skip to Main Content
Social Media Marketing: De 10 Beste Tips Om Het Vol Te Houden

Social media marketing: de 10 beste tips om het vol te houden

Online gaan we eigenlijk best makkelijk relaties aan. Hup, een LinkedIn uitnodiging hier, een reactie op een berichtje daar. Maar waar je privé waarschijnlijk wel weet wat je aan een connectie hebt, is dat zakelijk niet altijd klip en klaar.

Steady relatie

Maar draai het eens om. Wat hebben je zakelijke connecties aan jóu? Post jij zo nu en dan iets, als je toevallig inspiratie hebt? Of bouw je bewust aan een serieuze band met de relaties en klanten uit je online netwerk? Ga je voor steady?

Het zal je niet verbazen dat het laatste veel meer oplevert dan dat los-vaste. Je consistente aanwezigheid zorgt voor betrokkenheid en interactie. En je volgers erkennen jou als de professional. En dat leidt tot nieuwe klanten.

Maar hoe doe je dat, consistent posten?  

Consistent posten vraagt om een verandering; om een andere aanpak van je zakelijk social media gebruik.

En daar ligt de uitdaging, want veranderen is moeilijk. Vooral omdat we direct resultaat willen als we moeite doen. Zo las ik laatst de bestseller ‘Switch’ van Dan en Chip Heath. Daarin staat waarom we dat lastig vinden: veranderen is oncomfortabel, kost tijd en we willen direct de beloning voor onze inspanningen. Anders haken we af. Ik zag gelijk de link met social media. Consistent aan de slag gaan met social media betekent ook uit je comfortzone komen. Het heeft te maken met het creëren van nieuwe gewoontes. Volhouden waar je enthousiast aan begonnen bent.

Hoe je dat doet, vertel ik je hieronder.

10 beste tips om social media marketing vol te houden en te bouwen aan een steady netwerk.

1. Hou het overzichtelijk en maak een stappenplan

Maak duidelijke keuzes qua kanaal en de vorm waarin je je content deelt. Video, blogs, webinars, er is zoveel mogelijk. Laat je niet gek maken. Liever 1 goede blog per twee weken, dan wekelijks twee blogs die je afraffelt.
In mijn nieuwste gratis e-book ‘Meer Klanten en Impact dankzij Social Media’ vertel ik je precies hoe je de juiste keuzes maakt. Klik hier om het te downloaden.

2. Maak een kalender voor je online activiteiten

Bepaal eerst hoe vaak je blogs, video’s en andere berichten publiceert en via welk platform. Consistentie is cruciaal. Geef dan in je kalender aan wanneer je wat plaatst en waarover je updates en video’s gaan. Blok vervolgens tijd in je agenda om je content te maken en – hier komt de uitdaging – houd je er vervolgens aan😀.

3. Volg de Bright Spots

De Bright Spots zijn de bedrijven en relaties die al succesvol zijn op social media. Vraag ze wat werkt en wat niet. Hoe vaak posten ze iets? Wat zetten ze online? En wanneer? Wat kun je hiervan leren?

4. Vier je successen

Wees trots op elke post of nieuwsbrief die je dankzij je stappenplan publiceert. Het begin is er.

5. Gebruik checklists

Met checklists houd je rust, overzicht en focus. Maak er een voor je blogs om inhoud, lay-out en promotie niet uit het oog te verliezen, maar ook voor de promotie van events of trainingsprogramma’s.

6. Laat je begeleiden

De ondernemers die ik begeleid, komen sneller tot een beter resultaat. Simpelweg omdat ik kritische vragen stel, ze stap voor stap meeneem bij het maken van hun strategie en de uitvoering hiervan, en de tips en tricks ken om nieuwe klanten aan te trekken via social media. En vooral ook omdat ik zorg dat ze gemotiveerd aan de slag blijven gaan.

7. Maak je doelen concreet

Hoeveel omzet wil je dit jaar realiseren? Hoeveel nieuwe klanten heb je daarvoor nodig? Hoeveel gesprekken wil je maandelijks voeren? Hoeveel mensen wil je over een jaar op je mailinglijst? Hoeveel relevante LinkedIn relaties wil je wekelijks benaderen? Doelen maken je activiteiten concreet en houden je gemotiveerd.

8. Zorg voor de juiste mindset

Social Media MindsetBen jij de ondernemer die huiverig is voor social media of zich verschuilt achter ‘ik heb geen tijd’? Of ben je de ondernemer anno nu, die de kansen van social media omarmt? Zeg het maar!

9. Wees sociaal!

Van alleen maar zenden word je niet blij. Social media gaat over verbinden en interactie. Reageren en iets voor elkaar betekenen. Dat heeft ook met gevoel te maken. Chat op Twitter, discussieer mee op LinkedIn, reageer eens op een nieuwsbrief die je krijgt. Zo voel je je ook online met anderen verbonden.

10. Gun jezelf de tijd

Je hoopt op snel resultaat, omdat social media over directe communicatie gaat. Maar zet door, ook als de magie in eerste instantie uitblijft. Eerst oogsten, dan zaaien. Het is een leercurve. Vroeg of wat later, worden je inspanningen beloond.

Wat denk je? Integreer jij social media voortaan als serieuze marketingtool in je bedrijf? Steady en met een duidelijk doel voor ogen, zodat consistent zichtbaar zijn veel makkelijker wordt? Of zie je nog beren op de weg?

Laat het me weten!

Back To Top