skip to Main Content
Bloginspiratie Zo Heb Je 25 Onderwerpen In 5 Minuten - Afbeelding Van Gloeilamp En Onderwerpen Uitwerken | Anneke Van Der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Plan | Online Profileren | LinkedIn Trainer | Voor ZZP En MKB | Bavel, Breda, Tilburg

Bloginspiratie: zo heb je in 25 blogonderwerpen in 5 minuten

Zichtbaar zijn. Jezelf laten zien als ondernemer. Iedereen heeft het erover. Gek word je ervan. Waar moet je beginnen? Iedere maand of iedere week bloggen? Waarover moet je dan schrijven? Een paar onderwerpen bedenken gaat nog wel, maar blogs bedenken voor het hele jaar? Waar haal je de bloginspiratie vandaan? Goed nieuws. Met deze 5 strategieën hoef jij nooit meer naar een leeg scherm te staren.

1. Ga in op klantvragen

Bedenk 5 vragen die je onlangs hebt gehad. In ieder gesprek met een klant of potentiële klant worden vragen gesteld die je heel goed als onderwerp kunt gebruiken voor je blog. Maar ook tijdens netwerkbijeenkomsten of feestjes krijg je vragen die een inspiratiebron zijn voor jouw volgende verhaal.

Ga in op klantvragen en maak blogs van de antwoorden - afbeelding twee mensen in gesprek | Anneke van der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Plan en Strategie | LinkedIn trainer | voor ZZP en MKB | Bavel, Breda, Tilburg

Een vraag die ik bijvoorbeeld vaak krijg is “hoe word ik nu zichtbaar”. Daarom scheef ik het blog ‘7 tips voor meer zichtbaarheid op LinkedIn’. Maar ook ‘hoe krijg ik meer focus’ is een veelgestelde vraag.

Maak eens een lijstje met vragen de jij onlangs nog hebt gehad. Welke antwoorden gaf je toen? Schrijf daar dus een blog over.

Bonustip: 1 – gebruik Google

Typ het blogonderwerp in in Google. Dan verschijnen er automatisch artikelen met hetzelfde onderwerp. Die brengen je weer op aanvullende nieuwe ideeën. In plaats van het blogonderwerp kun je ook  jouw dienst of product invullen in Google. Er komen dan vanzelf vragen die anderen stellen en suggesties van artikelen die over jouw dienst gaan. Allemaal zaken waar je heel goed een goed blog over kan schrijven.

Bonustip 2 – maak lijstjes

Vragen van klanten zijn ideaal om in lijstjes te verwerken. En het goede nieuws is dat lijstjes goed scoren op social media.

Klantvraag:  “Ik weet niet waarover ik moet bloggen. Kun je helpen?”
Blogonderwerp: “Bloginspiratie: zo heb je 25 blogonderwerpen in 5 minuten”.

Klantvraag: “Ik denk dat mijn verkoopteam niet efficiënt werkt. Wat kan ik er aan doen?”
Blogonderwerp: “7 effectieve manieren om je verkooppersoneel efficiënter te laten werken”.

Klantvraag: “Hoe kunnen we meer aandacht van de pers genereren?”
Blogonderwerp: “In 5 stappen met je kop op de tv.”

Ook ‘how-to’ blogs werken heel goed. Dit type blogs biedt jouw lezers praktische tips die hen verder kunnen helpen.

Bonustip 3 – de niet gestelde vragen

Welke vraag zouden klanten jou eigenlijk moeten stellen, maar doen dat niet? Schrijf daar een blog over.

2. Interview een klant, zakenpartner of andere expert

Schrijf 5 mensen op die je graag zou willen interviewen.

Interviews zijn fantastische input voor een blog. Maar ook voor een video of andere berichten op social media. Interview eens een klant, zakenpartner of andere expert met wie je nauw samenwerkt.

Interviews geven een meer menselijke en persoonlijke touch. Ze zijn vaak leuk om te lezen en geven tegelijkertijd zinvolle inzichten. Wat is de visie op bepaalde zaken en ontwikkelingen van de geïnterviewden? Wat zijn de belangrijkste uitdagingen en hoe gaan ze daarmee om?

Je kunt het interview direct verwerken in een blog, maar er ook quotes en tips uithalen. Zo gebruik je je blogbericht op meerdere manieren en hoef je dus niet elke keer iets nieuws te bedenken om zichtbaar te zijn. Zo komt mijn tip hieronder uit het blog dat ik  schreef over het bepalen van je doelgroep.

