skip to Main Content
Man Op Telefoon Bij Blog Social Media Plan Maken In 9 Stappen Duurzaam Resultaat | Anneke Van Der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Plan | LinkedIn Trainer | Voor ZZP En MKB | Bavel, Breda, Tilburg

Social media plan maken: in 9 stappen duurzaam resultaat

Heb jij een social media plan? Veel ondernemers weten niet waar ze moeten beginnen met social media. Of ze zijn actief op social media, maar wat ze doen voelt als los zand. Ze hebben nog weinig focus en structuur.

Misschien herken je het.

Een social media plan gaat ervoor zorgen dat je wél weet wat je moet doen op social media. En dat je ook concreet resultaat behaalt.

Voordat je met de stappen van dit social media plan aan de slag gaat, wil ik dat je even stilstaat bij wat een plan je gaat opleveren. Dat motiveert namelijk om ermee te beginnen.

Wat een social media plan jou oplevert

Ga je eenmaal gefocust en doelgericht met social media aan de slag, dan krijg je al snel de eerste signalen dat je goed op weg bent. Meer mensen die bijvoorbeeld op je LinkedIn-profiel kijken. Of bekenden die zeggen dat ze je vaker voorbij zien komen en je hierdoor sneller doorverwijzen in hun netwerk.

Ook personen die je misschien een tijd niet gesproken hebt, zien ineens waar je mee bezig bent. Dat leidt tot nieuwe afspraken en opdrachten.

Blogtip klantinterview
Als je actief wordt op social media, kom je met meer mensen buiten je persoonlijke netwerk om in gesprek.

Een ander resultaat is dat je netwerk zich uitbreidt met mensen die je nog niet persoonlijk kent. Je naamsbekendheid groeit. Je zult merken dat je vaker benaderd wordt door mensen buiten je persoonlijke netwerk om. En als je eenmaal met elkaar in gesprek bent, dan hoef je jezelf niet meer te verkopen. Ze kennen je al door de waardevolle content die je deelt. 

Overtuigd?

Lees dan snel door en ontdek hoe je stap voor stap een social media plan maakt voor jouw bedrijf.

Stap 1. Je bedrijfs-DNA – bewust worden wat jou onderscheidend maakt

Laten we eerlijk zijn. Je hebt genoeg vakgenoten en concurrenten die hetzelfde doen. Maar jouw persoonlijkheid, visie en aanpak, die maken je uniek. Jouw eigenschappen, normen en waarden als ondernemer. Daarmee profileer je je. Heb je die voor jezelf weleens echt goed op een rijtje gezet?

Beantwoord vragen als:

  • Waar ben jij ijzersterk in?
  • Voor welke klanten loop je het vuur uit je sloffen?
  • Waarom slapen klanten weer goed na jouw hulp?
  • Hoe doe je dat?
  • Welke waarden vind jij belangrijk?
  • Wat typeert jouw werkwijze?

Ik leg het je uit in onderstaande video:

Je bedrijfs-DNA vormt de basis van waaruit jij communiceert, online en offline. Het komt terug op je profielen, je blogs, video’s en berichten die je deelt. Besteedt er dus ruimschoots aandacht aan.

Onderzoek laat zien dat je bedrijf beter presteert als je je bedrijfs-DNA als uitgangspunt neemt in alles wat je doet. Gebruik het dus ook in je marketing op social media.

Stap 2. Je ideale klant – van grote doelgroep naar specifiek segment

Ken jij je doelgroep echt? Weet je wie het zijn, wat hen inspireert, wat hun pijnpunten zijn?  Dan pas dan kun je berichten, video’s, blogs gericht inzetten en krijg je nieuwe klanten buiten je persoonlijke netwerk om.

Vaak hoor ik: ‘Wat ik doe is voor heel veel bedrijven interessant.’ Daar gaat het mis. Jouw klant wil dat je er voor zijn specifieke segment bent. Hoe specifieker je je doelgroep afbakent, hoe aantrekkelijker je wordt. Ga op zoek naar de ideale klant die graag voor jou diensten wil betalen.

Gebruik bij je inventarisatie demografische factoren zoals leeftijd, geslacht, functie, bedrijfssector en grootte om met een eerste afbakening te beginnen. Beschrijf daarna psychografische kenmerken zoals interesses, waarden en normen van jouw ideale klant. 

Bepaal je ideale klant met deze kenmerken. Anneke van der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Plan en Strategie | LinkedIn trainer | voor ZZP en MKB | Bavel, Breda, Tilburg

En dan, ontzettend belangrijk: de pijnpunten van je ideale klant. Zorg dat je die door en door kent. Jouw klant is namelijk niet op zoek naar een product of dienst, maar wil een oplossing voor zijn probleem.

De pijnpunten van je klant gebruik je in blogs, video’s en berichten die je plaatst. Heel belangrijk dus dat je weet wat die zijn.

Stap 3. Jouw online profielen – laat zien waarom ze bij jou moeten zijn

De eerste twee stappen geven jou de input om je online profielen op orde te krijgen. In een oogopslag moet duidelijk zijn wat je doet en voor wie. Onduidelijke profielteksten op LinkedIn of op je website zijn ‘killing’. Mensen zijn ongeduldig en gaan direct weg als niet duidelijk is hoe jij ze kunt helpen. Zorg dat dat helder is. Hoe zit dat bij jou?

