skip to Main Content
Meisje Zingend Op Straat Bij Blog 'Waarom Personal Branding Om Lef Vraagt' | PRminded | LinkedIn Trainer & Personal Branding Coach | Bavel, Breda, Tilburg | Voor ZZP & MKB

Waarom personal branding om lef vraagt

Personal branding is hot: jezelf als merk profileren. Het lijkt zelfs of je niet meer zonder kan.
Met bekende voorbeelden als Steve Jobs, Oprah Winfrey en Richard Branson.
Ja, zeg! Kan de lat nog hoger?

Ja hoor. Ook Einstein en Napoleon deden aan personal branding. Met waanzinnige quotes of indrukwekkende portretschilderijen van zichzelf.

Maar hoe zit dat me jou? Als gemiddelde ondernemer?

Stop!

Laten we beginnen met jezelf niet gemiddeld te noemen. Onderzoek waar jij in uitblinkt ten opzichte van je concurrent. Denk aan een waarde, een bijzondere eigenschap, aanpak of visie. Vaak is het niet één ding dat jou uniek maakt, maar juist de combinatie van verschillende talenten. Dat maakt jou anders dan de rest.

Dat ontdekken is het begin van personal branding.

Etalage

Dan is de grote vraag: wat ga je laten zien? Veel ondernemers met wie ik werk hebben jarenlange ervaring. Veel opleidingen gevolgd. Dan kun je veel verschillende dingen. Dat is fijn, maar ook een valkuil. Want wat ga je laten zien?

Ik vergelijk personal branding vaak met een etalage. Winkeliers stallen hun meest aantrekkelijke spullen uit op een herkenbare, originele manier. Maar hoe doe je dat met jouw persoonlijke merk? Hoe ziet die etalage eruit?

Een paar voorbeelden:

  • Wie naar de website van Maarten van der Weijden gaat ziet al snel dat het over levenslessen gaat. Met lezingen, over pech en geluk. Daarin is hij ervaringsdeskundige.
  • Elske Doets. Zij staat voor persoonlijke groei van vrouwen in het bedrijfsleven met haar Young Lady Business Academy. Niet voor niets was zij zakenvrouw van het jaar.
  • Natalia Wichowski, een personal branding expert, die consistent en helder predikt hoe je online van waarde kan zijn op LinkedIn.

Waarom al die moeite?

Omdat het de doodsteek is voor veel ondernemers als ze vlees noch vis verkopen. Zich nergens écht in onderscheiden. Van alles doen en kunnen maakt het verwarrend: waarom zouden mensen daar aankloppen? Voor hen duizend anderen, die specialistischer zijn. Qua bedrijven liggen de voorbeelden op straat. Kijk maar naar V&D en Hudson Bay. Ze wisten zich niet onderscheidend te profileren voor het juiste segment.

Bouw je echter consistent aan je originele etalage, dan val je op en trek je de juiste mensen aan. Zij herkennen iets van zichzelf in jou, of in de diensten die je aanbiedt.

 Ok. Maar hoe dan?

Personal branding vraagt om inzicht in jezelf en inzicht in waar je naartoe wilt met je bedrijf. Vaak is het een ontdekkingstocht. Als je net start met je bedrijf, zit je anders in de wedstrijd dan na 5 jaar ondernemerservaring.

Maar wie dicht bij zichzelf blijft, heeft het marketingtechnisch eenvoudig. Online en offline, straal je hetzelfde uit. Tijdens je ‘personal branding reis’ schaaf je bij, verbeter je jezelf, maak je steeds specifieker wat je te bieden hebt en bouw je aan je naam. Het is een stuk bewustzijn, dat je scherp houdt.

Mijn eigen zoektocht als voorbeeld

Ik timmer al jaren als professional aan de weg. Mijn personal branding maakte een ontwikkeling door. Met PRminded werd de focus op social media een bewuste keuze. En inmiddels heb ik het nog specifieker gemaakt: ik richt me op personal branding op LinkedIn. Dát is het onderwerp en het medium waar ik warm voor loop. Daar ben ik goed in. Ook in het overbrengen, dankzij mijn achtergrond in het onderwijs: 1 + 1 = 3.

Qua persoonlijkheid ben ik van een nuchtere, persoonlijke benadering, en hou van een zekere diepgang. Ik heb veel interesse in de persoon achter mijn klant. Wat drijft iemand, waar wordt iemand enthousiast van? Die verdiepingsslag zorgt ervoor dat ik ondernemers beter dan gemiddeld kan begeleiden in hun eigen zoektocht naar hun online aanwezigheid, profilering en personal branding.

Je bent nooit klaar

In mijn uitingen op LinkedIn, maar ook in mijn trainingen laat ik die waarden altijd naar boven komen. Dat is niet ineens af, daar blijf ik voortdurend aan bouwen. En dat is ook waar ik mijn klanten bij help en in begeleid.

Heb het lef

Natuurlijk vraagt het om lef. Jezelf een stukje blootgeven. Je kwetsbaar opstellen. Maar uiteindelijk bewijs je jezelf er een dienst mee. Je richt bewust jouw etalage in, die wezenlijk verschilt van de buurman of buurvrouw. En daarmee kies je voor jouw doelgroep, niche of ideale klant. En die voelt dat.

Wil je weten hoe je jouw personal brand stevig neerzet? Klik dan hier, dan maken we een afspraak om vrijblijvend kennis te maken.

En is dit artikel relevant voor mensen in je netwerk? Deel het gerust via onderstaande buttons.

 

Ook interessant voor je:

Dit bericht heeft 2 reacties

  1. Je snijdt hout Anneke, en je geeft goede voorbeelden van mensen waarbij het klopt. Helaas zie ik ook nog veel mensen die meer bezig zijn met personal branding dan met zichzelf zijn. En zoals je al zegt: “Wie dicht bij zichzelf blijft, heeft het marketingtechnisch eenvoudig.”

    1. Ik snap wat je zegt Saskia. Personal branding begint bij jezelf met de vraag ‘wat wil ik nu?’. Waar wil je meer van (welke opdrachten, klanten enz). Bij welke klanten kun je het meest van betekenis zijn vanuit je expertise? Als dat de start is van je communicatie, wordt het vanzelf authentiek. Ik merk dat personal branding soms nog wordt geassocieerd met ‘een verhaal vertellen dat mooi klinkt vanuit salesoogpunt’. Als je het zo aanpakt, dan werkt het niet in mijn optiek en zal je niet snel de mensen aantrekken met wie je graag werkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top