De perfecte LinkedIn kopregel voor zzp’ers: 5 tips en 10 voorbeelden
Als zzp’er is het belangrijk om jezelf goed te presenteren op LinkedIn. Een van de belangrijkste onderdelen van je LinkedIn-profiel is je kopregel. Deze korte zin of slogan staat bovenaan je profiel en is vaak het eerste wat mensen zien wanneer ze jouw profiel bekijken. Een effectieve kopregel zorgt ervoor dat mensen die iemand zoeken met jouw expertise, meer over je willen weten. In dit blog geef ik je 5 tips voor het schrijven van de perfecte LinkedIn kopregel en 10 voorbeelden van effectieve kopregels.
1. Wees specifiek in je kopregel
Zorg dat je kopregel specifiek is en duidelijk maakt wat jouw dienstverlening inhoudt. Wees specifiek in wat je doet en voor wie. Beperk je dus niet tot de woorden ‘consultant’ of ‘eigenaar’. Een voorbeeld van een specifieke kopregel is ‘Freelance SEO-specialist | conversiespecialist | voor kleine en middelgrote IT-bedrijven’. Hieruit blijkt meteen wat voor diensten deze zzp’er aanbiedt.
2. Verwerk zoekwoorden in je headline
Maak gebruik van zoekwoorden die relevant zijn voor jouw dienstverlening en verwerk deze in je kopregel. Hierdoor vergroot je de kans dat je gevonden wordt op deze zoekwoorden. Voorbeeld: ‘Webdesigner voor kleine bedrijven | Betaalbaar en stijlvol design’.
Vaak gaat specifiek zijn al gepaard met het gebruiken van zoekwoorden.
3. Maak het origineel
Probeer in je kopregel iets unieks te vermelden dat jou onderscheidt van anderen in jouw branche of vakgebied. Dit kan bijvoorbeeld een unieke werkwijze zijn die je hanteert of een slogan die iets zegt over jou. Voorbeeld: ‘ZZP’er in de zorg | Jouw zorg, mijn passie’. of ‘LinkedIn met ziel en zakelijkheid’ zoals ik zelf in mijn kopregel heb verwerkt.
4. Geef het resultaat aan
Geef in je kopregel aan wat het resultaat is als mensen met jou gaan werken. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je ervoor zorgt dat klanten meer omzet genereren, kosten besparen of een betere online zichtbaarheid krijgen. Voorbeeld: ‘Online marketing consultant | Meer leads, meer klanten, meer omzet’.
5. Maak het makkelijk te lezen
Hoewel het niet noodzakelijk is om je kopregel kort te houden, is het wel belangrijk om deze makkelijk leesbaar te maken. Gebruik korte zinnen en maak gebruik van interpunctie om de tekst te structureren. Vermijd jargon en ingewikkelde termen die mogelijk niet begrepen worden. Een makkelijk leesbare kopregel zorgt ervoor dat mensen snel begrijpen wat je te bieden hebt. En daarmee vergroot je weer de kans dat ze doorklikken naar je profiel of – als ze al op je profiel zitten – meer over je te weten willen komen.
10 voorbeelden van effectieve LinkedIn kopregels
Hier zijn enkele voorbeelden van effectieve LinkedIn kopregels, waarin de verschillende criteria zijn verwerkt:
- Webdesigner voor kleine bedrijven | Betaalbaar en stijlvol design | Jouw website, jouw visitekaartje
- Social media manager voor MKB | Laat je bedrijf groeien met slimme social media strategieën | Verhoog je online impact
- Online marketing consultant voor ondernemingen in de bouw | Meer leads, meer klanten, meer omzet | Voor een explosieve groei van je bedrijf
- ZZP’er in de zorg | Jouw zorg, mijn passie | Samen zorgen voor de beste zorg
- Interim projectmanager | Ervaren in het managen van complexe projecten bij de overheid | Jouw project, mijn expertise
- Tekstschrijver door duurzame merken| Voor heldere teksten die raken en overtuigen | Breng je boodschap tot leven
- Freelance vertaler Engels-Nederlands | Vlotte, foutloze vertalingen tegen een scherpe prijs | Vertaalwerk zonder zorgen
- Virtual assistant | social media beheer, funnels & websiteonderhoud | Ondersteuning op afstand voor drukbezette ondernemers | Ontzorging op maat
Het toevoegen van een onderscheidende slogan aan je kopregel kan deze nog sterker maken en de aandacht van potentiële klanten trekken. Kies daarom een slogan die past bij jouw dienstverlening en die jou onderscheidt van anderen in jouw branche of vakgebied.
Bovenstaande tips en voorbeelden helpen je een effectieve LinkedIn kopregel te schrijven die laat zien wat je te bieden hebt en die de aandacht van potentiële klanten trekt. Natuurlijk bestaat je profiel uit meer onderdelen. Wil je beter gevonden worden? Optimaliseer dan ook de rest van je profiel. Het blog ‘Je LinkedIn profiel verbeteren?10 praktische tips’ helpt je erbij.
Heb je je kopregel aangepast aan de hand van dit blog? Leuk als je je nieuwe kopregel deelt in de comments!
Dit bericht heeft 0 reacties