
Het DNA van mijn bedrijf? Hou toch op!
Zo’n modewoord. DNA. Het DNA van ons bedrijf stroomt door onze aderen. Ga toch gauw. DNA zit in dieren, planten en schimmels. En in ons.
Maar niet in een bedrijf.
Biologisch gezien helemaal waar. Maar de vergelijking zegt veel. Een biologisch DNA-profiel laat zien hoe uniek jij bent. En dat willen we allemaal. Geen wonder dat bedrijven deze term graag overnemen.
Maar laten we eerlijk zijn: wat jij doet is niet per definitie uniek. Je hebt vakgenoten, concurrenten en collega’s die hetzelfde doen.
Maar jouw persoonlijkheid, visie en aanpak, die maken je wel uniek. Jouw eigenschappen, normen en waarden als ondernemer. Daarmee profileer je je.
DNA als rode draad voor je keuzes
Zoals bijvoorbeeld de huisschilder die alleen voor monumentale panden zijn bed uitkomt, omdat hij daar zielsgelukkig van wordt. De dagvoorzitter die voor de zorgsector te boeken is (vanaf 1000 man), omdat in die branche zijn hart ligt. Of de loopbaancoach die op een zeilschip haar trainingen geeft omdat zij gelooft in individuele aandacht en verandering van omgeving.
Ondernemers met een duidelijk DNA. En weet je wat hun grote voordeel is? Het loopt als een rode draad door al hun keuzes. Van het type klant waarop ze focussen tot aan hun marketing, de bedrijfscultuur en werkwijze. Maar dat kun je pas ontwikkelen, als je je van die basis bewust bent.
Marketing wordt een makkie
Om nog even op de marketing en communicatie door te gaan, dat wordt makkelijker, als je klip en klaar weet wat jou uniek maakt en met wie je graag werkt. Moeiteloos vertel je je verhaal op elke netwerkbijeenkomst. Je aarzelt niet meer over vlogs, blogs en andere posts op LinkedIn. Je kunt eindelijk aan de slag met een gedegen plan. Zelfverzekerd en doelgericht.
En nu?
En nu ben ik benieuwd naar jou. Heb jij jouw bedrijfs-DNA helder? Of muteert dat zo nu en dan? En denk je: “Dat weten mensen toch wel?”
Nee!
Dat weten mensen niet. Niet iedereen volgt jou op de voet. Niet iedereen bekijkt dagelijks jouw website of LinkedIn profiel. Bijna niemand zelfs. Dus ben jij aan zet.
Begin met een eerste stap: breng in kaart waar jij met jouw unieke onderneming voor staat.
Hoe dan?
Stel jezelf de volgende vragen:
- Waarom is jouw bedrijf op aarde, waar word jij gelukkig van?
- Waar ben jij ijzersterk in?
- Voor welke klanten loop je het vuur uit je sloffen?
- Waarom slapen klanten weer goed na jouw hulp?
- Hoe doe je dat?
- Welke waarden vind jij belangrijk?
- Wat typeert jouw werkwijze?
Analyseer je klant
Kijk eens hoe je jezelf online neerzet. Wat staat daar voor een bedrijf, voor een persoon? En analyseer je klant: voor wie ben jij de rots in de branding, de redder in nood of de ideale sparringpartner?
Wie dat helder communiceert (let op, dat is een vak apart) heeft het fundament staan.
Wil jij weten hoe je jouw DNA beter over de bühne brengt op LinkedIn?
Stuur me een mailtje, dan plannen we een online gesprek in.
Ook interessant voor je:
- Online profileren, hoe pak jij dat aan?
- Het geheim van meer opdrachten en een groeiend klantenbestand
- Wat ik je na 5 jaar ondernemerschap wil meegeven
Dit bericht heeft 0 reacties