Zet je klant centraal

Check je website. Check wat je op je LinkedIn-profiel over jezelf zegt. Doe hetzelfde voor Facebook, Instagram en andere platformen waarop je aanwezig bent. Wil je jouw ideale klant aantrekken, zorg dan dat duidelijk is wat je voor je klant betekent. Welk probleem los je op? Hoe doe je dat en waarom jij de uitgelezen persoon bent. Formuleer dat zorgvuldig!

Zeg op verschillende plaatsen hetzelfde.

Wees consistent in wat je schrijft over je bedrijf over al die online platformen heen. Pitch steeds hetzelfde. Het zorgt voor herkenbaarheid. Daar houden mensen van.

Stap 4. Doelen stellen – duidelijk zijn in wat je wilt bereiken

Als je niet weet waar je naar toe gaat, is het lastig te bepalen wat de beste route is om er te komen. Stel jezelf dus concrete bedrijfs- en marketingdoelen voordat je begint met je online strategie.

  • Hoeveel omzet wil je het komende jaar binnenhalen met je bedrijf?
  • Hoeveel nieuwe klanten en opdrachten heb je hiervoor nodig?
  • Zijn er andere zaken die je graag wilt bereiken? Misschien wil je een nieuw product lanceren. Dit alles heeft invloed op de manier waarop je je marketing inzet, online & offline.

Vervolgens kun bovenstaande doelen vertalen naar concrete Key Performance Indicators voor social media. Denk aan de groei van het aantal volgers/fans, LinkedIn connecties, websitebezoekers, maar ook aan de betrokkenheid bij je berichten, of je de juiste mensen aantrekt en het aantal gesprekken en klanten dat voortkomt uit je activiteiten.

Stap 5. Content & contentvormen – weten wat je zegt op social media en op welke manier

‘Waar moet ik het dan over hebben op social media?’ Het is een vraag die ik heel vaak krijg.

Maar de ideeën liggen voor het oprapen. Het vraagt om een andere manier van kijken. Welke problemen los je op? Welke vragen krijg je van klanten? Welke waarden zijn voor jou belangrijk? Wat vertel je over jouw bedrijfs-DNA?

Waar het omgaat is dat je waardevolle informatie deelt. Informatie die jouw potentiele klanten nieuwe inzichten biedt, ze aanzet tot actie en jouw bedrijf op een authentieke manier laat zien.

Authentiek zijn; verkoop jezelf

Als ondernemer ben je zelf een belangrijk onderdeel van de dienst die je levert. Mensen gaan met jou in zee om je expertise, maar ook om wie je bent en de manier waarop je je werk doet. Dat is wat jou authentiek maakt. Op social media kun je dat laten zien met de onderwerpen die je aansnijdt in je berichten en blogs maar ook door de ‘tone-of-voice’ die je gebruikt.

Authenticiteit op social media gaat over wat je vertelt en de manier waarop je dat doet. Met jouw stijl trek je mensen aan die graag zaken willen doen met jouw bedrijf.

Artikel, post, vlog, blog, video of wat anders?

En als je dan weet wat je moet vertellen, op welke manier ga je dat dan doen?

Je hoeft LinkedIn of Facebook maar te openen en je ziet van alles voorbijkomen; video’s, blogs, aankondigingen voor webinars.

Bedenk dat niet iedere contentvorm hetzelfde effect heeft. Een visual met een quote draagt bij aan je zichtbaarheid, maar heeft minder impact dan een webinar waarin je een uur lang waardevolle inzichten deelt.

Vraag jezelf af wat je met de gedeelde informatie wilt bereiken. Welke vervolgactie wil je dat jouw doelgroep naar aanleiding van je berichten onderneemt?

Profileer je als autoriteit

Wil je echt als expert worden gezien op social media? Kies dan voor vormen die je in staat stellen dieper op de pijnpunten van je klant in te gaan, zoals blogs, video’s, webinars, een whitepaper of e-book.

Stap 6. Social media kanalen kiezen – van overal aanwezig, naar daar zijn waar je klanten zijn

LinkedIn, Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube. Al die kanalen. Wat kies je? Check waar het grootste deel van je doelgroep zich bevindt en kies twee tot maximaal drie social media kanalen.

Ieder platform heeft zijn eigen dynamiek. Deel je op ieder kanaal dezelfde content? Dat werkt niet. Zorg dat je weet hoe een platform in elkaar steekt; op welke manier je je fans en volgers aanspreekt, welke content past. Ga de interactie aan en maak het persoonlijk.

Van connectie naar fan

Maar denk ook na over de rol die je website speelt in het verkoopproces. Hoe zorg je dat je je Facebook volgers en LinkedIn connecties naar je website trekt? Wat gaat ervoor zorgen dat je met ze in gesprek komt?

Als ik met klanten werk, zorg ik dat deze stappen hartstikke helder zijn; we bepalen welke kanalen het beste gaan werken, met welke content en op welke manier. Kortom hoe je van een nog onbekende connectie een klant maakt. Want dat is natuurlijk waar het om gaat.

