LinkedIn marketing: met deze LinkedIn routine krijg je meer klanten
Dat je regelmatig moet bewegen om je fit te voelen, snapt iedereen. En dat een sportroutine je hierbij helpt, hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen. Voor je marketing op LinkedIn is dat niet anders.
In dit blog vertel ik hoe je routine opbouwt in je activiteiten op LinkedIn. Wat je dagelijks, wekelijks, maandelijks en ieder kwartaal kunt doen. Met als resultaat dat je LinkedIn marketing meer oplevert: meer interactie, meer profielbezoeken, een groter netwerk, meer naamsbekendheid, meer gesprekken en meer klanten
Eerst even terug naar de basis van verkopen
Voordat ik de geheimen van een effectieve Linkedin routine met je deel, even terug naar de basis van verkopen. Wat is er ook alweer nodig om te zorgen dat mensen ‘zaken met je willen doen’? Dat ze deelnemen aan je trainingen, je inhuren voor een project of met je willen samenwerken?
Kortom: wanneer koopt iemand graag iets bij jou?
- Iemand koopt bij je als als hij een probleem ervaart. Niet iedere (nieuwe) Linkedin connectie heeft op het moment dat je met elkaar linkt ook daadwerkelijk een probleem. Direct een salespitch afsteken in het eerste persoonlijke bericht dat je stuurt, heeft dus geen zin en werkt meestal averechts.
- Iemand koopt bij je als hij je vertrouwt. Hoe bouw je vertrouwen op op LinkedIn? Door relevante kennis en tips te delen. Zo gaan mensen je als expert op jouw vakgebied zien. En laten we eerlijk zijn, mensen doen graag zaken met experts. Vertrouwen opbouwen heeft natuurlijk wel tijd nodig.
- Iemand koopt bij je als hij je sympathiek vindt: Sympathie creëren online zit in verschillende dingen. Reageer je op anderen online? Krijgen mensen een beeld van wie je bent? Dat laatste gaat makkelijker dan je denkt. Door de manier waarop je schrijft en wat je laat zien van jezelf en je bedrijf krijgen mensen al snel een gevoel bij jou.
Probleem, vertrouwen en sympathie. Dit is wat aanwezig moet zijn wil iemand iets van jouw bedrijf kopen. Vertrouwen en sympathie opbouwen op LinkedIn doe je door consistent actief te zijn. Niet af en toe een berichtje plaatsen. Niet af en toe reageren. Maar zorgen dat je een vaste routine creëert zodat je consistent zichtbaar bent en mensen vanzelf aan je gaan denken.
LinkedIn Marketing Routine Checklist
De routine die ik zelf gebruik heb ik verwerkt in onderstaande checklist. Het vormt de basis voor mijn LinkedIn marketing.
Let op: onderaan dit blog vind je de link naar een download van de verkorte variant van deze checklist.
Als je deze LinkedIn routine volhoudt:
- Breid je consistent je LinkedIn netwerk uit
- Creëer je interactie met je netwerk
- Word je zichtbaar
- Ben je top-of-mind
- En kom je simpelweg in gesprek met potentiele klanten
Hier gaan we. De checklist met 10 routines voor doelgerichte LinkedIn marketing.
Dagelijks op LinkedIn – 15 minuten per dag
1) Scroll door je tijdslijn en reageer op 1 – 2 berichten
LinkedIn is een sociaal netwerk waar het gaat om de interactie met anderen. Scroll dagelijks door je tijdslijn en reageer op een aantal berichten. Niet alleen met een like, maar het liefst met persoonlijk commentaar.
Niet omdat het moet, maar…
- omdat je iemand wilt helpen (dus reageer als iemand een hulpvraag heeft).
- omdat je blij bent dat iemand een nieuwe baan heeft of iets bijzonders heeft gedaan.
- omdat je graag je mening geeft over een onderwerp dat je interessant vindt.
2) Verstuur felicitaties via een persoonlijk bericht
Je kent ze wel, de notificaties in het menu bij ‘meldingen’.
“Karel heeft bijna een opleiding afgerond.”
“Miriam is jarig vandaag.”
Ik reageer zelf selectief en zie het als mooie contactmomenten met mensen uit mijn netwerk.
3) Check wie je profiel hebben bekeken
Het checken van je profielbezoeken is echt belangrijk. Je vindt deze informatie in je zogenaamde dashboard.
