Social Media Onderzoek 2020: dagelijks LinkedIn gebruik stijgt met 26%
Het dagelijkse LinkedIn gebruik is het afgelopen jaar met 26% gestegen. Dat blijkt uit het net verschenen Social Media Onderzoek 2020 van Newcom Research. Het dagelijks LinkedIn gebruik steeg van 661.000 naar 771.000. De algemene conclusie die de onderzoekers trekken is dat het gebruik van social media overall groeit.
Top 5 social media platformen
LinkedIn staat ook dit jaar weer in de top 5 van gebruikte social media platformen. Het gebruik van LinkedIn is licht gestegen. Opvallend is dat Facebook na een dipje in 2019 ook weer groei heeft doorgemaakt. Wel geeft drie op de tien dagelijkse Facebook-gebruikers aan (veel) minder vaak Facebook te gebruiken dan voorheen. De meeste winst zit bij Instagram.
Dagelijks gebruik
Kijk je naar het dagelijks gebruik (tabellen hieronder) dan laat ook hier Instagram de grootste groei zien (29%). LinkedIn komt met een stijging van 26% op de 2e plaats. Het is duidelijk dat LinkedIn nog steeds anders gebruikt wordt dan Facebook en Instagram; de gemiddelde LinkedIn-gebruiker is nog niet geneigd dagelijks even in te loggen om te kijken wat er op het platform gebeurt. Ook Facebook is in dagelijks gebruik gestegen (na een dip in 2019).
Gemiddeld dagelijks gebruik social media: 98 minuten per dag
Voor het eerst werd dit jaar de vraag gesteld “Hoeveel tijd besteedt u per dag aan het gebruik van social media?”. Zoals te verwachten besteden jongeren het meeste tijd op social media (143 minuten per dag), maar ook in andere leeftijdscategorieën wordt er dagelijks aardig wat tijd weg gescrold en gepost.
Totaal gebruik per leeftijdscategorie
In onderstaande tabel tenslotte het totaal gebruik van social media per leeftijdscategorie. Logisch dat LinkedIn het hoogste gebruik heeft in de categorie 20-39 (47%), gevolgd door 40-64 jaar (37%).
Overall gebruik
De algemene conclusie die de onderzoekers trekken is dat het gebruik van social media overall groeit. In de afgelopen vijf jaar bleef het vertrouwen in social media laag. Desondanks vertoont het aantal gebruikte platforms een stijgende lijn.
Wat kun je met deze cijfers als ondernemer?
Ten eerste blijft het interessant om te zien hoeveel mensen er actief zijn op social media en ook hoeveel tijd er dagelijks aan social media wordt besteed.
Richt je je net als veel van mijn klanten op de zakelijke markt? Dan mag LinkedIn niet in je social media strategie ontbreken. Ook al is het niet het grootste platform, het is wel het enige echte zakelijke platform. En het enige kanaal waar je je (potentiële) klanten op naam, functietitel, bedrijfsnaam, enz. kunt vinden, en waar je vervolgens heel makkelijk een eerste contact kunt leggen. Dat kan op geen ander social media platform op zo’n directe manier.
Hoeveel platformen?
Of je er een tweede social media kanaal bij kiest, en welk kanaal dat wordt, hangt onder andere af van je doelgroep, de aard van je business en de doelen die je wilt bereiken.
Voor ieder nieuw social media kanaal dat je toevoegt geldt: bezint eer ge begint.
Een account aanmaken en drie of vier berichten plaatsen is niet zo moeilijk. Maar wil je dat jouw activiteiten op een social media platform ook daadwerkelijk bijdragen aan je zichtbaarheid, naamsbekendheid en meer klanten? Dan heb je een doordachte strategie nodig en de juiste kennis van het platform. In mijn optiek kun je dus beter één social media kanaal optimaal benutten dan er drie half te doen.
Meer potentiële klanten dagelijks actief
De stijging van het dagelijkse LinkedIn gebruik is goed nieuws voor jou als ondernemer. Dat betekent dat er meer potentiële klanten dagelijks op LinkedIn te vinden zijn. Door wekelijks meerdere relevante berichten te plaatsen en actief op anderen te reageren, word je top-of-mind in je netwerk. Als je daarbij zorgt voor een heldere rode draad in je content, gaan jouw activiteiten op LinkedIn gegarandeerd leiden tot meer profielbezoeken, een groei van je netwerk en meer gesprekken.
Wat houdt je nog tegen?
Over het onderzoek
Nationale Social Media Onderzoek 2020 is het grootste trendonderzoek van Nederland naar het gebruik en verwachtingen van social media. Newcom voert al sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van Social Media. Dit grootschalige landelijk onderzoek is in 2020 voor het tiende jaar op rij gehouden met een respons van 7.000 personen. Wil je het volledige onderzoek downloaden, klik dan hier.
Op welk(e) platformen ga jij je aandacht richten in 2020?
Dit bericht heeft 0 reacties