LinkedIn premium: wel of geen betaald LinkedIn account als ondernemer
Je hebt het misschien weleens overwogen, een premium account voor LinkedIn. Maar ja, levert een betaald LinkedIn account voldoende op? En wat kun je er eigenlijk mee? In dit blog leg ik de verschillen uit tussen drie premium accounts die je kunt overwegen: Premium Career, Premium Business en LinkedIn Sales Navigator. En aan het einde van dit blog geef ik je ook mijn persoonlijke advies.
Beginnen bij het begin – de gratis Linkedin versie
As je actief bent op LinkedIn, dan weet je dat je met een gratis account al aardig wat kunt:
- Een professionele uitstraling met je profiel realiseren. Op je profiel kun je naast veel informatie ook visuals, video’s en aanbevelingen toevoegen.
- Updates met foto’s en video’s plaatsen op je tijdslijn zodat je zichtbaar bent in je netwerk.
- Blogs publiceren via ‘Artikel schrijven’, als je echt expert status wilt opbouwen.
- 2e en 3e graads connecties uitnodigen om te linken (afhankelijk van de instellingen).
- Diverse statistieken zien (hoeveel mensen je profiel hebben bekeken (alleen de laatste 2), hoeveel mensen je bijdragen hebben bekeken, hoe vaak je in zoekopdrachten bent verschenen). Check ook dit blog eens over het monitoren van je resultaten op social media.
- Zoekopdrachten doen met een aantal relevante filters. Wel krijg je een melding als je teveel profielen bezoekt. Dan heeft LinkedIn liever dat je op een premium account overstapt.
Okay, dat is niet niks. Maar gebruik je LinkedIn intensief, dan zul je merken dat het aantal profielbezoeken toeneemt. Tsja, als je dan alleen de laatste 2 mensen kunt zien die je profiel hebben bekeken, dan krijg je al snel het gevoel dat je kansen misloopt.
En wat als je echt actief je netwerk wilt uitbreiden binnen een bepaalde branche of functiegroep? Dan zijn de zoekfilters een stuk beperkter dan je zou willen. Toch maar overstappen naar een betaald LinkedIn account?
Premium Career
Zoals de naam al zegt, is dit account met name bedoeld voor werkzoekenden. Toch kan het als ondernemer ook een interessante optie zijn. Dit zijn de 3 grote voordelen van het Premium Career account:
90 dagen profielbezoekers terugkijken
Premium Career (net als de andere premium pakketten) verlost je van de beperking van het aantal profielbezoekers dat je kunt zien. Je kunt met dit account 90 dagen terugkijken wie je profiel hebben bekeken. Hartstikke prettig want een profielbezoeker kan zomaar interesse hebben in wat jij te bieden hebt.
Voor mij is een profielbezoek vaak een aanleiding om even een berichtje te sturen.
3 InMails
Met Premium Career kun je ook 3 InMails per maand versturen. Deze berichtjes kun je sturen aan mensen die 2e of 3e graads connectie zijn. Je hoeft dus niet met elkaar gelinkt te zijn. Handig als je je op een doelgroep richt die zich niet zo makkelijk laat uitnodigen. Word je bericht geaccepteerd, dan krijg je een credit terug.
LinkedIn learning
Met dit premium account heb je toegang tot de leeromgeving van LinkedIn met honderden online cursussen, van SEO, tot lead generatie en social leadership. Heel handig, maar dan moet je wel de tijd nemen om er ook echt gebruik van te maken.
Kosten
Premium Career kost EUR 25 per maand (maandelijks opzegbaar) of EUR 248 per jaar.
Premium Business
90 dagen profielbezoekers terugkijken
De voordelen hiervan heb je hierboven al gezien.
15 InMails
Met Premium Business kun je 15 InMails per maand versturen.
Onbeperkt zoeken
Met Premium Business krijg je geen melding dat je aan het maximaal aantal profielbezoeken zit. Onbeperkt zoeken dus. Zeker makkelijk wanneer je even flink het aantal connecties in je doelgroep wilt gaan uitbreiden.
LinkedIn learning
Toegang tot de leeromgeving van LinkedIn (zie Premium Career).
Kosten
De kosten voor dit account bedragen EUR 45 per maand (maandelijks opzegbaar) of EUR 446 per jaar.
Sales Navigator
Zoals de naam Sales Navigator al zegt, is dit betaalde account echt gericht op het inzetten van LinkedIn als sales tool. Er zijn binnen Sales Navigator weer verschillende opties. Sales Navigator Professional is ideaal als je ZZP’er bent of bij een klein bedrijf verantwoordelijk bent voor de sales. Werk je met meerdere sales mensen in een team, dan kun je bijvoorbeeld Sales Navigator Team overwegen. Deze variant laat ik hier even buiten beschouwing.
Sales Navigator is een apart programma. Je komt dus in een andere online omgeving terecht. Er is wel een directe koppeling met de LinkedIn omgeving. De belangrijkste features van Sales Navigator heb ik hieronder op een rijtje gezet.
