skip to Main Content
Social Media Onderzoek 2019: Facebook Grote Verliezer

Social Media Onderzoek 2019: Facebook grote verliezer

Facebook kwam als grote verliezer uit de bus in het Nationaal Social Media Onderzoek 2019 van Newcom Research. In 2019 had het platform 640.000 minder gebruikers dan in 2018. Niet verrassend na alle issues met privacy het afgelopen jaar. Instagram groeide met 830.000 gebruikers. LinkedIn ging van 4,4 miljoen naar 4,6 miljoen gebruikers.

Top 5 platformen

Zoals onderstaande tabel laat zien, blijft Facebook een platform van formaat. De grote vraag is of de daling komend jaar zal doorzetten.

Instagram is sinds dit jaar iets groter dan LinkedIn en heeft in alle opzichten de grootste groei doorgemaakt. Twitter (niet in onderstaande tabel zichtbaar) daalde van 2,8 miljoen in 2018 naar 2,5 miljoen gebruikers in 2019.

Social Media gebruik 2019_top 5 platformen | Anneke van der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Plan en Strategie | LinkedIn trainer | voor ZZP en MKB | Bavel, Breda, Tilburg

Social Media Onderzoek 2019 – Top 5 gebruikte platformen

Dagelijks gebruik

Kijk je naar het dagelijks gebruik (tabellen hieronder) dan laat ook hier Instagram de grootste groei zien. LinkedIn komt wat dagelijks gebruik niet in de top 5 voor. Het is duidelijk dat de gemiddelde LinkedIn gebruiker nog niet geneigd is dagelijks even in te loggen om te kijken wat er op het platform gebeurt.  Wel is het goed nieuws dat het dagelijks gebruik van LinkedIn met 19% is gestegen.

Dagelijks gebruik per social media platform 2019 | Anneke van der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Plan en Strategie | LinkedIn trainer | voor ZZP en MKB | Bavel, Breda, Tilburg

Dagelijks gebruik per social media platform, met o.a. Twitter en LinkedIn | Anneke van der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Plan en Strategie | LinkedIn trainer | voor ZZP en MKB | Bavel, Breda, Tilburg

 

Gebruik per leeftijdscategorie

Van de platformen Facebook en Instagram onderzocht Newcom ook het gebruik in de verschillende leeftijdscategorieën. Niet onbelangrijk. Voordat je besluit al je kaarten in te zetten op bijvoorbeeld Instagram, is het belangrijk om te kijken of jouw doelgroep zich daar ook echt op begeeft.

Dagelijks gebruik Facebook 2019 | Anneke van der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Plan en Strategie | LinkedIn trainer | voor ZZP en MKB | Bavel, Breda, Tilburg

Duidelijk is dat met name jongeren Facebook de rug terugkeren. En is jouw doelgroep vooral 40+, dan zie je dat Instagram in die groep nog maar een relatief klein aandeel heeft.

Dagelijks gebruik Instagram 2019 | | Anneke van der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Plan en Strategie | LinkedIn trainer | voor ZZP en MKB | Bavel, Breda, Tilburg

Wat kun je met deze cijfers als ondernemer?

Ten eerste blijft het interessant om te zien hoeveel mensen er (dagelijks) actief zijn op social media. De kans dat jouw klanten een of meerdere keren per dag op een social media platform inchecken is groot. Zorg dus vooral dat je weet hoe je de kansen die sociale media bieden, weet te benutten.

Maar welk platform kies je dan?

Richt je je net als veel van mijn klanten op de zakelijke markt? Dan mag LinkedIn niet in je social media strategie ontbreken. Ook al is het niet het grootste platform, het is wel het enige echte zakelijke platform. En het enige kanaal waar je je (potentiele) klanten op naam, functietitel, bedrijfsnaam, enz. kunt vinden en waar je vervolgens heel makkelijk een eerste contact kunt leggen. Dat kan op geen ander social media platform op zo’n directe manier.

Heb je aan één platform genoeg?

Of je er een tweede kanaal bij kiest, en welk kanaal dat wordt, hangt onder andere af van je doelgroep, de aard van je business en de doelen die je wilt bereiken.

Voor ieder nieuw platform dat je toevoegt geldt: bezint eer ge begint. Een account aanmaken en drie of vier berichten plaatsen is niet zo moeilijk. Maar een social media platform zo inzetten dat het ook daadwerkelijk bijdraagt aan je zichtbaarheid, naamsbekendheid en meer klanten. Dat vraagt om een doordachte strategie en de juiste kennis van het platform.

Over het onderzoek

Nationale Social Media Onderzoek 2019 is het grootste trendonderzoek van Nederland naar het gebruik en verwachtingen van social media. Newcom voert al sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van Social Media. Dit grootschalige landelijk onderzoek is in 2019 voor het negende jaar op rij gehouden met een respons van 7.012 personen. Wil je het volledige onderzoek downloaden, klik dan hier.

Op welk(e) platformen ga jij je aandacht richten in 2019?

Ook interessant voor je:

Back To Top