Door op het getal in je dashboard te klikken, krijg je te zien wie er op je profiel hebben gekeken. Met een gratis LinkedIn account kun je alleen de laatste 5 mensen zien die je profiel hebben bezocht. Belangrijk dus om dit dagelijks te checken.
Wat doe je met profielbezoekers?
Is iemand een eerste graads connectie, dan stuur ik altijd even een persoonlijk berichtje.
Is iemand een 2e graads connectie? Dan bekijk ik eerst even zijn of haar profiel. Als deze persoon mij relevant lijkt, nodig ik hem of haar uit om te linken. Daarna stuur ik een berichtje met een vergelijkbare vraag als hierboven.
P.S. Deze berichtjes leiden bij mij regelmatig tot gesprekken en soms tot nieuwe klanten.
4) Voeg nieuwe mensen toe aan je LinkedIn netwerk
Ik geloof in het belang van een groeiend netwerk. Daarom nodig ik zelf mensen proactief uit als ze tot mijn doelgroep behoren of relevant kunnen zijn voor mijn netwerk.
Je zult merken dat als je dagelijks door je LinkedIn tijdslijn gaat, er heel wat nieuwe mensen op je pad komen die aan jouw criteria voldoen.
Wekelijks op LinkedIn: 2 – 4 uur per week
5) Deel 1 – 3 keer een relevant bericht. Het liefst eigen content.
Als je geen content deelt, ben je niet zichtbaar op LinkedIn. Zo simpel is het. Dan ben je alleen onderdeel van de hele grote LinkedIn-database en moet je wachten tot iemand jou vindt via een zoekopdracht.
Als je wel berichten deelt, dan komen deze berichten in de tijdslijn van (een deel van) je connecties terecht. Daarmee word je dus letterlijk zichtbaar voor jouw connecties. En als je likes of reacties krijgt, dan bereik je ook het netwerk van deze mensen; je 2e graads netwerk.
Hoe vaak moet je een bericht delen op LinkedIn?
Zelf streef ik naar drie berichten per week. Dat lukt niet altijd. Maar ik werk wel dat áls ik frequent berichten deel, ik meer resultaat krijg (meer profielbezoeken, meer persoonlijke berichten, enz.)
Misschien is drie berichten niet haalbaar voor jou. Begin dan eens met één update per week. Dat kan al gewoon het delen van een artikel uit een vakblad zijn. Zet er dan je eigen mening of een korte toelichting bij, zoals in onderstaand voorbeeld waar ik een artikel van Frankwatching deel. Vervolgens kun je dat uitbreiden met eigen content.
Is eigen content delen belangrijk?
Of het nu om een blog, video of nieuwsbericht gaat, in mijn optiek is het delen van eigen content een belangrijk onderdeel van LinkedIn marketing. Want vooral met eigen content kun je je kennis en visie delen. Door je berichten leren mensen jou simpelweg beter kennen en ervaren ze al een beetje wat je voor ze kunt betekenen.
Hoeveel tijd kost het om content te maken?
Dit hangt helemaal af van het type content. Maar ook of je alles zelf wilt doen of andere professionals inschakelt om je te helpen. Daarom is de 2 – 4 uur per week die ik hierboven aangeef slechts een indicatie.
Ik zie content maken als een investering voor de lange termijn in mijn naamsbekendheid, zichtbaarheid en opbouwen van een klantenkring. Maar ook als een activiteit die op korte termijn klanten kan opleveren.
Zorg voor een contentstrategie
Wil je serieus met content maken aan de slag, dan raad ik je aan een goede LinkedIn contentstrategie te maken. Daarbij ga je vantevoren bedenken waar je berichten over moeten gaan, op welke manier je je content gaat delen (video, blogs, miniblogs, enz) en hoe vaak en wanneer je een bericht publiceert.
6) Monitor wekelijks je LinkedIn marketing activiteiten
Persoonlijk vind ik het erg leuk om te kijken wat het effect is van mijn marketing op LinkedIn. Ik houd dan ook wekelijks in een excel-bestand bij hoeveel views, likes en reacties mijn berichten hebben gekregen, hoeveel mensen mijn profiel hebben bezocht, wat de grootte van mijn netwerk is en hoe vaak mijn profiel in de zoekopdrachten is verschenen. En natuurlijk ook of er gesprekken en klanten uit al die acties zijn voort gekomen.
