Dit is waarom je geen klanten krijgt via LinkedIn
Denk eens terug aan het moment dat jij je onderneming begon. Ik weet zeker dat je inmiddels flinke stappen hebt gezet. In ontwikkeling, in inzichten, in aanpak. Je hebt alles in huis om nieuwe opdrachtgevers aan te trekken. Maar hoe kan het dan dat niemand je benadert via LinkedIn? Nooit een berichtje dat ze graag met je kennis willen maken.
Het probleem van veel ondernemers is dat ze hartstikke goed zijn in wat ze doen. Maar de vraag is of hun klanten dat weten? Wat ik bedoel, laat jij op LinkedIn zien waar je mee bezig bent? Waar jij inmiddels je focus hebt liggen? Of moet iedereen dat maar raden? Ja, de klanten waar je nu voor werkt, die weten natuurlijk wat je doet. Maar hoe zit het met de klanten van een jaar of langer geleden? Denken ze überhaupt nog aan je? En hoe zit het met je potentiele klanten? Hoe krijgen zij de kans om over jou te horen?
Ondertussen zie je je concullega’s voorbijkomen. En je denkt: wat zij online delen, dat weet ik ook, dat kan ik ook. En misschien nog wel beter.
Tijd voor verandering dus. Tijd om jezelf letterlijk zichtbaar te maken en te werken aan je personal branding op LinkedIn.
Alleen hoe pak je dat aan? Waar begin je? Welke stappen moet je zetten? Want je wilt alleen zichtbaar zijn met berichten die passen bij wie je bent, een uitstraling passend bij het exclusieve DNA van je bedrijf.
Gelukkig kan dat vrij eenvoudig. En wel in 3 stappen:
Stap 1: Zorg voor een onderscheidend, klantgericht LinkedIn profiel
Je LinkedIn profiel is de basis voor jouw succes op LinkedIn. Kan ik er vinden wat je te bieden hebt? Wat je toegevoegde waarde is? Jouw unieke ondernemers-DNA? Heb je aanbevelingen zodat ik kan zien hoe anderen jouw dienstverlening ervaren? Vertel je of ik het type klant ben waar jij graag meewerkt?
Of moet ik gissen wat je voor me kunt betekenen. Tussen de regels door proberen uit te vinden wat je precies doet?
Wil je wél opdrachten aantrekken via LinkedIn, zorg dan ieder geval dat je LinkedIn profiel tip top in orde is en voorkom deze 3 meest gemaakte fouten.
Jouw LinkedIn profiel is de basis voor een succesvolle personal branding op LinkedIn.
Stap 2: Positioneer je als expert en deel waardevolle inzichten
Jij weet wat jouw klanten waardevol vinden. Dat hoor je in jullie gesprekken. Waar ze wakker van liggen, waar zij jouw hulp voor nodig hebben. Ga in berichten, blogs of video op LinkedIn in op de pijnpunten van je doelgroep. Help ze op weg naar de oplossing van hun probleem. Zorg dat je consistent en regelmatig van je laat horen. Zo word je zichtbaar op LinkedIn en bouw je vertrouwen op. Zij zien jou als de expert.
Stap 3: Ga in gesprek met mogelijk nieuwe klanten, op weg naar nieuwe opdrachten
Alleen zichtbaar zijn is niet genoeg. Je wilt ook met je doelgroep in gesprek komen. Reageer op reacties die je krijgt op de berichten die je deelt. Wie liken je bericht? Wie plaatst er een comment? Stuur ze een persoonlijk bericht. Kijk wie je profiel bezoeken en stuur deze mensen een mailtje. Maar pak ook gerust de telefoon. Jouw nieuwe LinkedIn connectie is zeker positief verrast als je de online connectie persoonlijk maakt. En vergeet je bestaande netwerk niet. Met welke mensen heb je in het verleden gewerkt en zou je best weer eens contact kunnen opnemen?
Kom in actie
(Nieuwe) opdrachten werven via LinkedIn is ook voor jou weggelegd, als je de moeite neemt om bovenstaande stappen consistent toe te passen.
Wie dat doet, bouwt aan een sterk personal brand op LinkedIn. En daarmee open je simpelweg de deur naar meer klanten en omzet.
Mijn motto: ‘de wereld ligt aan je voeten op LinkedIn’. Een groot deel van je klanten is namelijk te vinden op LinkedIn. Dat maakt LinkedIn zo’n fantastisch platform. Zonde om daar niet het maximale uit te halen toch?
Met welke stap ga jij aan de slag de komende tijd? Laat het eens weten in de comments.
Bedankt voor het schrijven en delen van dit stuk Anneke, je hebt helemaal gelijk en het zet me weer aan om meer te delen en te connecten.
Goed om te horen Saskia. Blijven doen, dan werpt het zijn vruchten af.