skip to Main Content
Foto Bij Blog Met Deze LinkedIn Routine Krijg Je Meer Klanten | Anneke Van Der Voort, PRminded, Personal Branding En LinkedIn Coach, Bavel, Tilburg, Breda

Met deze LinkedIn routine krijg je meer klanten

Om je fit te voelen, moet je regelmatig bewegen. Logisch. En dat een sportroutine je hierbij helpt, hoef ik je niet te vertellen. Voor je marketing op LinkedIn is dat niet anders. In dit blog vertel ik hoe je een LinkedIn routine opbouwt; wat je dagelijks in 15 minuten op LinkedIn kunt doen.

Eerst even terug naar de basis van verkopen

Voordat ik de geheimen van een effectieve Linkedin routine met je deel, even terug naar de basis van verkopen. Wat is er ook alweer nodig om te zorgen dat mensen ‘zaken met je willen doen’? Dat ze deelnemen aan je trainingen, je inhuren voor een project of met je willen samenwerken?

Kortom: wanneer koopt iemand graag iets bij jou?

  • Iemand koopt bij je als als hij een probleem ervaart. Niet iedere (nieuwe) LinkedIn connectie heeft op het moment dat je met elkaar linkt ook daadwerkelijk een probleem. Direct een salespitch afsteken in het eerste persoonlijke bericht dat je stuurt, heeft dus geen zin en werkt meestal averechts.
  • Iemand koopt bij je als hij je vertrouwt. Hoe bouw je vertrouwen op op LinkedIn? Door relevante kennis en tips te delen. Zo gaan mensen je als expert op jouw vakgebied zien. En laten we eerlijk zijn, mensen doen graag zaken met experts. Vertrouwen opbouwen heeft natuurlijk wel tijd nodig.
  • Iemand koopt bij je als hij je sympathiek vindt: Sympathie creëren online zit in verschillende dingen. Reageer je op anderen online? Krijgen mensen een beeld van wie je bent? Dat laatste gaat makkelijker dan je denkt. Door de manier waarop je schrijft en wat je laat zien van jezelf en je bedrijf krijgen mensen al snel een gevoel bij jou.

Probleem, vertrouwen en sympathie. Dit is wat aanwezig moet zijn wil iemand iets van jouw bedrijf kopen. Vertrouwen en sympathie opbouwen op LinkedIn doe je door consistent actief te zijn. Niet af en toe een berichtje plaatsen. Niet af en toe reageren. Maar zorgen dat je een vaste routine creëert zodat je consistent zichtbaar bent en mensen vanzelf aan je gaan denken.

De LinkedIn routine die ik zelf gebruik, heb ik verwerkt in een LinkedIn Routine Checklist die je onderaan dit blog kunt downloaden. Het vormt de basis voor mijn LinkedIn marketing.

Als je deze LinkedIn routine volhoudt:

  • Breid je consistent je LinkedIn netwerk uit
  • Creëer je interactie met je netwerk
  • Word je zichtbaar
  • Ben je top-of-mind
  • En kom je simpelweg in gesprek met potentiële klanten

Dit kun je doen in 15 minuten LinkedIn per dag

1) Check je meldingen in het menu

Klik op het belletje in het menu en kijk wat er nieuw is. Is er iemand jarig, heeft iemand een nieuwe baan of werkjubileum? Stuur even een persoonlijk bericht om te feliciteren. Het zijn mooie contactmomenten. Ook vind je bij je meldingen berichten waarin jij genoemd bent of berichten die bepaalde mensen in je netwerk hebben gedeeld. Bepaal waarop je wilt reageren.

2) Check wie je profiel hebben bekeken

Het checken van je profielbezoeken is echt belangrijk. Je vindt deze informatie bij je Statistieken. Scrol daarvoor iets naar beneden op je profiel.

Screenshot Statistieken Anneke van der Voort, personal branding & LinkedIn expert, Linkedin trainer, Bavel, Breda, Tilburg

Door te klikken op het getal boven ‘Ontdek wie uw profiel heeft bekeken’, krijg je bij een gratis account 2 -3 mensen te zien die op je profiel zijn geweest. De rest is onzichtbaar omdat LinkedIn natuurlijk graag wil dat je een betaald LinkedIn abonnement neemt.

Profielbezoekers kunnen leiden tot gesprekken. Dus onderneem hier actie op. Is iemand een eerste graads connectie, dan stuur ik altijd even een persoonlijk berichtje. Is iemand een 2e graads connectie, dan bekijk ik eerst even zijn of haar profiel. Als deze persoon mij relevant lijkt, nodig ik hem of haar uit om te linken.

3) Scrol door je tijdslijn en reageer op 1 – 2 berichten

LinkedIn is een sociaal netwerk waar het gaat om de interactie met anderen. Scrol dagelijks door je tijdslijn en reageer op een aantal berichten. Niet alleen met een like, maar het liefst met persoonlijk commentaar.

Niet omdat het moet, maar…

  • omdat je iemand wilt helpen (dus reageer als iemand een hulpvraag heeft).
  • omdat je blij bent dat iemand een nieuwe baan heeft of iets bijzonders heeft gedaan.
  • omdat je graag  je mening geeft over een onderwerp dat je interessant vindt.

4) Voeg relevante mensen toe aan je LinkedIn netwerk

Ik geloof in het belang van een groeiend netwerk. Daarom nodig ik zelf mensen proactief uit als ze tot mijn doelgroep behoren of relevant kunnen zijn voor mijn netwerk.

Als je dagelijks 5 tot 10 minuten door je LinkedIn tijdslijn scrolt, zul je merken dat er heel wat nieuwe mensen op je pad komen die aan jouw criteria voldoen.

5) Bewaar relevante berichten die je later wilt lezen

Al scrollend kom je al snel veel relevante zaken tegen. Daarom zitten de meeste mensen veel langer op LinkedIn dan ze eigenlijk zouden willen. Om dat te voorkomen, kun je berichten bewaren. Dit doe je door rechtsboven in het bericht dat je wilt bewaren op de drie puntjes te klikken en dan op ‘Opslaan’. Je vindt je bewaarde berichten als je linksboven op het LinkedIn logo klikt, en dan iets daaronder links op ‘Mijn items’.

Deze routine kost je ongeveer 15 minuten per dag. Probeer het eens een week en laat me weten wat het resultaat is! Ga er maar vanuit dat het verrassende contacten, meer zichtbaarheid en meer profielbezoeken oplevert.

Wekelijks, maandelijks en ieder kwartaal op LinkedIn

Naast je dagelijkse routine, heb je ook activiteiten die je wekelijks, maandelijks en ieder kwartaal kunt doen op LinkedIn. Denk aan het maken van content, het creëren van een contentkalender, het monitoren van je activiteiten en het bijwerken van je profiel. Al deze activiteiten staan overzichtelijk uitgewerkt in de LinkedIn Routine Checklist. Die kun je hieronder downloaden.

[Download] LinkedIn Routine Checklist

Klik hier om de LinkedIn Routine Checklist te downloaden.
PS: Bij de download zit ook een BONUSVIDEO. Hierin vertel ik onder andere wat je kunt doen met mensen die je profiel bezoeken. Zo kom je sneller aan nieuwe klanten via LinkedIn. Snel deze checklist even downloaden dus.

Ook interessant voor je:

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top