skip to Main Content
Anneke Van Der Voort Kijkt Op Mobiel En Om Haar Heen Allemaal Handjes Met Duimpje Omhoog - Likes

Viraal op LinkedIn: Hoe persoonlijke verhalen scoren

Stel je eens voor: je plaatst een bijdrage op LinkedIn en na 10 minuten denk je ‘even checken of ik al reacties heb’. Tot je verbazing heb je al 50 likes verzameld met je post. Wat is hier aan de hand? Bij iedere ‘refresh’ zie je de teller oplopen, de comments stromen binnen. Je verhaal gaat viraal op LinkedIn🔥.

De personen met wie ik sprak over hun virale verhalen, hadden meestal niet verwacht dat hun post zo’n impact zou hebben. Dat maakt het des te boeiender om te onderzoeken wat deze verhalen zo krachtig maakt. Ik nam 3 verhalen onder de loep.

1. Een oprecht faalverhaal

Screenshot van bijdrage van Karin Bosman waarin ze vertelt over de dikke onvoldoende van haar dochter die ze prominent op de koelkast hingen. Een verhaal dat viraal op LinkedIn ging. Een inspirerend voorbeeld is het verhaal van Karin Bosman, change manager en life coach. Zij deelde hoe ze met hun gezien de ‘dikke onvoldoende’ van hun dochter vierden. Een ongewone keuze die ingaat tegen de maatschappelijke obsessie met perfectie. Dit verhaal biedt een verfrissend perspectief in een wereld waar zowel jongeren en volwassenen worstelen met de druk om altijd te presteren en fouten te vermijden.

De impact van deze post? De bijdrage raakt aan veelvoorkomende gevoelens van falen en perfectionisme en het gaat over breken met de norm. Dat maakt dat dit verhaal bij veel mensen resoneert. De post sluit af met een mooie reflectie dat er geen ‘quick fix’ is. Ook dat nodigt uit om te reageren met een like of commentaar.

Is ze er nu van verlost? Zeker niet. En toch is er in haar hoofd iets veranderd. Deze ervaring is nu toegevoegd in het laatje met ervaringen rondom ‘toetsen maken’. En als dit helpt om bij de volgende toets een ietsiepietsie minder zenuwachtig te zijn, dan leert ze wel steeds beter met het perfectionisme om te gaan. En dat is zeker een kettinkje waard!

2. Een ‘erop of eronder’ verhaal

Screenshot van de bijdrage van Ilse Terpstra met Pieter Pot potten in een vensterbank. Waarbij staat ik zit een Pieter Potjke te janken. Een verhaal dat viraal op LinkedIn ging. Het virale verhaal van tekstschrijfster Ilse Terpstra-Eggenkamp 🌱 draait om de afvalvrije online supermarkt Pieter Pot, dat zich op een cruciaal punt in zijn bestaan bevond. Dit verhaal trekt meteen je aandacht door de originele opening ‘Ik zit een Pieter Potje te janken.’

De impact van deze post? De duurzaamheidsmissie die Ilse als tekstschrijver heeft is voelbaar van het begin tot het eind. Dat resoneert bij iedereen die naar een duurzame wereld streeft. Het is een verhaal met een persoonlijke oproep tot actie. ‘Ik heb geïnvesteerd, doe je ook mee?’ die ook nog eens persoonlijk wordt afgesloten.

Mocht het resultaat maandag tegenvallen, dan krijg je je investering terug. En dan ga ik een flink Pieter Potje zitten janken.

3. Een bijzonder levensverhaal

Screenshot van bijdrage van Merijn Ruis met Richie de muzikant uit Breda met gitaar in de hand. Een verhaal dat viraal op LinkedIn ging. Verhalen van gewone, bijzondere mensen, die weet Merijn Ruis, spreker over geluk, als geen ander te vertellen. Het hartverwarmende verhaal van Richie, de straatmuzikant uit Breda. laat zien hoe een leven ingrijpend kan veranderen door trouw te blijven aan persoonlijke waarden en passies. Dit resoneert bij een groot publiek, zouden we dat allemaal niet het liefste willen?

De impact van deze post?Het gaat over echtheid en herkenbare thema’s zoals je passie volgen en het vinden van geluk in de eenvoud van het leven. Het gaat ook over een actie die heel ongewoon is (een kop soep halen voor een straatmuzikant), maar eigenlijk heel gewoon zou moeten zijn. Kortom een post vol inspirerende levenslessen.

Je moet niet te veel hooi op je vork nemen, het draait om simpel leven.

Ga jij viraal met een persoonlijke verhaal?

Herkenning, emotie, universele thema’s en inspirerende lessen. Het zijn de ingrediënten van verhalen die de potentie hebben om viraal op LinkedIn te gaan. Uit eigen ervaring weet ik dat de viraliteit van een verhaal moeilijk te voorspellen is. Wellicht het belangrijkste element is dat je schrijft vanuit je hart.

Wanneer je echt geraakt wordt door wat je hebt meegemaakt en dat opschrijft, voelen anderen dat ook.

Het lef om persoonlijk te zijn

Mijn advies is daarom niet om te schrijven met het doel viraal te gaan. Maar wel om vaker een persoonlijk(er) verhaal te vertellen op LinkedIn. Wat raakt je in je werk of daarbuiten? Welke gebeurtenissen hebben je aan het denken gezet? Welke lessen heb je geleerd? Door dit te delen, inspireer je ongetwijfeld vele anderen op LinkedIn.

Welke verhalen resoneren bij jou op LinkedIn? Herken je iets van de ‘succesfactoren’? Leuk als je in de comments reageert.🙏

Ook interessant voor je:

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top