skip to Main Content
Waarom Je Als Ondernemer Soms Iets GRATIS Moet Weggeven

Waarom je als ondernemer soms iets GRATIS moet weggeven

E-mail is één van de meest directe en persoonlijke manieren (naast ‘live’ ontmoetingen) om met iemand in contact te treden en een relatie op te bouwen. Het opbouwen van een e-mail adressenbestand kan ik daarom ook iedere ondernemer aanraden.

Naast dat het persoonlijk en direct is, is het efficient (je kunt veel mensen in één keer bereiken). En als je e-mails via een webprogramma zoals Mailchimp of ActiveCampaign verstuurt, kun je ook nog eens zien wie jouw e-mail heeft geopend en op welke links ze hebben geklikt.

Bij veel bedrijven die een adressenbestand hebben, beperkt het bestand zich vaak tot bestaande klanten en relaties. Dat is jammer.

Hoe zorg je nu dat potentiële klanten zich vrijwillig op jouw e-maillijst plaatsen?

Door eerst iets GRATIS WEG TE GEVEN. Seth Godin deed deze suggestie al in zijn boek “Permission Marketing” in 1999. Hij concludeerde toen al dat mensen best hun e-mailadres (en andere gegevens) willen geven, als ze er ook iets voor terugkrijgen wat voor hun van waarde is.

Permission Marketing offers the consumer (or b2b customer) an opportunity to volunteer to be marketed to.

En wat kun je dan weggeven?

Dat kan van alles zijn.

  • Een korte online training. Als sales trainer kun je een online video training ontwikkelen waarin je bijvoorbeeld de 5 beste onderhandelingstechniekem uitlegt.
  • Een checklist. Ben je ontwerper van websites, creëer een checklist waarmee mensen kunnen checken of hun website wel het gewenste resultaat oplevert.
  • Een stappenplan. Bijvoorbeeld als financieel adviseur “In 7 stappen naar een financieel plan voor je bedrijf”.
  • Een scan. Denk als vitaliteitscoach aan een scan om de vitaliteit van een afdeling of team te bepalen.
  • Een e-book. Bijvoorbeeld een e-book waarin je oplossingen biedt voor problemen waar jouw potentiele klanten tegenaan lopen. Zo heb ik onlangs zelf een gratis e-book gepubliceerd “In 7 Stappen Authentiek Klanten Werven op Social Media.

Je begrijpt, de lijst kan makkelijker worden uitgebreid. Waar het om gaat is dat jouw gratis weggever:

  • Van waarde is voor de ontvanger
  • Verband houdt met jouw dienstverlening
  • De ontvanger in staat stelt een beetje met jouw aanpak kennis te maken.

En verder: maak het niet te gecompliceerd.

Blijf je weggever promoten

Een gratis weggever moet je wel blijven promoten. Na een eerste launch houdt het niet op. Blijf je gratis weggever onder de aandacht brengen via social media; zorg dat de weggever duidelijk zichtbaar is op je website; als je een blog schrijft waarin het thema van jouw gratis weggever aan de orde komt, zorg dan dat je een link opneemt van de landingspagina waar je je weggever promoot. Of promoot je gratis weggever met een advertentie op Twitter of Facebook.

Wat je terugkrijgt

Als je volhoudt zul je zien dat je e-maillijst blijft groeien. Dit stelt jou in staat om op een hele directe en persoonlijke manier met potentiële klanten te communiceren. Naast praktische tips en informatie kun je je mailings ook inzetten om je producten en diensten te promoten. Of zeg maar gewoon, MOET je je mailings af en toe inzetten om je producten en diensten te promoten. En zo krijg je vanzelf iets terug (aanmeldingen voor een training, nieuwe coachingsklanten, etc.). Als je maar eerst iets gratis weggeeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top