skip to Main Content

LinkedIn opiniepeilingen: 10 meest gestelde vragen [+ 5 voorbeelden]

De LinkedIn opiniepeiling (of LinkedIn poll) is populair. Je hoeft maar in te loggen en je ziet er wel een in je tijdslijn verschijnen. Misschien wel tot je grootste ergernis😉. Wat kun je met een opiniepeiling op LinkedIn als ondernemer? En hoe zorg je dat het meer is dan een ‘leuke variatie in je content’?

In dit blog heb ik de 10 meest gestelde vragen voor je op een rijtje gezet.

1.    Waar vind je de optie om een opiniepeiling te doen?

De LinkedIn opiniepeiling vind je als je klikt op ‘Begin met het schrijven van een bijdrage’ en vervolgens klikt op de staafdiagram onderaan.

Screenshot LinkedIn opiniepeiling opstellen s bij blog 'LinkedIn opiniepeiling: de 10 meest gestelde vragen' | Anneke van der Voort | LinkedIn expert voor ondernemers | personal branding op LinkedIn | LinkedIn training voor bedrijven | Bavel, Breda, Tilburg

2.    Hoe maak je een opiniepeiling?

Zodra je op de optie ‘Opiniepeiling opstellen’ klikt, kun je je vraag invullen.

Daar heb je (maar) 140 tekens voor.

Screenshot LinkedIn opiniepeiling opstellen invulvelden, bij blog 'LinkedIn opiniepeiling: de 10 meest gestelde vragen' | Anneke van der Voort | LinkedIn expert voor ondernemers | personal branding op LinkedIn | LinkedIn training voor bedrijven | Bavel, Breda, Tilburg

Denk goed na over je vraagstelling. Hoe duidelijker je vraag is, hoe makkelijker het voor je netwerk is om aan je opiniepeiling mee te doen.

Vervolgens kun je 4 antwoordopties geven. Ik raad je aan als 4e optie te kiezen voor ‘Anders, reageer in de comments’. Hierdoor zullen er meer mensen in de comments gaan reageren, en dat is weer goed voor het bereik van je bericht. Houd er in je vraagstelling rekening mee dat degene die stemt maar één optie kan kiezen.

Heb je je vraag en antwoordopties ingevuld? Geef dan aan hoe lang de peiling moet duren. Ik vind een week hier de beste optie.

Klik vervolgens op Gereed en schrijf een pakkende, toelichtende tekst. 

Een belangrijk onderdeel! Want hiermee kun je je netwerk extra triggeren om een stem uit te brengen.

Zoals met ieder ander bericht op LinkedIn zijn de eerste 3 regels van deze tekst zichtbaar. Op mobiel zijn dat zo’n 160 tekens op desktop zo’n 220 tekens.

Voeg ook een aantal relevante hashtags aan je tekst toe (tussen de 3 en 5). Om de opiniepeiling te publiceren, klik je op ‘Plaatsen’.

3.    Kun je ook op je bedrijfspagina een opiniepeiling uitzetten?

Ja, dat kan. Je ziet de optie direct al bij ‘Begin met het schrijven van een bijdrage’.

Screenshot LinkedIn opiniepeiling opstellen bedrijfspagina LinkedIn, bij blog 'LinkedIn opiniepeiling: de 10 meest gestelde vragen' | Anneke van der Voort | LinkedIn expert voor ondernemers | personal branding op LinkedIn | LinkedIn training voor bedrijven | Bavel, Breda, Tilburg

Heb je nog weinig volgers op je bedrijfspagina? Houd er dan rekening mee dat het aantal stemmen een stuk lager zal uitpakken dan een poll via je persoonlijke profiel. Het algoritme geeft sowieso minder voorrang aan opiniepeilingen van bedrijfspagina’s.

4.    Wie zien het resultaat?

Iedereen die stemt, krijgt direct het resultaat van de poll te zien op dat moment. Als maker van de opiniepeiling kun je ook zien wat het aantal stemmen is per antwoordcategorie en je ziet de namen van de stemmers per categorie.

Screenshot LinkedIn opiniepeiling 'Hoe vaak check jij je LinkedIn per dag', bij blog 'LinkedIn opiniepeiling: de 10 meest gestelde vragen' | Anneke van der Voort | LinkedIn expert voor ondernemers | personal branding op LinkedIn | LinkedIn training voor bedrijven | Bavel, Breda, Tilburg

Het mooie aan LinkedIn is, dat je dan ook meteen de kopregels van de stemmers ziet en dus weet welke functie mensen hebben.

