LinkedIn marketing: de 10 beste tips om het vol te houden
Online gaan we eigenlijk best makkelijk relaties aan. Hup, een LinkedIn uitnodiging hier, een reactie op een berichtje daar. Maar waar je privé waarschijnlijk wel weet wat je aan een connectie hebt, is dat zakelijk niet altijd klip en klaar.
Steady relatie
Maar draai het eens om. Wat hebben je zakelijke connecties aan jóu? Post jij zo nu en dan iets, als je toevallig inspiratie hebt? Of bouw je bewust aan een serieuze band met de relaties en klanten uit je online netwerk? Ga je voor steady?
Het zal je niet verbazen dat het laatste veel meer oplevert dan dat los-vaste. Je consistente aanwezigheid zorgt voor betrokkenheid en interactie. En je volgers erkennen jou als de professional. En dat leidt tot nieuwe klanten.
Maar hoe doe je dat, consistent posten?
Consistent posten vraagt om een verandering; om een andere aanpak van je LinkedIn gebruik.
En daar ligt de uitdaging, want veranderen is moeilijk. Vooral omdat we direct resultaat willen als we moeite doen. Zo las ik de bestseller ‘Switch’ van Dan en Chip Heath. Daarin staat waarom we dat lastig vinden: veranderen is oncomfortabel, kost tijd en we willen direct de beloning voor onze inspanningen. Anders haken we af. Ik zag gelijk de link met LinkedIn. Consistent aan de slag gaan met LinkedIn betekent ook uit je comfortzone komen. Het heeft te maken met het creëren van nieuwe gewoontes. Volhouden waar je enthousiast aan begonnen bent.
Hoe je dat doet, vertel ik je hieronder.
10 beste tips om LinkedIn marketing vol te houden en te bouwen aan een steady netwerk.
1. Hou het overzichtelijk: zorg voor een LinkedIn strategie
Maak duidelijke keuzes qua inhoud en de vorm waarin je je content deelt. Waar ga je het over hebben? Welke onderwerpen sluiten aan bij jouw profilering en de uitdagingen van je klant? En hoe ga je je verhaal vertellen: video, blogs, korte updates, er is zoveel mogelijk. Laat je niet gek maken. Liever 1 goede blog per twee weken, dan wekelijks twee blogs die je afraffelt.
In mijn nieuwste gratis e-book ‘Authentiek Klanten Werven via LinkedIn’ vertel ik je precies hoe je tot een LinkedIn strategie komt en de juiste keuzes maakt. Klik hier om het te downloaden.
2. Maak een kalender voor je online activiteiten
Bepaal eerst hoe vaak je blogs, video’s en andere berichten publiceert. Consistentie is cruciaal. Geef dan in je kalender aan wanneer je wat plaatst en waarover je updates en video’s gaan. Blok vervolgens tijd in je agenda om je content te maken en – hier komt de uitdaging – houd je er vervolgens aan😀.
3. Volg de Bright Spots
In het boek ‘Switch’ hebben de auteurs het over De Bright Spots. Dit zijn bedrijven en personen die al succesvol zijn op LinkedIn. Vraag ze wat werkt en wat niet. Hoe vaak posten ze iets? Wat zetten ze online? En wanneer? Wat kun je hiervan leren?
4. Vier je successen
Wees trots op elke post die je dankzij je stappenplan publiceert. Het begin is er.
5. Gebruik checklists
Met checklists houd je rust, overzicht en focus. Maak er een voor je blogs om inhoud, lay-out en promotie niet uit het oog te verliezen, maar ook voor je dagelijkse en wekelijkse LinkedIn activiteiten. Om een goede routine te creëren heb ik de handige LinkedIn Routine Checklist gemaakt die je hier kunt downloaden.
6. Laat je begeleiden
De ondernemers die kiezen voor persoonlijke LinkedIn begeleiding, komen sneller tot een beter resultaat. Simpelweg omdat ik kritische vragen stel en ze stap voor stap meeneem bij het maken van een onderscheidend LinkedIn profiel, hun strategie en de uitvoering hiervan. En omdat ik zorg dat ze gemotiveerd aan de slag blijven gaan.
7. Maak je doelen concreet
Hoeveel omzet wil je dit jaar realiseren? Hoeveel nieuwe klanten heb je daarvoor nodig? Hoeveel nieuwe LinkedIn connecties wil je maandelijks toevoegen? Hoeveel relevante LinkedIn relaties ga je wekelijks benaderen? Doelen maken je activiteiten concreet en houden je gemotiveerd.
8. Zorg voor de juiste mindset
Ben jij de ondernemer die huiverig is voor LinkedIn of zich verschuilt achter ‘ik heb geen tijd’? Of ben je de ondernemer anno nu, die de kansen van LinkedIn omarmt? Zeg het maar!
9. Wees sociaal!
Van alleen maar zenden word je niet blij. LinkedIn gaat over verbinden en interactie. Reageren en iets voor elkaar betekenen. Dat heeft ook met gevoel te maken. Discussieer mee op LinkedIn, tag mensen als je iets interessants voor ze ziet en stuur eens een persoonlijk berichtje. Zo voel je je ook op LinkedIn met anderen verbonden.
10. Gun jezelf de tijd
Je hoopt op snel resultaat, omdat LinkedIn over directe communicatie gaat. Maar zet door, ook als de magie in eerste instantie uitblijft. Eerst oogsten, dan zaaien. Het is een leercurve. Vroeg of wat later, worden je inspanningen beloond.
Wat denk je? Integreer jij LinkedIn voortaan als serieuze marketingtool in je bedrijf? Steady en met een duidelijk doel voor ogen, zodat consistent zichtbaar zijn veel makkelijker wordt? Of zie je nog beren op de weg?
Laat het me weten!
Of vraag nu direct een kosteloos, vrijblijvend 1-op-1 gesprek aan. Hierin bekijken we wat jij nodig hebt om tot beter resultaat te komen met je marketing op LinkedIn.
Dit bericht heeft 0 reacties