Durf te kiezen voor een specifieke doelgroep - afbeelding vis in kleine en grote kom | Anneke van der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Plan en Strategie | LinkedIn trainer | voor ZZP en MKB | Bavel, Breda, Tilburg
Voorbeeld van een tip die ik haalde uit mijn blog over je doelgroep kiezen.

Uit ieder blog kun je wel een of twee tips halen die je weer als bericht kunt delen op LinkedIn.Je zou ook nog je eigen bevindingen van het interview in een nieuw blog kunnen verwerken. Wat viel je op tijdens het gesprek? Wat heb je geleerd? Wat doet de geïnterviewde wat jij anders doet?

Als je een interview houdt, neem het dan op. Heel leuk om (in bewerkte vorm) te delen op je website of LinkedIn.

3. Maak blogberichten van presentaties

Maak blogberichten van presentaties - afbeelding van man die presentatie geeft | Anneke van der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Plan en Strategie | LinkedIn trainer | voor ZZP en MKB | Bavel, Breda, Tilburg

Maak een lijstje van 5 presentaties die je in het afgelopen jaar hebt gegeven of hebt bijgewoond.

Zelf gegeven presentaties lenen zich uitstekend om een blog van te maken. Hoe sneller je dit doet nadat je je presentatie gegeven hebt, hoe makkelijker het gaat.  Noteer de vragen die je tijdens en na de presentatie zijn gesteld. Deze zijn goud waard. Het zijn exact de vragen van jouw doelgroep en de problemen die ze ervaren. Maak hier gebruik van. Andere potentiële klanten lopen hoogstwaarschijnlijk tegen dezelfde uitdagingen aan.

Ben je naar een event of congres geweest? Dan heb je zeker nieuwe dingen gehoord en inspiratie opgedaan waar je een of meer blogs over kan maken. Wat zijn de lessen die je geleerd hebt? Welke trends heb je opgepikt? Enz.

4. Nodig gastbloggers uit

Maak een lijstje van 5 mensen die zich op een vergelijkbare doelgroep richten en aan aanverwante dienst leveren.

Je gaat er vaak vanuit dat je alle content zelf moet maken. Maar waarom niet een collega-ondernemer vragen een blog te schrijven voor jouw publiek? Ken je een bedrijf of collega die een product of dienst levert die nauw verbonden is aan wat jij doet? Of wellicht een bedrijf dat hetzelfde doet maar geen concurrent is?

Ze zijn ideaal om uit te nodigen voor een gastblogpost.  Gastbloggers brengen variatie in jouw content. Iemand van buitenaf kan weer een heel andere kijk hebben op dingen en over andere dingen schrijven dan jijzelf. Daarnaast kunnen gastblogs je lezerspubliek verbreden. Je bereikt namelijk niet alleen je lezers, maar ook de lezers van je gastblogger. Je trekt ineens een heel nieuw publiek aan. En dat zorgt voor een groter netwerk.

Zorg er wel voor dat je vooraf duidelijk aangeeft welke onderwerpen je wilt behandelen.  Dan kan degene aan wie je het hebt uitbesteed zich goed oriënteren.

5. Schrijf reviews van boeken uit je vakgebied

Kies 5 boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen en interessant zijn voor jouw doelgroep.

Ik lees regelmatig boeken over contentcreatie, online marketing en persoonlijke ontwikkeling. Ideaal om deze content te verwerken in een blog of een heel blog aan te wijden.

Als je echt wilt dat de content blijft hangen, dan is er namelijk geen betere manier dan je geleerde lessen op te schrijven. Elke blogpost kan bestaan ​​uit een paar belangrijke lessen, een korte samenvatting en je persoonlijke mening over het boek.

Je kunt ook een lijst met boeken maken die je in de afgelopen 6 tot 12 maanden hebt gelezen. Heel leuk om te delen net voor de zomer of kerstperiode.  Houd wel je doelgroep in gedachten bij het samenstellen van je top 10.

Tip voor dagelijkse bloginspiratie

In het geval dat je nog niet genoeg hebt aan bovenstaande suggesties, zou ik je nog een tip willen geven. Maak gedurende 5 dagen aantekeningen van wat je online en offline leest en hoort, en relevant kan zijn voor jouw doelgroep. Schrijf elk onderwerp op dat je tegenkomt. Kortom: zet je ‘blogantenne’ aan en je vindt elke dag minimaal 5 onderwerpen om over te schrijven. Sinds ik dat doe, hoor en zie ik elke dag inspiratie.

GA AAN DE SLAG!

Wil je ontdekken hoe je een LinkedIn strategie maakt voor jouw bedrijf? Download dan mijn gratis e-book ‘Authentiek Klanten Werven via LinkedIn’.

P.S. Vond je dit blog interessant? Dan is delen natuurlijk leuk😉.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top