Doe je mee aan een opiniepeiling van iemand anders? Dan krijg je na afloop van de peiling een melding om het resultaat nog een keer te bekijken.

5.    Wat peil je? Ofwel, welke vraag leg je voor?

Een opiniepeiling is een mini-onderzoek dat je voor veel verschillende doeleinden kunt inzetten.

  • Inzicht krijgen in het gedrag van mensen. “Hoe vaak doe je X?”. “Maak jij gebruik van tool Y?”. “Doe jij X in situatie Y?”. De resultaten kun je verwerken in een presentatie, blog of video.
  • Behoefteonderzoek. “Welk onderwerp voor een online cursus op het gebied van X, spreekt jou het meeste aan?”
  • Marketingtool: Vraag bijvoorbeeld wie er last heeft van een probleem waar jij bij kan helpen.

5 voorbeelden uit mijn eigen praktijk

Bij de 1e LinkedIn opiniepeiling die ik deed, was ik meteen verbaasd over het effect hiervan. Het ging over een nieuw LinkedIn feature. Omdat ik zelf ‘Creator mode’ nog niet had, was ik simpelweg benieuwd hoever de uitrol was op LinkedIn.

Screenshot LinkedIn opiniepeiling 'Heb jij LinkedIn Creator Mode al'', bij blog 'LinkedIn opiniepeiling: de 10 meest gestelde vragen' | Anneke van der Voort | LinkedIn expert voor ondernemers | personal branding op LinkedIn | LinkedIn training voor bedrijven | Bavel, Breda, Tilburg

Deze opiniepeiling was om 2 redenen geslaagd voor mij:

  • Ik wist wat de stand van zaken was rond de uitrol.
  • Er waren behoorlijk wat tweedegraads connecties die reageerden op de poll. Ik ben door de lijst met stemmers gegaan en heb met name geconnect met de mensen die tot mijn doelgroep behoren (ondernemers / zzp’ers in de zakelijke dienstverlening). Een hele eenvoudige manier dus om met relevante mensen in contact te komen.

Mijn 2e opiniepeiling op LinkedIn deed ik naar aanleiding van een vraag die ik kreeg tijdens een LinkedIn training. Het leuke was dat ik de resultaten weer kon terugkoppelen na de training.

Screenshot LinkedIn opiniepeiling 'Hoe vaak check jij je LinkedIn per dag', bij blog 'LinkedIn opiniepeiling: de 10 meest gestelde vragen' | Anneke van der Voort | LinkedIn expert voor ondernemers | personal branding op LinkedIn | LinkedIn training voor bedrijven | Bavel, Breda, Tilburg

Een andere peiling deed ik als voorloper op een webinar dat ik ging geven. Ik wilde eens kijken hoeveel mensen op een opiniepeiling op LinkedIn reageren die wat meer ‘marketing’ gericht is. Het lagere aantal stemmen in vergelijking met de eerste twee polls kan samenhangen met de vakantietijd. Maar ik vermoed dat het aantal stemmen ook veel lager was omdat het een marketinggerichte opiniepeiling was.

Screenshot LinkedIn opiniepeiling 'Heb jij al een LinkedIn strategie', bij blog 'LinkedIn opiniepeiling: de 10 meest gestelde vragen' | Anneke van der Voort | LinkedIn expert voor ondernemers | personal branding op LinkedIn | LinkedIn training voor bedrijven | Bavel, Breda, Tilburg

 

Mijn 4e LinkedIn opiniepeiling betrof het verdwijnen van een LinkedIn feature. Toen LinkedIn aankondigde dat LinkedIn stories ging verdwijnen, wilde ik aanvankelijk gewoon een bijdrage hierover plaatsen. Ineens bedacht ik me dat een opiniepeiling hierover veel effectiever zou zijn. En inderdaad. 338 mensen deden mee aan de poll en het bericht had meer dan 11.000 views.

Screenshot LinkedIn opiniepeiling 'LinkedIn stopt met LinkedIn stories'', bij blog 'LinkedIn opiniepeiling: de 10 meest gestelde vragen' | Anneke van der Voort | LinkedIn expert voor ondernemers | personal branding op LinkedIn | LinkedIn training voor bedrijven | Bavel, Breda, Tilburg

De meest recente opiniepeiling die ik deed overtrof de eerdere resultaten. Na 3 dagen hadden al meer dan 1600 mensen gestemd en had het bericht meer dan 75.000 views. Het succes van deze opiniepeiling verklaar ik uit het feit dat het een vraag betreft waar een breed publiek op LinkedIn ervaring mee heeft.

