Ik zie me nog zitten, zo’n vijf jaar geleden. Daar, op dat bankje in de hal van Buckinghamshire New University. Tussen twee lesuren door. Druk in gesprek met ondernemerscoach Stan Lenssen. Hij ging een ondernemersevent in Nederland organiseren. En ineens wist ik het: ik ga voor mezelf beginnen. Ik voelde dat er meer in me zit dan wat ik er destijds als docent Marketing & Communicatie uit haalde. Dat gevoel, noem het een ‘driving force’, je innerlijke stem, die je voortstuwt en het gevoel geeft op de juiste weg te zijn, is leidend gebleven. Al die vijf jaren dat ik nu onder de vlag van PRminded eigen ondernemer ben.
Een groot avontuur natuurlijk. Maar als ik nou terugblik, wat kan ik andere ondernemers dan meegeven? Wanneer ben je er?
Laat ik vooropstellen dat ‘er zijn’ er bij ondernemen niet bij is. Ook als ik kijk naar de gesprekken die ik met klanten en collega-ondernemers voer. Je bent altijd in beweging. ‘Hoe kan ik mezelf verbeteren? Hoe kan ik groeien?’ Achterover leunen is er niet bij.
Zelf aan zet
Maar wat me vooral fascineert is dat er door het ondernemen een bron van energie vrijkomt die eigenlijk onuitputtelijk is (al zou ik best wat vaker een break mogen nemen :-). Het ondernemerschap stelt me optimaal in staat om het maximale uit mezelf te halen. Je bent zelf aan zet.
Natuurlijk, met mijn verstand bepaal ik de inhoud van mijn programma’s, mijn aanpak en strategie. Maar mijn missie met PRminded? Die komt vanuit mijn hart. Een sterke drive, waar weinig ratio aan te pas komt. En dát is denk ik de belangrijkste les die ik de afgelopen vijf jaar leerde:
Je innerlijke stem liegt nooit.
Dat klinkt misschien zweverig. Maar wie mij kent, weet dat ik met beide benen op de grond sta. Wat niet iedereen weet, is dat ik een bibliotheek aan boeken verslind over het volgen van je intuïtie, spiritualiteit en persoonlijke ontwikkeling.
Onderscheidend zijn
Toen ik vijf jaar terug eenmaal besloten had een bedrijf te starten, kwam al vrij snel de vraag hoe ik me zou onderscheiden met PRminded. Dat vond ik moeilijk. Ik had mijn toenmalige business coach nodig om me op mijn boekenkast te wijzen: het antwoord lag recht voor mijn neus.
Authenticiteit. Dat is mijn drijfveer en waar ik zelf in geloof. Trouw blijven aan jezelf en je intuïtie. Je bewust zijn van je talenten; je uniekheid als ondernemer. Dat is ook de basis voor het succes van de marketing van je bedrijf. En dus werd het ineens heel logisch voor mij om ondernemers te helpen om op een authentieke manier klanten aan te trekken via social media. Dit thema heeft dan ook, naast strategie en praktische marketingzaken, een plek in mijn programma’s over online zichtbaarheid.
‘Humanizing your business online’
Het bijzondere is dat ik bij het laten maken van mijn logo ook een tagline wilde, een korte quote die de kern aangeeft van wat ik doe. Omdat ik destijds in Londen woonde, was het voor mij logisch dat die tagline in het Engels zou zijn.
En die tagline, humanizing your business online, verwoordt nog steeds waar het bij mij als mens en op social media om gaat.
Er is een enorme behoefte aan menselijkheid online. Mensen willen worden geraakt en worden geïnspireerd.
Daarom stimuleer ik ook mijn klanten om meer van zichzelf te laten zien. Of dat nu is door hun visie te delen, of te laten zien wat er bij hen achter de schermen gebeurt of te vertellen wat ze voor klanten betekenen.
Zelf ben ik hier ook steeds meer mee bezig. Dit blog is weer een stapje in de richting. Mijn nuchterheid zal ervoor zorgen dat ik niet doorsla. Maar een ‘human touch’ mag niet ontbreken.
What’s next?
Ten eerste hoop ik natuurlijk dat ik met net zoveel leuke en mooie klanten blijf werken als ik de afgelopen vijf jaar heb gedaan. Dank aan iedereen die me heeft geholpen en heeft bijgedragen aan waar ik nu sta!
Ik weet dat mijn ‘ondernemersreis’ van de afgelopen 5 jaar, mijn reislust naar het buitenland een beetje naar de achtergrond heeft gedreven. Maar nu ik na 5 jaar gesetteld ben in het ondernemerschap, sluit ik niet uit dat daar weer verandering in komt. Een lezing of training geven in het buitenland? Kom maar op! 😀
Ik ben benieuwd naar jouw ‘ondernemersreis’ en wat ik daarin kan betekenen. Mail me gerust voor een vrijblijvend gesprek op anneke@pr-minded.nl.
Dit bericht heeft 0 reacties