skip to Main Content
In 7 Stappen Authentiek Klanten Werven Op Social Media

In 7 Stappen Authentiek Klanten Werven op Social Media

Als je authentiek wilt ondernemen, betekent het dat je je bewust moet zijn van wat je drijft, waar je je écht graag mee bezig houdt en wat je belangrijk vindt. En als je dit op social media en via andere kanalen weet over te brengen op jouw klanten en potentiële klanten, ga je mensen aantrekken die graag met JOU willen werken en met wie jij graag zaken doet. Maar hoe doe je dat dan?

In 7 stappen authentiek klanten werven op social media.

1 – Maak expliciet wat je in huis hebt

Door je kennis, ervaring en expertise expliciet te formuleren en voor jezelf helder te maken wat je drijft en welke waarden je belangrijk vindt, leg je de basis voor je content marketing. In deze stap beschrijf je wie jij bent als ‘authentieke ondernemer’ en wat je in huis hebt aan kennis en ervaring.

2 – Ken je klanten en de problemen die ze ervaren

Authentiek zijn op social media veronderstelt misschien dat het meer om jou zou gaan dan de ontvanger van je berichten; je (potentiële) klanten. Zo is het natuurlijk niet. Om echt succesvol te kunnen zijn moet je heel goed weten wie je ideale klant is, wat hij wil, belangrijk vindt en welke problemen hij ervaart. Daar waar jouw kennis, expertise, waarden en passie overlapt met de problemen, behoeften en waarden van je klant, ligt de ‘sweet spot’ van je content marketing. In deze ‘sweet spot’  vind je de inspiratie voor je blogs en de berichten die je gaat delen online.

3 – Kies de juiste social media platformen

Als ondernemer is je tijd beperkt. Dus moet je keuzes maken. Kijk heel goed naar de marketing doelstellingen die je wilt bereiken. Zorg dat je weet waar je doelgroep zich bevindt. Kies vervolgens één of twee social media platformen om jouw potentiële klanten te bereiken. Zorg dat je die kanalen optimaal weet in te zetten.

4 – Ontwikkel en verzamel relevante content

Nu je weet welke onderwerpen jij naar voren wilt brengen op basis van de  stappen 1 en 2, en op welke social media platformen je actief wilt  zijn (stap 3), kun je content gaan ontwikkelen. Denk aan eigen blogs, foto’s en video’s. Maar je kunt ook  content gaan verzamelen van andere mensen en dat delen met jouw publiek. Deze content moet jouw klant een stukje verder helpen bij het oplossen van zijn probleem. Zorg dat je content deelt die inspireert en  antwoord geeft op de vragen die jouw klant heeft.

5 – Neem de conversatie offline

Voor de meeste ondernemers is online marketing niet genoeg om te zorgen voor een gezonde instroom van nieuwe klanten.  Je zult ook offline proactief je klanten moeten benaderen. Pak regelmatig de telefoon om een potentiële klant te bellen, ga naar netwerkbijeenkomsten, zorg dat je af en toe een presentatie geeft. Dit draagt ook bij aan je zichtbaarheid en dus aan nieuwe klanten. Wees in alles wat je doet zo authentiek mogelijk. Dat wil overigens niet zeggen dat je van alles over je persoonlijke leven moet gaan delen.

6 – Monitor de resultaten

Ga na wat het effect van je activiteiten is door te kijken hoe het aantal bezoekers op je website verloopt. Kijk hoeveel mensen je posts hebben bereikt. Ontdek welke posts veel interactie opleveren. Bespreek je activiteiten eens met een andere ondernemer of een social media professional. Door te monitoren en te reflecteren op wat je doet, word je steeds bedrevener in je online marketing.

7 – Wees consistent

Consistent zijn is de grootste uitdaging voor de meeste ondernemers. Als je het druk hebt met klanten, ontbreekt het je misschien de tijd om consistent aan je zichtbaarheid te werken. Toch is dit een heel essentieel onderdeel van social media marketing.

Wil je meer weten? Download dan mijn GRATIS e-book “In 7 Stappen Authentiek Klanten Werven op Social Media.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top