Stap 7. Plannen – van strategie naar dagelijkse acties

Herken je dat? De to do’s die door je hoofd blijven spoken.
Vermijd die valkuil. Maak daarom een concreet actieplan. Dat geeft rust en focus.

Een goede planning maken doe je zo

Een goede planning geeft aan wat je vandaag, volgende week, over een maand en over 6 maanden moet doen. Hoe dichterbij hoe concreter. Bepaal naar welke activiteiten je toewerkt.

Zijn er trainingen of events die je wilt promoten? Ga je iets nieuws lanceren? Een gratis weggever maken? Wil je met webinars aan de slag? Hoe vaak ga je bloggen en video’s maken?

Zet je activiteiten uit in de tijd en neem de voorbereiding hierin op.

En misschien wel de belangrijkste tip:

Doe niet alles tegelijk. Zeker als veel activiteiten nieuw voor je zijn. Plan dan iedere maand een onderdeel in waar je je op gaat focussen. Of dat nu LinkedIn is of het maken van een gratis weggever. Dan behaal je de beste resultaten.

Organiseer je content met een contentplan

Maak naast een marketingplanning ook een contentplan. Daarmee heb je voor jezelf een prettig overzicht welke content je wanneer plaatst op welk platform.

Stap 8. Uitvoeren –  zichtbaar worden, top-of-mind zijn en nieuwe klanten aantrekken

Blogs, video’s, LinkedIn, Facebook. Wat er ook onderdeel is van je social media plan je gaat er nu echt mee aan de slag.

Doordat je waardevolle content deelt, consistent zichtbaar bent en weet welke triggers je moet inzetten om je doelgroep in actie te brengen, ga je sta voor stap resultaten boeken. Je wordt top-of mind bij je doelgroep. Ze zien je als de expert. Je krijgt meer doorverwijzingen vanuit je netwerk. Je mailinglijst groeit en je komt met onbekende connecties gemakkelijk in gesprek.

Toch gaat het in deze fase nog weleens mis en valt het uiteindelijke resultaat tegen, ondanks een goede strategie.

Waarom het bij de uitvoering vaak misgaat

Marketing op social media klinkt vaak als ‘common sense’. Maar veel ondernemers zien belangrijke details over het hoofd. Een blog wordt aardig geschreven, maar niemand wijst ze op de vage titel. Of ze hebben een gratis weggever gemaakt, maar die gaat niet echt in op de pijnpunten van hun doelgroep. Of er is simpelweg geen stok achter de deur waardoor de consistentie in hun marketing en dus in hun zichtbaarheid ontbreekt.

Na een tijdje trekken ze de conclusie dat social media toch niet hun ding is.

Zonde.

Zo gaat social media marketing wel werken voor jou

Esther Korteweg en Anneke van der Voort tijdens een coaching sessie. Esther koos voor persoonlijke begeleiding en deed mee aan het programma ExpertOnline | PRminded | Adviseur Social Media Plan en Strategie | LinkedIn trainer | voor ZZP en MKB | Bavel, Breda, Tilburg
Laat je persoonlijk begeleiding zodat je focus houdt en betere resultaten behaalt.

De klanten die ik begeleid, die boeken stap voor stap successen. Simpelweg omdat ik ze ook tijdens ‘het implementeren’ support en wijs op die kleine zaken die een groot verschil maken in het wel of niet aantrekken van een klant. Ze maken snellere en betere keuzes. Ze hebben een stok achter de deur waardoor ze in actie komen, en in actie blijven.

Laat je begeleiden. Met een stok achter de deur en gerichte feedback op je activiteiten boek je sneller en beter resultaat.

Stap 9. Social media monitoren – Ontdek wat werkt voor jou en jouw klanten

Monitoren website met Google Analytics

Waarom krijgt dat ene blog veel reacties en het andere niet? Waarom wordt de ene e-mail wel aangeklikt en de andere niet? Als je zelf analyseert en monitort wat je op social media doet, leer je wat wel en niet werkt voor jou op social media en kun je tussentijds je activiteiten bijstellen.

En wat ga je dan monitoren?

Wat je gaat monitoren hangt af van de doelen die je jezelf bij stap 4 hebt gesteld. Denk aan de groei van het aantal connecties en volgers op LinkedIn, Instagram en Facebook, je websitebezoekers met behulp van Google analytics (zie screenshot hierboven), maar ook het bereik van je berichten en de reacties hierop, het aantal gesprekken, nieuwe klanten en opdrachten dat je realiseert.


Met monitoren leer je hoe je je marketing op social media steeds beter kunt doen en wat goed werkt bij jouw klanten!

Social media plan maken? Just do it! 

Met de bovenstaande stappen ben je verzekerd van een gedegen social media aanpak waardoor je niet honderd zaken tegelijk gaat doen. Wil jij met deze stappen aan de slag? Simpelweg omdat je je naamsbekendheid wilt vergroten en meer klanten wilt aantrekken?

Vraag dan eens een vrijblijvend gesprek aan via deze link.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top