skip to Main Content
[Interview] Hoe Ondernemer Machiel Keet In 75 Uur Een Boek Schreef

[Interview] Hoe ondernemer Machiel Keet in 75 uur een boek schreef

Wie een boek publiceert wordt al snel als autoriteit in zijn vakgebied gezien. Bovendien kan het de zichtbaarheid van je bedrijf een enorme boost geven.  Maar waar begin je en hoe zorg je dat je boek ook daadwerkelijk onder de aandacht komt?

Collega-ondernemer Machiel Keet van Gere-geld publiceerde onlangs zijn eerste boek Ik heb niets met cijfers. Toen hij me vertelde dat hij in 75 uur zijn boek had geschreven en ook nog eens was geïnterviewd door het Financieel Dagblad werd ik nieuwsgierig.

Ambitieuze ondernemer

Meer dan 3,5 jaar geleden begon Machiel zijn bedrijf Gere-geld. Onder het motto “Iedereen kan boekhouden” biedt hij zzp’ers een pakket waarmee ze eenvoudig zelf kunnen boekhouden. Wie dat niet wil, kan zijn administratie bij één van de administratiekantoren Gere-geld onderbrengen. En ondernemende professionals die de ambitie hebben om zelf een administratiekantoor te openen, biedt hij de mogelijkheid franchisenemer te worden.

Grootste misser

Machiel heeft sinds de start van zijn bedrijf al veel van zijn ambities waargemaakt. Toen ik hem vroeg wat de eerste jaren deed om zichtbaar te worden, begon hij meteen te lachen. “Laat ik maar beginnen met de grootste misser die ik heb gemaakt. Toen ik live ging met mijn website wilde ik snel vindbaar worden. Ik investeerde meteen fors in Adwords.

De eerste 5 maanden heeft me dat zo’n € 15.000 gekost maar het leverde me nagenoeg niets op. In die tijd kwam ik ook in contact met RTL7, het zakenprogramma van RTL. In een van hun uitzendingen hebben we met Gere-geld een betaald item gehad. Van die landelijke publiciteit merkte ik gelukkig wel het effect. Mensen denken dan toch: ‘als je op tv verschijnt, moet het wel goed zijn’.”

Bloggen voor zichtbaarheid

Nu blog je, geef je webinars, en doe je heel veel om aan je zichtbaarheid te werken. Hoe belangrijk is dat voor jouw bedrijf?

“Heel belangrijk. Na het eerste jaar ben ik gestart met een blog. Iedere donderdag stuur ik mijn blogs trouw naar mensen die op mijn mailinglijst staan. Sinds een jaar geef ik ook webinars. Ik  merk dat mijn emaillijst hierdoor consistent groeit.”

En je klanten, hoe komen die bij jou terecht? “Uit mijn netwerk, via via dus, maar ook zeker een deel via de online kanalen die ik gebruik.”

Drijfveer

Machiel Keet schrijft in 75 uur een boek - afbeelding van Machiel met boek | Anneke van der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Plan en Strategie | LinkedIn trainer | voor ZZP en MKB | Bavel, Breda, TilburgEn toen besloot Machiel een boek te schrijven. Ik vroeg hem naar zijn grootste drijfveer om dat te doen. “Het komt voort uit de ervaringen in mijn administratiekantoor en de ontwikkelingen van mijn online boekhoudpakket Gere-geld. De zin “ik heb niets met cijfers” kwam zo vaak voorbij dat ik hier wel iets mee moest. Mijn missie is om op zoveel mogelijk manieren ondernemers financieel wijzer te maken. Dit boek draagt daar zeker aan bij.”

212 bladzijders in 75 uur

Als je denkt aan het schrijven van een boek, krijg je al snel het schrikbeeld van een kluizenaar die zich een jaar moet terugtrekken om zijn missie te voltooien. Helemaal niet nodig volgens Machiel. “Ik heb mijn boek in 75 uur geschreven”.

Wat is zijn geheim? “Begin met het maken van een goed framework. Maak een hoofdstukindeling en geef per hoofdstuk precies aan over welke onderwerpen je het wil hebben. Dan is het een kwestie van geconcentreerd aan de slag gaan. Ik heb in een periode van 10 weken 75 uur gewerkt om 212 bladzijdes te schrijven. Toen was het af. Wat daarna komt moet je niet onderschatten. Het regelen van de recensies en alle andere organisatorische aspecten zoals de cover, het editingproces en de lancering zelf hebben me nog eens zo’n 175 uur gekost.”

