skip to Main Content
Jouw Exclusieve Kennis? Deel Het Vooral Op Social Media

Jouw exclusieve kennis? Deel het vooral op social media

Je hebt ze erbij. Ondernemers die angstvallig hun exclusieve kennis voor zichzelf houden. Bang dat anderen ermee weglopen. Het trucje afkijken. Straks gaan ze ervandoor met mijn exclusieve weetjes.

Maar, je bent Hans Klok toch niet?

Klopt. Maar hoe zit het dan met mijn exclusiviteit?

Denk groter, zou ik willen zeggen. Want als jij iets verklapt over jouw unieke aanpak of concept, nemen mensen dat dan klakkeloos over? Waarschijnlijk niet. En als dat wel zo is, komt dat dan net zo goed uit de verf als bij jou? Onderschat jezelf niet.

Wat er wel gebeurt: jouw professionaliteit stijgt in aanzien. Kennelijk weet je de juiste snaar te raken. Mensen aan het denken te zetten. En daarmee zet je jezelf neer als expert. Iemand met verstand van zaken.

Herkenbaar als expert

Stel, je bent ergens goed in. Behalve goed onderlegd, heb je een berg aan werkervaring. Zelf sta je daar amper bij stil, maar je bent inmiddels onder je klanten een autoriteit binnen je vakgebied. De vraag is nu of andere mensen buiten jouw klantenkring jou ook als zodanig herkennen. En weten ze je te vinden als je nodig bent? Het delen van kennis geeft jou en jouw bedrijf de status van expert. En mocht je het nog niet weten. Mensen doen graag zaken met experts. Ervan uitgaande dat je ook nog een beetje sympathiek bent😀.

Fans

Daarbij is het natuurlijk leuk om fans te krijgen. Mensen die wat aan je hebben. Jou waarderen. Kennis delen levert dus meer op:

  • Klanten, collega’s en zakelijk partners zien je.
    Regelmatig online van je laten horen, bijvoorbeeld op LinkedIn, zorgt voor het top of mind effect. Aan jou denken ze als eerste als er een vakman nodig is dankzij de consistentie in je video’s, blogs, quotes of posts.
  • Je bent een inspirator.
    De vraagstukken waar je over bericht, zorgen voor herkenning. Als jij met jouw kennis een deel van het probleem al oplost, dan inspireer je anderen. Ga jezelf maar eens na, wie is jouw inspirator en waarom? Die rol kun jij ook aannemen.
  • Je expert status groeit.
    Positioneer jezelf. Als individu of als organisatie heb je een bepaalde visie of missie. Je bepaalt zelf hoe je je onderneming in de markt zet en hoe je dat uitdraagt op social media. Wat maakt jou bijzonder? Waar wil je dat mensen je aan herkennen? Download mijn gratis e-book als je hiermee aan de slag wilt gaan.

Nu even concreet

Hoe ziet dat er dan uit, dat exclusieve kennis delen? Ik geef je een paar voorbeelden:

  • Je bent trainer en bereidt een programma voor. Je vist er zo al vier of vijf interessante thema’s uit. Werk ze uit als blogpost, tweet, quote of artikel en maak je netwerk deelgenoot via LinkedIn, Facebook, Twitter en/of Instagram.
  • Stel, je hebt een interessant advies- en coaching traject, waarmee je klanten al gauw een maand of 12 begeleidt. Er komen allerlei onderwerpen aan bod. Kijk eens hoeveel whitepapers, e-books, updates, blogs of nieuwsbrieven je per thema kunt uitzetten!
  • Werp een blik op je casussen. Wat kunnen anderen ervan leren? Welke nieuwe inzichten deed jij op tijdens je werk?

Behalve de weg naar top of mind, werk je ook aan je autoriteit. Potentiele klanten hoef je niet meer te overtuigen van jouw kunnen. Met andere woorden: Het vertrouwen in je is er al.

Ga het maar doen, jij hebt er verstand van!

En hoe je het dan doet, dat is jouw exclusieve talent. Ben je toch een soort Hans Klok.

Ik ben nu even benieuwd. Wat staat jou in de weg om je exclusieve kennis te delen?

Back To Top