LinkedIn storytelling: ontdek hoe verhalen het brein van je doelgroep betoveren
Stel je even voor: je staat op een podium, de spotlights op je gericht. Je begint te vertellen over de keer dat je alles op het spel zette voor een project dat niemand zag zitten. Je hoort de zaal ademhalen, ziet ogen groter worden, voelt de spanning. Waarom hangt iedereen aan je lippen, terwijl ze bij de vorige spreker, die met grafieken zwaaide, bijna in slaap vielen? Welkom in de wondere wereld van storytelling, waar je het hele brein van je publiek activeert.
Door de manier waarop onze hersenen werken, raken verhalen ons recht in het hart, veel meer dan droge feiten en cijfertjes. Ze prikkelen een stukje in ons brein dat gek is op emoties. En precies daar, ontstaat de magie, een verhaal dat beklijft. Ook de verhalen die jij vertelt op LinkedIn.
Verhalen en het brein
Hoe komt het dat verhalen zo’n krachtige grip hebben op ons brein? Het antwoord ligt in de complexe bedrading van onze grijze cellen. De neurowetenschap heeft aangetoond dat als we verhalen horen, niet één, maar meerdere gebieden in de hersenen oplichten.
In de afbeeldingen hieronder zie je het verschil in effect tussen rationele informatie en storytelling.
Het wordt duidelijk dat er bij storytelling veel meer hersengebieden worden geactiveerd dan bij feitelijke informatie. Dit zijn de gebieden die niet alleen verantwoordelijk zijn voor het verwerken van taal, maar ook voor emotie, empathie en zelfs de motoriek. Als we bijvoorbeeld horen over iemand die loopt, wordt het deel van ons brein dat betrokken is bij fysieke beweging actief. Dit fenomeen maakt dat we verhalen niet alleen horen of zien, we ‘ervaren’ ze op een diep niveau. Die klik die je voelt bij een goed verhaal, die blijft hangen.
PS: In het document ‘7 vragen over Storytelling op LinkedIn’ ontdek je dat naast de invloed op het brein, er nog veel meer redenen zijn om aan storytelling te doen.
Hoe pas je dit toe op LinkedIn?
Het gaat erom dat je verhalen deelt die iets losmaken bij de mensen die je wilt bereiken. Neem ze mee in jouw wereld, waardoor ze zich verbonden voelen met wat jij te vertellen hebt. Zo ontstaat er een diepere connectie met jou.
Neem bijvoorbeeld een een eerder blog waarin ik vertelde over een dip die ik ervaarde in mijn ondernemerschap. Zo’n verhaal roept emoties op die je herkent. Je ervaart allemaal weleens een dip in je loopbaan. Mensen zijn nieuwsgierig naar jouw ervaring en hoe je er weer uit bent gekomen. Door er open over te zijn maak je jezelf benaderbaar. Dit soort verhalen blijft hangen. Ze maken je menselijk en zorgen ervoor dat je publiek terugkomt voor meer.
Storytelling op LinkedIn: alleen maar dips en mislukkingen?
Moet het dan alleen maar gaan over dingen die tegenzaten of niet goed gingen? Zeker niet. Er zijn tal van andere verhalen die je kunt vertellen. Of het nu gaat over de oorsprong van je bedrijf, klantverhalen, mijlpalen of dagelijkse ervaringen. Simpelweg de manier waarop verhalen zijn opgebouwd en de menselijke ervaringen en emoties die je beschrijft, zorgen ervoor dat ze resoneren bij je publiek.
Op verhalen krijg je niet alleen op LinkedIn veel reacties. Ook offline word je eerder aangesproken als je verhalen deelt op LinkedIn. Na mijn LinkedIn bijdrage over mijn appeltaart werd ik door diverse mensen aangesproken terwijl ik boodschappen deed in het lokale winkelcentrum. ‘Hé, leuk dat verhaal met die appeltaart. En gefeliciteerd nog met je verjaardag.’ Dit gebeurt niet als ik een bijdrage deel waarin ik praktische LinkedIn tips geef. Het laat simpelweg zien dat verhalen meer resoneren en beter blijven hangen.
Nu je weet dat onze hersenen ervoor zorgen dat verhalen beter blijven hangen, ben ik benieuwd of jij al aan storytelling doet. Op welk verhaal kreeg jij veel reacties op LinkedIn? Leuk als je reageert in de comments.
Dit bericht heeft 0 reacties