Investeren

Als je je een beetje verdiept in het uitgeven van een boek komt je er al snel achter dat een boek publiceren niet veel oplevert. Machiel is er heel open over. Het boek uitgeven en lanceren heeft me tot nu toe alleen maar geld gekost. De cover € 500, het editen €2.500, de lancering € 1.500 en dan komen er nog de kosten voor het drukken bij. Zo’n € 3 per boek in mijn geval.” Als je direct geld wilt verdienen hoef je dus geen boek te publiceren.

Verkopen via Bol.com

“Dit boek past in mijn missie. Daarnaast is het een mooi marketinginstrument. In het boek zitten diverse coupons waarmee ik korting geef op mijn pakketten, begeleiding en cursussen. Als ik hier een aantal verkopen mee realiseer, ben ik uit de kosten. Dat is ook de reden dat ik het niet bij een uitgever heb ondergebracht. Die zijn geen fan van die coupons. Ik heb alles geregeld via Pumbo.nl. Zij helpen auteurs bij het uitgeven van een boek en hebben er onder andere voor gezorgd dat mijn boek via bol.com en boekenbestellen.nl te koop is. En dat de boekwinkels het kunnen bestellen via het centraal boekenhuis.”

Interview met Financieel Dagblad

Afgelopen zaterdag verscheen er een 3-pagina groot artikel ‘Met de neus in de boeken’ in het Financieel Dagblad. Machiel was een van de twee personen die voor het artikel werd geïnterviewd en ook zijn boek werd even genoemd. Een fantastische move dus. “Voordat ik ging schrijven kwam ik in contact met publiciteitscoach Linda Graanoogst. Zij heeft me geholpen de juiste connecties te leggen met de media. Zo ben ik ook door RTL 4 geïnterviewd.

Verder heb ik het boek aan een aantal bekende en minder bekende Nederlanders aangeboden. Al deze bijzondere momenten heb ik uiteraard weer via social media gedeeld. Ook dat heeft veel ruchtbaarheid aan mijn boek gegeven.”

Machiel Keet interview met Financieel Dagblad - Foto van Machiel met Linda Graanoogst | Anneke van der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Plan en Strategie | LinkedIn trainer | voor ZZP en MKB | Bavel, Breda, Tilburg

Offline en online kanalen

Een goed doordachte lancering dus en een geïntegreerde aanpak van online en offline kanalen om het boek onder de aandacht te brengen . Welke tips heeft Machiel voor ondernemers die de ambitie hebben om een boek uit te geven? “Zorg voor goede recensies, maak gebruik van je netwerk, schrijf een goed persbericht en benut je social media kanalen. Kortom, zorg dat er reuring komt en maak er vooral een leuke lancering van.”

En de verkopen…

Voorkant Boek Ik heb niets met cijfers | Anneke van der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Plan en Strategie | LinkedIn trainer | voor ZZP en MKB | Bavel, Breda, Tilburg

“Die beginnen nu goed te lopen. Het is voor mij in ieder geval door alle publiciteit al een geslaagd project.”

Nieuwsgierig naar Ik heb niets met cijfers van Machiel Keet? Je kunt het hier bestellen.

Lees ook

7 manieren om de zichtbaarheid van je bedrijf aanzienlijk te vergroten
9 redenen waarom social media te weinig oplevert voor jouw bedrijf
7 redenen om vandaag te beginnen met bloggen<

Dit bericht heeft 3 reacties
  1. Ondernemer Machiel Keet van administratiekantoor Gere-geld heeft enorme stappen gezet sinds de Pak-de-Persdag, waarop ik hem heb mogen leren hoe hij Met Gemak In Het Nieuws komt. Het feit dat Het Financieele Dagblad hem heeft geïnterviewd is daar het levende bewijs van! Houd hem in de gaten, want er volgt zeker nog meer, gere-geld!
    #freepublicity #ForTheWin #MetGemakInHetNieuws.NL

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
Open chat
1
Welkom!
Kan ik je ergens mee helpen?
Stuur mij hier dan een berichtje.

Ik help je snel verder!