Screenshot LinkedIn opiniepeiling 'Accepteer jij connectieverzoeken zonder persoonlijk bericht'', bij blog 'LinkedIn opiniepeiling: de 10 meest gestelde vragen' | Anneke van der Voort | LinkedIn expert voor ondernemers | personal branding op LinkedIn | LinkedIn training voor bedrijven | Bavel, Breda, Tilburg

6.    Wat doe je nadat de opiniepeiling is afgelopen?

Wat je na je poll doet, hangt natuurlijk af van de vraag af die je hebt gesteld en het aantal stemmers.

Een paar tips

  • Check wie gestemd hebben en nodig relevante tweedegraads connecties uit om te linken.
  • Volg de stemmers (selectief) op door ze bijvoorbeeld via LinkedIn je gratis e-book of checklist te sturen, of ze uit te nodigen voor een webinar. Natuurlijk wel alleen als het onderwerp van je poll daartoe aanleiding geeft.
  • Kijk welke eerstegraads connecties gestemd hebben. Zit er iemand bij met wie je weer eens contact kunt opnemen?

7.    Wat is nu echt de toegevoegde waarde van een LinkedIn opiniepeiling?

De toegevoegde waarde zit hem enerzijds in de resultaten van de poll. Die kun je gebruiken voor het ontwikkelen van je training, programma of verwerken in een presentatie of een blog. Anderzijds is een opiniepeiling een perfecte manier om interactie te krijgen met je netwerk (eerstegraads en daarbuiten).

Een opiniepeiling vergroot de betrokkenheid met je netwerk. Precies waar LinkedIn het voor bedoeld heeft.

Zorg wel dat het onderwerp van je poll aansluit bij je expertisegebied. Een opiniepeiling doen over een random onderwerp omdat je graag interactie wilt, heeft in mijn optiek weinig zin.

8.    Waarom zie je zoveel opiniepeilingen op LinkedIn voorbijkomen?

Doe jij vaak mee aan een opiniepeiling op LinkedIn? Dan zul je ze ook vaker voorbij zien komen in je tijdslijn. Zo werkt het ook met andere contentvormen (video, documenten). Het heeft simpelweg te maken met het LinkedIn algoritme. Je krijgt meer te zien van wat jij leuk vindt of waarop je reageert.

9.    Kun je er ook voor kiezen om geen opiniepeilingen meer te zien in je LinkedIn tijdslijn?

Je kunt niet voorkomen dat opiniepeilingen in je tijdslijn voorbij komen. Wel kun je door minder vaak te stemmen, het aantal polls dat je te zien krijgt reduceren.

En wil je als je gestemd hebt geen melding krijgen van het eindresultaat? Ga dan naar Instellingen & Privacy (onder Ik in het menu) en volg deze stappen: Communicatie – Hoe wilt u meldingen ontvangen – op LinkedIn – Gesprekken – Resultaten van enquêtes die u heeft gemaakt of waar u op heeft gestemd.

Zet vervolgens het schuifje uit. Standaard staat het aan zoals je hieronder ziet.

Screenshot LinkedIn opiniepeiling als je de eindresultaten niet wilt zien, bij blog 'LinkedIn opiniepeiling: de 10 meest gestelde vragen' | Anneke van der Voort | LinkedIn expert voor ondernemers | personal branding op LinkedIn | LinkedIn training voor bedrijven | Bavel, Breda, Tilburg

10. Hoe vaak raad je aan een opiniepeiling op LinkedIn te doen?

Dit hangt af van de hoeveelheid andere berichten die je plaatst.

Als je van de 10 berichten die je plaatst, 1 opiniepeiling maakt, dan lijkt me dat een mooie verhouding.

Ik raad klanten altijd aan om 2 tot 3 LinkedIn berichten per week op LinkedIn te publiceren en daarbij een mix van contentvormen te gebruiken. Dat zou dan neerkomen op 1 opiniepeiling per maand.

Te vaak gaat irriteren.

Gebruik sowieso een mix van contentvormen; wissel video af met een blog, miniblog, foto update of artikel van een vakmedium.

Waarom een mix van contentvormen?

Daarmee spreek je verschillende mensen in je doelgroep aan en kun je verschillende lagen aanbrengen in de boodschap die je wilt overbrengen. Met alleen opiniepeilingen lukt dat natuurlijk niet.

Sinds ik over de drempel ben gegaan om een opiniepeiling te doen, vind ik het echt een toegevoegde waarde op LinkedIn. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Leuk als je reageert in de comments.

Ook interessant voor je:

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top