skip to Main Content
Waarom Je Op LinkedIn Moet Zingen Zoals Je Gebekt Bent

Waarom je op LinkedIn moet zingen zoals je gebekt bent

Ken je het Tv-programma Memories? Oude liefdes zien elkaar na eeuwen terug. De krullen van hem zijn slechts nog wat dunne haarplukken. Haar hoge pumps vervangen door instappers. Maar bij het weerzien roepen ze verrast: ‘Tinus! Marie! Jij bent echt niks veranderd!”

Ik weet hoe dat komt. Dat heeft met eigenheid te maken. Zoals jij kijkt, lacht en je beweegt, zo is er namelijk maar een. Het maakt je uniek. Niet inwisselbaar voor een ander. Hoe gaaf is dát?

In mijn LinkedIn trajecten gaat het daarover. Niet om je uiterlijk, maar wel om hoe je je profileert. Jij bent zelf het meest krachtige instrument om je marketing en pr een gezicht te geven. Of in jargon: je personal branding. Jij onderneemt anders. Staat voor je eigen unieke waarden, aanpak of visie. Voor klanten kun jij weleens de Marie of Tinus zijn, waar hun hart sneller van gaat kloppen.

Maar… herkennen ze jou als zodanig?

Tijd om jezelf onder de loep te nemen. En wel van top tot teen. Te beginnen bij de top!

Jouw personal brand op LinkedIn | mannetje met beschrijving van lichaamsdelen | PRminded | LinkedIn expert en personal branding op LinkedIn | Bavel, Breda, Tilburg

Hoofd – strategie, kennis & expertise

Wat speelt er zich af tussen je oren? Rommel je maar wat aan op je LinkedInaccount, of ziet je publiek een rode draad in de expertise die je deelt? En gebeurt dat ook een beetje consistent? Als Tinus de ene keer volop met Marie afspreekt en dan weer niks van zich laat horen, denkt Marie: wat heb ik aan deze gast? Een strategie, plan en consistentie zorgen voor meer vertrouwen bij de ander. En bij jezelf.

En wees nooit te bescheiden met hoe vaak en wat je deelt. Je hebt niet half in de gaten hoeveel kennis je opbouwde en welke vaardigheden je ontwikkelde om klanten verder te helpen. Deel die kennis en laat zien wat je in huis hebt. Klanten kiezen voor jou en niet voor de concurrent omdat juist jij hen aanspreekt.

Je ogen – spiegel van de ziel

Vergelijk de oogopslag van jezelf als puber met die van nu. Zie je verschil? Ik wel. Ervaringen, expertises, ontdekkingen en avonturen maakten je tot wie je nu bent. Je wereldbeeld veranderde, je maakte bewuste keuzes. Ook in je business ontwikkelde je een visie. Die straal je uit.

Je mond – zing zoals je gebekt bent

Misschien ben je wat zwaar op de hand. Of flierefluit je je door het leven. De een haalt Plato erbij in zijn berichten, de ander heeft het over de nieuwste inzichten van een influencer. Alles is goed, zolang het bij je past en er lijn zit in wat je doet. Ook letterlijk maakt je tone of voice verschil: wie zegt dat je niet in je moerstaal mag bloggn’ en vloggn’?

Armen en handen – open en uitnodigend

Handen schudden, dat is iets van vroeger! Net als iemand met open armen ontvangen. Maar figuurlijk kan het nog steeds. LinkedIn maakt je wereld groter en brengt mogelijke klanten dichtbij, ook mensen die je al lange tijd niet zag zijn weer binnen handbereik. Tinus en Marie, daar hebben we ze weer.

Je hart – laat het kloppen

Tja. Hier draait alles om. Waar kom jij je bed voor uit? Drijfveren, passie, kernwaarden. Zeer persoonlijk. Praat niemand na, maar ga diep vanbinnen kijken waarmee jij je wilt profileren. Alleen dan lukt het je om prospects op LinkedIn ook te raken in hun hart. En je trekt klanten aan die uit hetzelfde hout gesneden zijn, dat werkt wel zo fijn.

Je maag – snacks en diners

Content. Dat gaat over alle uitingen die je doet op LinkedIn. Van video tot vlog, van blog tot podcast, van foto tot infographic. Jij kiest. Als snacks, als 4 gangendiner, als take-away? Het maakt niet uit. Zolang je de rode draad vasthoudt en het professioneel vormgeeft eet jouw publiek uit je hand.

Je looks – uniek

Het oog wil ook wat. Een goede, kwalitatieve profielfoto is het halve werk, maar onderschat je andere beeldmateriaal niet. Kleurkeuze en stijl dragen bij aan je branding. Je wordt onthouden. Tinus, droeg altijd zo’n alpinopet. Gaaf hoor.

Je voeten – kom in beweging!

Blijf niet staan, trek die wandelschoenen aan. LinkedIn vraagt om actie. Je wilt niet alleen gezien worden, maar zelf ook interactie met anderen. Reageer, zoek de verbinding met mensen die jou raken, op jou reageren of stuur een bericht wanneer jij denkt iets aan elkaar te hebben. Zet zelf de eerste stap. Deed Marie ook.

Die hele van top tot teen reis is uitermate boeiend. Het zet je op scherp. Omdat je eindelijk ontdekt waar je werkelijke drijfveren liggen. Hoe je gebekt bent, en waarom je dus zo zingt.

Echter en authentieker wordt het niet. Wie dat ook ontdekt is jouw ware klant.

Ik ben benieuwd welk deel van je reis je het lastigst vindt. Laat het weten in de comments.

👉 PS Komende 24 november geef ik een webinar over het fenomeen personal branding op LinkedIn. Ik nodig je van harte uit. Meld je hier snel even aan.

Ook interessant voor je:

 

Dit bericht heeft 2 reacties
  1. Hoi Anneke,

    Ik vind – je mond ‘zing zoals je gebekt bent ‘ – een lastige. Degene die mij in het echt kennen, weten dat ik een positief, vrolijk iemand ben. Nooit chagrijnig… Maar wanneer ik video’s opneem over het thema eenzaamheid, kom ik altijd serieus over. Ja, en zit daar iemand op te wachten? Ben nu aan het oefenen om die glimlach te toveren in mijn filmpjes…😉

    1. Hi Vera, ik herken helemaal wat jij zegt. Ik merkte dat bij mezelf ook aan het begin met video. Ik kan soms wat monotoner praten op video. Bi iedere opname probeer ik daarop te letten. Heb zelfs bij webinars een reminder op mijn scherm ‘Enthousiast’. Dan let ik extra op mijn mimiek en overdrijf het zelfs een beetje voor mijn gevoel. Zo kom je iedere keer weer een beetje natuurlijker, als jezelf over, ook al moet je er iets mee moeite voor doen. Klinkt tegenstrijdig maar zo coel ik het niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
Open chat
1
Welkom!
Kan ik je ergens mee helpen?
Stuur mij hier dan een berichtje.

Ik help je snel verder!