90 dagen profielbezoekers terugkijken + 20 InMails
Net als Premium Career en Premium Business kun je met Sales Navigator 90 dagen terugkijken wie je profiel hebben bekeken. Daarnaast kun je maandelijks 20 InMails versturen. Iets meer dus dan Premium Business. Ik betrap me er zelf op dat ik deze optie vaak vergeet en er dus weinig gebruik van maak.
Automatische aanbevelingen
Zodra je begint met Sales Navigator, stel je je sales voorkeuren in. Op basis hiervan geeft Sales Navigator suggesties voor leads op het platform zelf. Ook kun je aangeven of je wekelijks suggesties voor relevante leads via de mail wilt ontvangen.
Uitgebreide zoekfilters
Sales Navigator bied je veel meer zoekfilters dan het gratis account en de twee eerder genoemde betaalde accounts. Hieronder zie je een deel van de filters die je kunt gebruiken om naar personen te zoeken. Er zijn ook uitgebreide zoekfilters voor accounts (bedrijven).
Heb je eenmaal je criteria ingevuld en op ‘zoeken’ geklikt, dan krijg je een lijst met resultaten te zien, zoals hieronder. Links kun je dan de zoekcriteria weer aanscherpen of uitbreiden. Tevreden met je zoekopdracht? Dan sla je die op (rechtsboven).
Van alle opgeslagen zoekopdrachten geeft Sales Navigator je meldingen als er leads zijn bijgekomen die aan je opgeslagen zoekopdrachten voldoen. Een voorbeeld hiervan zie je hieronder.
Onbeperkt zoeken en profielen bezoeken
Met Sales Navigator kun je een onbeperkt aantal zoekopdrachten doen en een onbeperkt aantal profielen bekijken.
Leads bewaren in lead lijsten
Heb je eenmaal een zoekopdracht gedaan, dan kun je de resultaten bekijken en relevante leads bewaren in zogenaamde lead lijsten. Zo vorm je een handig overzicht van bewaarde leads. Die kun je vervolgens gaan monitoren.
Aparte tijdslijn met alerts over leads
Ik gaf al aan dat Sales Navigator een eigen omgeving heeft. Daarbinnen heb je een aparte tijdslijn waarin je alleen updates ziet van bewaarde leads. Naast de uitgebreide zoekfunctie en lead-bewaar optie vind ik dit een enorme meerwaarde. Je kunt selecteren op het type melding. Wil je weten of er binnen je opgeslagen accounts nog nieuwe besluitvormers zijn aangenomen? Of welke leads er een nieuwe baan hebben? Zoals je hieronder ziet kun je diverse type meldingen selecteren. Omdat je alleen de meldingen en berichten van opgeslagen leads ziet, is je tijdslijn veel minder ‘vervuild’ dan je normale LinkedIn tijdslijn. Dit zorgt ervoor dat je alerter kun reageren.
LinkedIn learning
Ook met Sales Navigator heb je toegang tot de leeromgeving van LinkedIn met honderden online cursussen, van SEO, tot lead generatie en social leadership.
Kosten
De kosten voor Sales Navigator zijn iets hoger dan Premium Business. EUR 62 als je per maand betaalt (maandelijks opzegbaar) en EUR 595 als je per jaar betaalt.
Premium Business vs Sales Navigator
Hieronder vind je de mogelijkheden van Premium Business en Sales Navigator nog even op een rijtje.
The verdict: Wel of niet een betaald LinkedIn account?
Wanneer stap je nu over naar een betaald LinkedIn account?
Ik raad je aan dat pas te doen als je je LinkedIn profiel echt goed op orde hebt, een strategie hebt voor je content, en ook consistent zichtbaar bent op LinkedIn met eigen content.
En welk abonnement kies je dan? Niets mis mee om met Premium Career te starten. Ook als ondernemer. Het kunnen terugkijken wie je profiel hebben bekeken, geeft al heel veel toegevoegde waarde. Twijfel je tussen Premium Business en Sales Navigator, dan zou ik zeker voor Sales Navigator kiezen, ook al betaal je 150 euro meer. Je hebt met dit pakket veel meer functionaliteiten die je ook echt helpen om LinkedIn efficiënt en doelgericht in te zetten.
Overweeg jij een betaald LinkedIn account? Laat het eens weten in de comments.
Anneke,
goed om dit eens te delen. ik heb al een aantal malen een uitnodiging van LI gehad, om gratis Sales Navigator te proberen (1maand) Sales doe ik alleen voor mijn bedrijf, dus zou het een mooie aanvulling kunnen zijn. Echter zou ik er wat meer van willen weten, of misschien een training voor volgen, doe jij dat ook?
hoor graag
Rogier
Beste Rogier, ik geef ook een training op dit gebied. Ik mail je even via LinkedIn vandaag.
Goedemorgen Anneke,
De tools en vaardigheden die jij mij tot dusver gegeven hebt leggen absoluut geen windeieren.
Ik ben enorm trots dat het zelfs mij lukt in mijn beperkte tijd, die ik er slechts voor heb zo’n enorm bereik heb. De toenadering van een koude lead heeft me op mijn eigen manier ( persoonlijke touch) al best meetbare resultaten opgeleverd.
Ik zie daarom ook uit naar de volgende ontmoeting.
Goede weekend alvast.
Met vriendelijke groet,
Ron van Nijnatten
Dat is super tof om te horen Ron!