Juiste contentmix
Natuurlijk monitor ik niet alleen omdat het leuk is. Je gaat ook zien welke berichten het goed doen. Een opmerking hierbij. Het wil niet zeggen dat als video het goed doet, je alleen video’s moet gaan maken. Persoonlijk geloof ik in een mix van content en contentvormen. Ook al scoort video goed, er zijn genoeg mensen die liever een blog lezen. Bovendien kost een video maken meer tijd dan bijvoorbeeld een artikel uit een vakblad delen. Ook al een reden om een mix van contentvormen in te zetten.
Maandelijks op LinkedIn – 2 uur per maand
7) Check je contentkalender van de komende maand
Als je LinkedIn inzet als kanaal om naamsbekendheid op te bouwen en nieuwe klanten aan te trekken, dan heb je structuur nodig. Ik had het net al over het belang van een contentstrategie. Een goede contentstrategie resulteert in een contentkalender; een overzichtelijke planning van je berichten op LinkedIn (en eventueel andere sociale media).
Maak bijvoorbeeld een kalender voor 3 maanden (zie hieronder) en check dan maandelijks of de onderwerpen die op je kalender staan nog steeds relevant zijn. Misschien zijn er actuele gebeurtenissen waarop je wilt inhaken. Of is er bedrijfsnieuws dat je wilt delen de komende maand.
8) Trek conclusies uit je resultaten van de afgelopen maand
Aansluitend op het monitoren van je wekelijkse activiteiten, raad ik je aan ook iedere maand te checken waarin je LinkedIn marketing heeft geresulteerd. Heb je bijvoorbeeld wel veel views en reacties op berichten, maar geen gesprekken gerealiseerd uit LinkedIn deze maand? Dan is het tijd voor actie. Welke connecties zijn bijvoorbeeld warm genoeg om eens te bellen voor een afspraak?
Ieder kwartaal op LinkedIn – 4 uur per kwartaal
9) Maak een contentkalender voor de komende 3 maanden
Hierboven had ik het al over een contentstrategie en contentkalender. Hoe gedetailleerd je je content vooruit plant, is heel persoonlijk.
Zelf zet ik iedere drie maanden de grote lijnen uit en ik maak een meer gedetailleerde kalender voor de 3 – 4 weken die komen gaan.
Doe vooral wat werkt voor jou. Maar maak wel een planning.
Als de planning van je content erbij inschiet, wordt het verzinnen, produceren en plaatsen van berichten een adhoc bezigheid. Dat kost simpelweg meer tijd en het leidt vaak tot minder berichten en minder zichtbaarheid.
10) Doe een LinkedIn-profiel check
Je LinkedIn-profiel is geen statisch iets. Check je profiel daarom ieder kwartaal.
- Zijn er mensen die je om een aanbeveling kunt vragen?
- Zijn je nieuwste klanten vermeld in je samenvatting of omschrijving van je huidige werkervaring?
- Zijn je samenvatting en kopregel nog actueel?
- Heb je aan projecten gewerkt die je kunt toevoegen?
- Zijn er publicaties die je wilt toevoegen?
- Zijn er andere profielonderdelen die om een update vragen?
- Is het onderdeel Uitgelicht nog up-to-date?
Aan de slag met de checklist
Met de bovenstaande LinkedIn Marketing Routine Checklist bouw je aan een consistente aanwezigheid op LinkedIn en dus aan meer naamsbekendheid en meer klanten.
Vergis je niet hoeveel potentieel LinkedIn heeft voor jou. Recent social media onderzoek laat zien dat alleen in Nederland al 4,6 miljoen mensen actief zijn op LinkedIn. Dat is meer dan de helft van de Nederlandse beroepsbevolking. Op LinkedIn ben je vaak maar één connectie of één berichtje verwijderd van je potentiele klant. Reden genoeg om het platform maximaal te benutten.
Download de LinkedIn Marketing Routine Checklist
Via deze link kun je de LinkedIn Routine Checklist downloaden.
Print hem uit, hang hem in het zicht en ga ermee aan de slag. Dan durf ik te garanderen dat er binnen no time nieuwe klanten op je pad komen.
Ook interessant voor je:
- Maak jij deze fouten in je LinkedIn-profiel?
- Het geheim van meer opdrachten en een groeiend klantenbestand
- 7 praktische tips voor meer zichtbaarheid op LinkedIn
Vond je dit blog relevant? Like of deel het dan met je netwerk.