skip to Main Content
LinkedIn Premium: Wel Of Geen Betaald LinkedIn Account Als Ondernemer

LinkedIn premium: wel of geen betaald LinkedIn account als ondernemer

Je hebt het misschien weleens overwogen, een premium account voor LinkedIn. Maar ja, levert een betaald LinkedIn account voldoende op? En wat kun je er eigenlijk mee? In dit blog leg ik de verschillen uit tussen twee premium accounts die je kunt overwegen: Premium Business en LinkedIn Sales Navigator. En uiteraard aan het einde ook mijn persoonlijke advies.

Beginnen bij het begin – de gratis Linkedin versie

As je actief bent op LinkedIn, dan weet je dat je met een gratis account al aardig wat kunt:

  • Een professionele uitstraling met je profiel realiseren. Op je profiel kun je naast veel informatie ook visuals, video’s en aanbevelingen toevoegen.
  • Updates met foto’s en video’s plaatsen op je tijdslijn zodat je zichtbaar bent in je netwerk.
  • Blogs publiceren via ‘Artikel schrijven’, als je echt expert status wilt opbouwen.
  • 2e en 3e graads connecties uitnodigen om te linken (afhankelijk van de instellingen).
  • Diverse statistieken zien (hoeveel mensen je profiel hebben bekeken, hoeveel mensen je bijdragen hebben bekeken, hoe vaak je in zoekopdrachten bent verschenen). Check ook dit blog eens over het monitoren van je resultaten op social media.
  • Zoekopdrachten doen met een aantal relevante filters. Wel krijg je een melding als je teveel profielen bezoekt. Dan heeft LinkedIn liever dat je op een premium account overstapt.

Okay, dat is niet niks. Maar gebruik je LinkedIn intensief, dan zul je merken dat het aantal profielbezoeken toeneemt. Tsja, als je dan alleen de laatste 5 mensen kunt zien die je profiel hebben bekeken, dan krijg je al snel het gevoel dat je kansen misloopt.

En wat als je echt actief je netwerk wilt uitbreiden binnen een bepaalde branche of functiegroep? Dan zijn de zoekfilters een stuk beperkter dan je zou willen. Toch maar overstappen naar een betaald LinkedIn account?

Premium Business

90 dagen profielbezoekers terugkijken

Premium Business verlost je van de beperking van het aantal profielbezoekers dat je kunt zien. Je kunt met dit account 90 dagen terugkijken wie je profiel hebben bekeken. Hartstikke prettig want een profielbezoeker kan zomaar interesse hebben in wat jij te bieden hebt.

Voor mij is een profielbezoek een aanleiding om even een berichtje te sturen.

screenshot voorbeeld bericht LinkedIn | PRminded LinkedIn trainer Bavel, Breda, Tilburg | personal branding coach voor ZZP & MKB

15 InMails

Met Premium Business kun je ook nog eens 15 InMails per maand versturen. Deze berichtjes kun je sturen aan mensen die 2e of 3e graads connectie zijn. Je hoeft dus niet met elkaar gelinkt te zijn. Handig als je je op een doelgroep richt die zich niet zo makkelijk laat uitnodigen. Word je bericht geaccepteerd, dan krijg je een credit terug.

Onbeperkt zoeken

Met Premium Business krijg je geen melding dat je aan het maximaal aantal profielbezoeken zit. Onbeperkt zoeken dus.

LinkedIn learning

Met dit premium account heb je toegang tot de leeromgeving van LinkedIn met honderden online cursussen, van SEO, tot lead generatie en social leadership. Heel handig, maar dan moet je wel de tijd nemen om er ook echt gebruik van te maken.

Kosten

De kosten voor dit account bedragen  USD 59,99 (EUR 54,20) als je per maand betaalt (dan is het abonnement iedere maand opzegbaar) en USD 575,88 (EUR 520,23) als je per jaar betaalt.

Sales Navigator

Zoals de naam Sales Navigator al zegt, is dit betaalde account echt gericht op het inzetten van LinkedIn als sales tool. Er zijn binnen Sales Navigator weer verschillende opties. Sales Navigator Professional is ideaal als je ZZP’er bent of  bij een klein bedrijf verantwoordelijk bent voor de sales. Werk je met meerdere sales mensen in een team, dan kun je bijvoorbeeld Sales Navigator Team overwegen. Deze variant laat ik hier even buiten beschouwing.

Sales Navigator is een apart programma. Je komt dus in een andere online omgeving terecht. Er is wel een directe koppeling met de LinkedIn omgeving. De belangrijkste features van Sales Navigator heb ik hieronder op een rijtje gezet.

90 dagen profielbezoekers terugkijken + 20 InMails

Net als Premium Business kun je met Sales Navigator 90 dagen terugkijken wie je profiel hebben bekeken. Daarnaast kun je maandelijks 20 InMails versturen.Dat is dus iets meer dan met Premium Business.

Automatische aanbevelingen

Zodra je begint met Sales Navigator, stel je je sales voorkeuren in. Op basis hiervan geeft Sales Navigator suggesties voor leads. Zoals je hieronder ziet kun je in het submenu klikken op ‘recommended leads’ om een lijstje te krijgen met mensen (of bedrijven, dan klik je op accounts) die aan je voorkeuren voldoen.

Aanbevolen leads binnen Sales Navigator | PRminded, LinkedIn trainer in Bavel, Breda en Tilburg | personal branding coach voor MKB en ZZP

Uitgebreide zoekfilters

Sales Navigator bied je veel meer zoekfilters dan het gratis en Premium Business account. Je hebt search filters om te zoeken naar leads. Hieronder zie je de filters die je kunt gebruiken om naar personen te zoeken. Er zijn ook uitgebreide zoekfilters voor accounts (bedrijven).

