Je LinkedIn profiel verbeteren? 10 praktische tips
Klanten aantrekken via LinkedIn? Dat begint met een professioneel, onderscheidend LinkedIn profiel. Een goed profiel zorgt er simpelweg voor dat je beter gevonden wordt. En dat niet alleen. Met een onderscheidend LinkedIn profiel krijg je meer connectieverzoeken en zullen toekomstige klanten eerder contact met je opnemen. In dit blog 10 tips om je LinkedIn profiel te verbeteren.
Je LinkedIn profiel is een belangrijk onderdeel van je personal branding op LinkedIn. Zorg dat je expertise van je profiel afspat.
1. LinkedIn profielfoto – een professionele uitstraling die past bij waar je staat
Je profielfoto is onderdeel van de eerste indruk die mensen van jou krijgen op LinkedIn! En omdat LinkedIn een zakelijk social media platform is, past een professionele foto daarbij. Vermijd selfies of leuke vakantiekiekjes. Zorg voor een foto waar je gezicht heel duidelijk zichtbaar is met neutrale achtergrond.. En heb je nog steeds die foto van jaren geleden? Stap eens naar een goeie fotograaf en laat een foto maken die past bij waar je nu staat. Jij groeit in professionaliteit, dus laat je uitstraling meegroeien met je ondernemerschap.
2. De kopregel – je elevator pitch in 220 tekens
Naast je profielfoto is je kopregel – de tekst onder je naam – het eerste wat mensen zien als ze op je profiel komen. Je hebt 220 tekens voor je kopregel. Vertel in je kopregel wat je expertise of specialisme is, wie je helpt en wat je toegevoegde waarde is. Dit is een super belangrijk onderdeel op LinkedIn! Alleen het woord ‘eigenaar’, ‘coach’ of ‘trainer’ is niet genoeg. Voeg eventueel karakteristieke woorden toe waarmee je je onderscheidt van je conculega’s. Je hoeft zeker niet alle 220 tekens te benutten. Sommige mensen voegen zoveel termen aan hun kopregel toe, dat de kern van wat ze te bieden hebben, verloren gaat. Meer is niet altijd beter. ‘
Lees ook: De perfecte kopregel voor zzp’ers, 5 tips en 10 voorbeelden
3. Creatormodus – voeg hashtags toe aan je profiel
Op de afbeelding bij Tip 2 zie je onder de kopregel ‘Heeft het over’ staan met daarachter een aantal hashtags. Dat heeft te maken met een nieuw feature op je profiel: Creatormodus. Je kunt dit zowel op desktop als je mobiel aanzetten. Scrol daarvoor een stukje naar beneden op je profiel, totdat je op desktop komt bij ‘Uw statistieken’, op mobiel bij ‘Uw dashboard’. Net daaronder vind je Creatormodus. Als je het schuifje op Aan zet, kun je de stappen doorlopen en zie je vanzelf waar er om hashtags wordt gevraagd. Je kunt er 5 toevoegen. Met dit nieuwe onderdeel, laat LinkedIn zien dat content steeds belangrijker wordt.
Wat verandert er als je Creatormodus aanzet?
- De onderdelen Uitgelicht (zie tip 9) en Activiteit komen meer bovenaan te staan op je profiel.
- Bij Activiteit wordt alleen nog maar je eigen content getoond.
- De button ‘Connectie maken’ verandert automatisch in ‘Volgen’. Dat betekent dat mensen een extra stap moeten nemen om je als connectie toe te voegen. Volgen kan voor sommigen wel een laagdrempelige eerste stap zijn om je beter te leren kennen. Kom je op iemands profiel waar je ook de button ‘Volgen’ ziet, en wil je die persoon toch uitnodigen om te linken? Klik dan op ‘Meer’ en kies ‘Connectie Maken’.
4. Contactgegevens – laten zien waar je te bereiken bent
Het is belangrijk dat je connecties weten hoe ze met je in contact kunnen komen. Niets irritanter dat je iemand wilt bellen en nergens een telefoonnummer te vinden is.
Neem bij Contactgegevens linken op naar je website(s) en voeg ook je zakelijke e-mailadres, telefoonnummer en eventueel Twitter-account toe.
Ik heb zelf mijn e-mailadres, website en mobiele nummer ook onderaan mijn Infotekst toegevoegd (zie punt 4). Simpelweg om het profielbezoekers nog makkelijker te maken.
5. Info tekst – presenteer jezelf in al je facetten
De tekst onder Info is voor de meeste mensen het lastigste onderdeel om in te vullen. Ook al gaat je Info tekst inhoudelijk over jou, zorg ervoor dat je in de tekst je potentiële klant aanspreekt. Geef aan wie je helpt, wat je aanbiedt, hoe je dat doet en wat je toegevoegde waarde of specifieke aanpak is. Ga als een helicopter boven jezelf hangen voordat je met deze tekst aan de slag gaat. Wat heb je allemaal gedaan in het verleden, dat maakt waar je nu staat?
