skip to Main Content
Online Profileren? Zo Pak Je Dat Aan.

Online profileren? Zo pak je dat aan.

Spannend. De tekenaar is bijna uit geschetst. Ja, je koos voor een karikatuur. Dus je weet dat je kleine ogen Chinese streepjes zullen zijn en je voortanden de hoofdrol krijgen.

Net als wanneer die handige knippers jouw profiel uitknippen, uit zwart papier. De zijkant van je gezicht. Met die typische neus, je lange wimpers of je hoekig kin.

Verhip, je bent het echt.

En hoe zit dat op social media?

Met jouw social media profiel is het niet veel anders. Wie dat leest of ziet, moet onmiskenbaar jou voor zich zien. En dan niet alleen je foto, maar ook je kwaliteiten. En misschien zelfs een eigenaardigheid. Dat valt niet altijd mee, merk ik. Mijn klanten krabben zich regelmatig achter de oren. Natuurlijk weten ze wie ze zijn en wat ze doen. Maar wat onderscheidt hen van de rest?

Daar gaat profilering over. Wat jou uniek maakt in je business.

Je hebt een verhaal

Waar moet je dan aan denken? Misschien heb je een uitgesproken visie als het om je vakgebied gaat. Of werk je vanuit een filosofie die als rode draad door je leven loopt. Of komt jouw beroepskeuze voort uit een bewogen verleden.

In de ontdekkingstocht werk ik samen met mijn klanten aan het concretiseren van die profilering. En dat zijn hele hele leuke sessies. Mensen doen soms zelfs nieuwe inzichten op: goh, dáár komt inderdaad mijn oorspronkelijke drive vandaan.

Fascinatie voor gedrag

Zoals styliste Monique Busch van het bedrijf Styling aan Zee. Door haar ervaring en achtergrond in finance focust ze zich op meer rendement bij de styling van vakantiehuizen. Of neem Marco Dijkgraaf. Altijd gefascineerd geweest door het gedrag van mensen. Jarenlang zelf in de zorg gewerkt voordat hij met zijn bedrijf D-tac begon om medewerkers in de zorg te leren omgaan met grensoverschrijdend en agressief gedrag.

Of, zoals in mijn geval, een boekenkast vol boeken over persoonlijke ontwikkeling. Niet voor niets focus ik op het laten zien van authenticiteit en eigenheid op social media platforms. Omdat ik daar in geloof. Omdat het me boeit.

Bijna niemand is gewoon adviseur, coach, consultant of trainer. Dat komt negen van de tien keer ergens vandaan. En dat zegt iets over je beweegredenen.

Waarom is profilering zo belangrijk?

Omdat het vertrouwen en herkenbaarheid schept voor je publiek. Je toont je achtergrond, je deskundigheid en wat je voor klanten kunt betekenen. Ze weten wat ze aan je hebben. En: of jullie bij elkaar passen. Wie wollig schrijft dat hij zich als interim manager verhuurt, zal weinig aandacht trekken. Ben je echter de financiële adviseur met waardebepalingen bij bedrijfsovernames dan is direct duidelijke wat je meerwaarde is. Onderbouw je dan ook nog waar die belangstelling vandaan komt, dan praat je over eigenheid.

Hoe kom je tot een goede profilering?

Stel jezelf vragen: wat maakt mij uniek en voor welke klanten loop ik warm? Welke problemen los ik op? Wees daar specifiek in. Ben je adviseur in de bouw, ben je er dan voor de zzp’er of voor de internationale onderneming met meer dan 300 man personeel? In welke regio? Heb je bijzondere expertise in pijnpunten in de bouw? Thema’s waar je veel van weet? Zorg voor duidelijkheid. Ook voor jezelf.

Vind je het lastig om dit goed voor het voetlicht te krijgen, dan is begeleiding welkom. Niet alleen theoretisch, maar ook de daad bij het woord voegend. In de sessies met mijn klanten werken we daar concreet naar toe. Een glashelder profiel, met teksten die je ook op je website en andere platforms kunt gebruiken.

Consistentie

Ook formuleren we de rode draad voor al je social media uitingen. Of je nu blogt, vlogt of pitcht: mensen weten dan precies waar jij voor staat. Je verhaal eenduidig over de bühne brengen. Dat is waar het om gaat. Op de platforms waar jouw klanten zitten, tijdens een pitch, op de website, in je vlogs of blogs. Mensen associëren je met die bijzondere bijdrage in je vakgebied. En die herkenbaarheid, daar houden mensen van. Vul je dat nog aan met referenties of aanbevelingen, dan kunnen klanten en toekomstige klanten niet meer om je heen.

Vergrootglas

Neem een voorbeeld aan de tekenaars. Leg jezelf onder een vergrootglas en pik die zo kenmerkende kwaliteiten van je eruit. Natuurlijk schaaf je hier en daar bij. Doe je gaandeweg wellicht nieuwe inzichten op. Maar ik help je een solide basis te geven. We maken concreet wat nu nog vaag is. En weet je wat zo fijn is? Als het fundament staat, gaat je marketing een stuk soepeler.

Wat denk je? Zetten we jouw bedrijf in 2019 op de kaart? 

Ook interessant voor je:

Back To Top