skip to Main Content
[Interview] Hoe Bij Mij Het Social Media Strategie Kwartje Viel

[Interview] Hoe bij mij het social media strategie kwartje viel

Een salesfunnel? Onderneemster Hedwig van Lier van Artemis had er nog nooit van gehoord. Tot ze zich meer ging verdiepen in haar eigen pr en verkoop. Samen met PRminded zette ze een complete social media strategie op. En die werpt haar vruchten af.

“Met mijn onderneming Artemis begeleid en adviseer ik auteurs. Schrijvers van allerlei pluimage, waarvan een grote groep ondernemers en ZZP’ers zijn die informatieve boeken willen schrijven.

Hapsnap

Om die groep te bereiken postte ik weleens wat op social media. Hapsnap. Losse berichten, wanneer het zo uitkwam. Ondertussen schoten mijn ideeën alle kanten uit. Van enige structuur was geen sprake. Ik voelde wel aan dat dat professioneler moest.

Maar hoe dan?

Mijn eigen social medialijn

Een webinar van PRminded kwam precies op het juiste moment. Anneke’s 6-maanden programma ‘ExpertOnline’ sloot naadloos aan op mijn vraag: hoe ontwikkel ik een eigen social mediastrategie zodat ik meer klanten aantrek?

Sinds ik met Anneke van PRminded werk, vielen er vele kwartjes. Ik vertel je graag welke.

Kwartje 1: Focus

Ik leerde mijn ideale klant te formuleren. Niet onbelangrijk, want daar moet ik me op richten. Focus! Was ik er eerst voor iedereen, nu richt ik me alleen op de ondernemer die een informatief boek wil schrijven of op mensen die een autobiografie willen schrijven. Bovendien filter ik nu op voorhand met wie ik dat kop koffie wel drink en met wie niet. Dat scheelt enorm veel tijd. Ook heb ik nu een veel betere planning waardoor ik niet meteen met allerlei nieuwe ideeën aan de haal ga.

Kwartje 2: Wat, waarover en wanneer?

Wat gaan we doen? Bloggen, vloggen, video, webinar, e-book? Het kan allemaal. Anneke kijkt en denkt mee vanuit mijn bedrijf. Geen standaardoplossingen, maar maatwerk voor Artemis. Dan rijst de vraag waarover? Ook hier viel een kwartje: Anneke leerde me niet langer vanuit mijzelf vertellen, maar vanuit de klant. Waar zitten de pijnpunten? Waar ligt een klant wakker van? Of: tegen welke problemen lopen mijn klanten aan? Dat geeft inzicht in welke onderwerpen hen triggeren.

De kalender die we vervolgens opstelde, was verre van vrijblijvend. Niks theorie. Aan de slag! Die discipline helpt enorm. Een stok achter de deur.

Kwartje 3: Voor niets gaat de zon op

In mijn achterhoofd speelde al langer het idee om meer online te organiseren om mensen aan me te binden. Op locatie een gratis workshop geven als kennismaking kost veel tijd en je bereikt er vaak niet zoveel mensen mee. Wat kun je dan online doen om mensen aan je te binden? Tijdens het 6-maanden programma kwam dat ter sprake. Stapsgewijs zijn we aan de slag gegaan. Ik heb een e-book gemaakt en ben webinars gaan geven. Voor deze gratis weggevers mag je wat terugvragen: de contactgegevens van je potentiële klanten. En daarmee begint het opbouwen van een relatie. Het is het begin van de weg die een klant aflegt, voor hij bij jou daadwerkelijk koopt. De online salesfunnel dus! Een eyeopener voor mij.

Kwartje 4: Weg met de bescheidenheid

En dan nog de bescheidenheid online. Niet doen. Je bent professional en dat mag je laten zien. Dit lijkt misschien niet in zo’n programma thuis te horen, maar bij mij was het wel een ding. Er is lef voor nodig om je te laten zien. Ik heb het inmiddels.

Kwartje 5: Zó voer je een verkoopgesprek

Dan zit je daar aan tafel bij je droomklant, maar hoe voer je dat verkoopgesprek? Ook daar geeft Anneke je de verkooptechnieken voor. De commerciële vaardigheidslessen leverde de nodige a-ha! momenten op. Met als resultaat: ik zit rustiger aan tafel en krijg uit die verkoopgesprekken meer opdrachten.

We zitten inmiddels op 5 kwartjes. Maar er is zoveel meer duidelijk geworden. En ik plukte de vruchten van mijn inspanningen al tijdens het traject. Mensen zien dat, die professionaliseringsslag. Ik heb nieuwe klanten maar ook meer opdrachten bij bestaande klanten. En ik heb orde, structuur en discipline als het om social media gaat.

En nu?

Gelukkig ga ik nog een vervolgtraject in met Anneke. Haar enthousiasme werkt aanstekelijk. Ze motiveert me en geeft me zelfvertrouwen. Ook op didactisch vlak is ze een kei. Mijn social mediastrategie? Ik heb ‘m onder controle en pluk er dagelijks de vruchten van.”

certificaat 6-maanden programma ExpertOnline

Een officieel momentje na het afronden van het 6-maanden programma ExpertOnline.

 

Wil jij ook meer focus, klanten en impact met social media?

Ben je zelfstandig ondernemer en wil je meer resultaat en impact realiseren met je marketing op sociale media? Ontbreekt het je aan focus, een strategie en concreet actieplan, waardoor je onvoldoende zichtbaar bent en te weinig klanten aantrekt online?

Dan nodig ik je graag uit voor een gratis online 1-op-1 strategiegesprek. Hierin ontdek je welke stappen jij kunt zetten om meer opdrachten en klanten aan te trekken voor jouw bedrijf  en hoe je meer impact realiseert met social media. Klik hier om een gesprek aan te vragen.

Back To Top