skip to Main Content
5 Redenen Om Social Media Marketing Niet Langer Te Negeren

5 redenen om social media marketing niet langer te negeren

Adwords (advertenties op Google) en SEO (zoekmachine optimalisatie) zijn belangrijke manieren om bezoekers te trekken naar je website. Via Adwords kun je in contact komen met mensen die nu op zoek zijn naar jouw diensten en met een goede SEO-strategie zorg je voor een constante stroom van bezoekers naar je website. Waarom zou je je dan nog druk maken om social media marketing?

Er zijn meerdere reden om social media te integreren in je marketingstrategie. Zeker als jouw kennis een belangrijk onderdeel is van je dienstverlening, zoals dat het geval is bij coaches, consultants en trainers.

5 redenen om vandaag nog met social media marketing te starten.

1. Je bouwt relaties op met potentiele klanten

Als b2b ondernemer gaat het werven van nieuwe klanten over het opbouwen van een relatie met mensen van vlees en bloed. Mensen willen een gevoel krijgen bij degene die achter een dienst of bedrijf zit. Dat is logisch. Op social media is het heel makkelijk om een conversatie aan te gaan met mensen met wie je gelinkt bent of die je volgen. Op die manier leer je elkaar al een beetje kennen.

Naast bestaande klanten wil je ook je netwerk uitbreiden zodat je met nieuwe klanten in contact komt. Ook dat kan makkelijk via social media. Met name via Twitter en LinkedIn.

Door bijvoorbeeld vragen te stellen aan je netwerk, krijg je reacties die vaak verder reiken dan je eigen netwerk. Zo kom je met nieuwe mensen in contact, waar je ook relatie mee kunt gaan opbouwen.

2. Je blijft top-of-mind

Vaak vergelijk ik social media marketing met een trein. Stel je woont aan een spoor. Een paar keer per dag zie je een trein voorbij rijden.  Je zult waarschijnlijk niet iedere dag de trein nemen. Maar als de dag komt dat je een vriend gaat bezoeken, is de kans erg groot dat je in ieder geval overweegt om met de trein te gaan. Je wordt immers elke dag aan het bestaan ervan herinnerd.

Zo is het ook met social media. Als je consistent aanwezig bent en je je connecties en volgers op regelmatige basis van updates voorziet, dan zullen ze eerder aan jou denken als ze iemand zoeken met jouw kennis en expertise

3. Je kunt gericht zoeken naar je doelgroep

Op platformen als LinkedIn en Twitter kun je heel gericht zoeken naar mensen uit je doelgroep. LinkedIn is in feite een gigantische database van professionals die je op tal van criteria kunt zoeken.

Hoewel Facebook minder mogelijkheden biedt om mensen persoonlijk te targeten, kun je ook op basis van o.a. interesses, functies en andere demografische gegevens mensen vinden die relevant zijn voor jou als b2b ondernemer.

4. Je kunt je menselijke kant laten zien

Waar een bedrijfswebsite je vooral de mogelijkheid biedt gerichte informatie te geven over je diensten en je blog te hosten, bieden social media platformen de mogelijkheid te laten zien wie je bent en waar je je op dagelijkse basis mee bezig houdt. Door middel van foto’s, video’s, blogs en artikelen die je deelt krijgen mensen een beeld van je.  Zo leren ze je kennen zonder dat ze je persoonlijk hebben ontmoet.

5. Mensen gaan jou zien als expert

Sta je er weleens bij stil hoeveel kennis je de afgelopen jaren hebt opgebouwd in jouw vakgebied? Voor jou heel vanzelfsprekend inmiddels. Zonder dat je je ervan bewust bent, ben je waarschijnlijk al een expert op jouw gebied. Als je deze kennis online gaat delen, bijvoorbeeld door middel van blogs, dan zullen anderen jou ook als expert gaan zien. En het goede nieuws is, dat mensen graag met experts zaken doen. Vooral als ze ze nog een beetje sympathiek vinden ook.

Tenslotte: Social media marketing vraagt tijd en aandacht

Het is een misvatting dat je zonder veel inspanning makkelijk successen boekt online. Het vraagt tijd, energie en geduld en de bereidheid om nieuwe dingen te leren. Het is vooral belangrijk dat je een heldere social media strategie ontwikkelt zodat je weloverwogen keuzes maakt in bijvoorbeeld de platformen die je gaat gebruiken en de content die je gaat delen.

Stap voor stap

Vraag jezelf af wat wil ik met mijn social media marketing bereiken dit jaar, of je nu een beginner bent of al een aantal jaren actief bent online. Wat heb je nodig om je doelen te realiseren? Kun je het zelf of ga je hulp inschakelen? En ga dan gewoon aan de slag. Als je stap voor stap werkt aan het verbeteren van je ‘online presence’, weet ik zeker dat je inspanningen met social media marketing (nog meer) resultaat gaan opleveren.

Gratis e-book

Meer weten? Download dan mijn gratis e-book “In 7 Stappen Authentiek Klanten Werven op Social Media.”

voorkant e-book In 7 Stappen Authentiek Klanten Werven op Social Media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top