Neem ook dat op in de tekst. Is er nog ruimte over? Vertel gerust wat je in je vrije tijd doet. Zo leren mensen je ook op een andere manier kennen. Voor de Info tekst heb je 2600 karakters.
6. Ervaring – wat doe je en heb je gedaan
Als je je Info tekst hebt toegevoegd, betekent het niet dat je onder Ervaring niets meer hoeft in te vullen. Doe dat vooral wel! Neem iedere functie die je hebt gehad op in je profiel en beschrijf wat je rol inhield en wat je hebt bereikt. Ook de beschrijving van je huidige rol is natuurlijk van belang. Als je een bedrijfspagina hebt, kun je bij Bedrijfsnaam je bedrijf opzoeken en selecteren zodat je logo zichtbaar wordt. Doe dit ook bij voorgaande banen. Staat wel zo mooi.
7. Opleidingen – laat zien waar je je kennis hebt opgedaan
Onder Opleiding kun je de studies die je hebt gevolgd vermelden en omschrijven. Neem ook je middelbare school in je profiel op en de opleidingen die je eventueel tijdens je carrière hebt gevolgd.
8. Aanbevelingen – social proof verzamelen
Als je een hotel boekt, wil je weten wat anderen ervan vonden. Op LinkedIn werkt ‘social proof’ net zo. Aanbevelingen op LinkedIn geven aan hoe jouw klanten, managers of collega’s het werken met jou hebben ervaren. Zorg er daarom voor dat je minimaal 5 aanbevelingen hebt. De datum dat de aanbeveling is geplaatst, is zichtbaar. Is je laatste aanbeveling van jaren geleden, dan staat dat minder overtuigend en wordt het tijd om nieuwe aanbevelingen te vragen.
9. Vaardigheden en onderschrijvingen
Je netwerk kan je onderschrijven voor de vaardigheden die jij aan je profiel toevoegt. Je hebt de mogelijkheid om 50 vaardigheden toe te voegen. Ook deze tellen mee in de zoekopdrachten op LinkedIn. Besteed vooral aandacht aan je top 3. Die is direct zichtbaar op je profiel.
10. Maak het visueel
LinkedIn wordt steeds visueler. Je kunt op verschillende plaatsen op je LinkedIn profiel visuals toevoegen. Plaats een achtergrondbanner bovenaan je profiel (1584 x 396 pixels). Voeg als het kan ook onder Ervaring media en linkjes toe. En vergeet het onderdeel Uitgelicht niet. Hier kun je bijdragen en artikelen die je hebt gedeeld uitlichten, maar ook linkjes naar je website, foto’s met een korte beschrijving of presentaties. Uitgelicht neemt een prominente plaats in op je profiel.
BONUS TIP 1 – overige profielonderdelen
LinkedIn biedt nog diverse andere onderdelen die je kunt invullen om je profiel compleet te maken.
- Licenties en certificaten
- Vrijwilligerswerk
- Publicaties
- Patenten
- Cursussen
- Projecten
- Onderscheidingen en prijzen
- Testscores
- Talen
- Organisaties (waar je lid van bent)
Hoe completer je profiel, hoe meer LinkedIn het waardeert en hoe hoger je opkomt bij zoekopdrachten.
Meer dan een invuloefening
Je LinkedIn profiel professionaliseren is meer dan een invuloefening. Waar het om gaat is dat je echt een profiel creëert dat is afgestemd op jouw ideale klanten en waarmee je je onderscheidt van je conculega’s. Je wilt dat duidelijk is waar je expertise ligt en welke opdrachten je graag doet. Hoe specifieker je je presenteert op je profiel, hoe makkelijker je profielbezoeker kan bepalen of jij de man of vrouw bent om te benaderen.
BONUS TIP 2 – Voorkom dat je al strandt bij je kopregel…
Het is best een uitdaging om al deze stappen zelf te doorlopen. De meeste mensen stranden al bij hun kopregel. Wil je serieus met je profiel aan de slag? Start dan per direct met de online cursus de LinkedIn Profiel 5-daagse. Je kunt je hier inschrijven en direct beginnen.
Ook interessant voor je:
- BLOG: de perfecte LinkedIn kopregel voor zzp’ers: 5 tips en 10 voorbeelden
- BLOG + video: zo word je geen eenheidsworst op LinkedIn
- GRATIS De Ultieme LinkedIn Checklist met 21 tips voor je profiel en zichtbaarheid
Dit bericht heeft 0 reacties