. Ook al heb je ze nog nooit live gesproken! De meeste klanten die starten met mijn 6-maanden programma ExpertOnline, zie ik pas voor het eerst ‘live’ bij de eerste dag van het begeleidingstraject. That’s the power of social media!

Leuk, dat bijhouden maar dan nog: wat levert het me op?

Niets, als je er niets mee doet! Je doel is om dankzij je onlineactiviteiten met de ideale klant in gesprek te raken.

Vandaar de opvolging als iemand je profiel bekijkt. De nieuwe acties, als mensen je website niet echt goed bekijken of de weggevers om mensen aan je mailinglijst te binden.
Dáár begint het opbouwen van een klantrelatie.

Baseer beslissingen niet op statistieken die je ego strelen. Als je volgers of website bezoek omhoog gaan, betekent dat niet meteen dat je op weg bent om meer klanten te krijgen.

Want uiteindelijk wil je met jouw ideale klant in gesprek raken.

In mijn programma’s leer ik je hoe je dat gestructureerd en op een prettige manier doet. Je haalt dus meer uit social media als je er consistent mee aan de slag gaat.

En hoe monitor je dat dan weer?

Jouw face-to-face gesprekken

Tel eens hoeveel gesprekken je face to face voerde afgelopen maand. Hoe kwamen deze mensen bij jou? Hou het eens bij, zo ontdek je of jouw onlineactiviteiten daar substantieel aan bijdragen. Vervolgens stel je jezelf de vraag: hoe vaak leiden die ontmoetingen tot een offerte of nieuwe opdracht? Hoe is de conversie?

Meten is weten.

Ga je eenmaal meten, dan zul je zien dat het veel kennis geeft. Ik ontdek nog altijd nieuwe inzichten. Ik kan ermee sturen en je leert waar je wel en niet mee scoort. Waarmee je tijd verliest en waarmee je sneller winst boekt.

Wat doe jij om je social media activiteiten te monitoren?

 

 

Back To Top