Zoekfilters Sales Navigator | PRminded, LinkedIn trainer in Bavel, Breda en Tilburg | personal branding coach voor MKB en ZZP

Heb je eenmaal je criteria ingevuld en op ‘search’ geklikt, dan krijg je een lijst met resultaten te zien, zoals hieronder. Links kun je dan de zoekcriteria weer aanscherpen of uitbreiden. Tevreden met je zoekopdracht? Dan sla je die op.

Resultaat zoekopdracht binnen Sales Navigator | PRminded, LinkedIn trainer in Bavel, Breda en Tilburg | personal branding coach voor MKB en ZZP

Van alle opgeslagen zoekopdrachten geeft Sales Navigator je meldingen als er leads zijn bijgekomen die aan je zoekopdracht voldoen. Een voorbeeld hiervan zie je hieronder.

Screenshot Nieuwe meldingen leads Sales Navigator | PRminded, LinkedIn trainer in Bavel, Breda en Tilburg | personal brandcing coach voor MKB en ZZP

Onbeperkt zoeken en profielen bezoeken

Met Sales Navigator kun je een onbeperkt aantal zoekopdrachten doen en een onbeperkt aantal profielen bekijken.

Leads bewaren in lead lijsten

Heb je eenmaal een zoekopdracht gedaan, dan kun je de resultaten bekijken en relevante leads bewaren in zogenaamde lead lijsten. Zo vorm je een handig overzicht van bewaarde leads. Die kun je vervolgens gaan monitoren.

Aparte tijdslijn met alerts over leads

Ik gaf al aan dat Sales Navigator een eigen omgeving heeft. Daarbinnen heb je een aparte tijdslijn waarin je alleen updates ziet van bewaarde leads. Naast de uitgebreide zoekfunctie en lead-bewaar optie vind ik dit een enorme meerwaarde. Zo kun je de berichten zien die leads hebben geplaatst (waar je vervolgens op kunt reageren). Maar ook krijg je een melding als een lead een nieuwe baan heeft of een opgeslagen account een ‘senior hire’ heeft gedaan. Allemaal contactmomenten dus. Omdat je alleen de meldingen en berichten van opgeslagen leads ziet, is je tijdslijn veel minder ‘vervuild’ dan je normale LinkedIn tijdslijn. Dit zorgt ervoor dat je alerter kun reageren.

ype alerts binnen Sales Navigator | PRminded, LinkedIn trainer in Bavel, Breda en Tilburg | personal brandcing coach voor MKB en ZZP

Type alerts die je in de Sales Navigator tijdslijn kunt selecteren

Notes & tags

Aan iedere lead kun je notities toevoegen en tags. Handig als je geen ander CRM systeem hebt en bijvoorbeeld wilt bijhouden welk contact je met een bepaald bedrijf of bepaald persoon hebt gehad.

LinkedIn learning

Ook met Sales Navigator heb je toegang tot de leeromgeving van LinkedIn met honderden online cursussen, van SEO, tot lead generatie en social leadership.

Kosten

De kosten voor Sales Navigator zijn iets hoger dan Premium Business.  USD 79,99 (EUR 72,26) als je per maand betaalt (dan is het abonnement iedere maand opzegbaar) en USD 779,88 (EUR 720,77) als je per jaar betaalt.

Alles op een rijtje

Hieronder vind je de mogelijkheden nog even op een rijtje.

Overzicht features gratis LinkedIn, LinkedIn Business Premium en Sales Navigator | PRminded, LinkedIn trainer Bavel, Breda, Tilburg | personal branding coach | voor MKB en ZZP

The verdict: Wel of niet een betaald LinkedIn account?

Wanneer stap je nu over naar een betaald LinkedIn account? Ik raad je aan dat pas te doen als je je LinkedIn profiel echt goed op orde hebt, en ook actief bent op LinkedIn met eigen content. Kortom als je een duidelijke strategie hebt voor LinkedIn. Als je business to business werkt, mag een LinkedIn strategie eigenijk niet ontbreken; al je klanten zijn immers via dit platform te bereiken, dus legio aan business opportunities.

En welk abonnement kies je dan? Ik zou dan zeker voor Sales Navigator kiezen, ook al betaal je 200 euro meer. Veel meer mogelijkheden die je ook echt helpen om LinkedIn efficient en doelgericht in te zetten.

Laat jij kansen liggen op LinkedIn?

Heb je het gevoel dat je kansen laat liggen op LinkedIn? Neem dan eens contact op voor een vrijblijvend (online) gesprek.

Of volg het gratis webinar ‘Een Autoriteit Worden op LinkedIn’ op woensdag 27 november van 10.00 – 11.00 uur.

Aanmelden kan via deze link.

Aankondiging webinar 27 november PRminded, LinkedIn trainer in Bavel, Breda en Tilburg | personal branding coach voor MKB en ZZP

Aanmeldbutton | PRminded, LinkedIn training & personal branding coach voor ZZP & MKB | Bavel, Breda, Tilburg

Overweeg jij een betaald LinkedIn account? Laat het eens weten in de comments.

Dit bericht heeft 2 reacties
  1. Anneke,

    goed om dit eens te delen. ik heb al een aantal malen een uitnodiging van LI gehad, om gratis Sales Navigator te proberen (1maand) Sales doe ik alleen voor mijn bedrijf, dus zou het een mooie aanvulling kunnen zijn. Echter zou ik er wat meer van willen weten, of misschien een training voor volgen, doe jij dat ook?

    hoor graag
    Rogier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top