skip to Main Content
7 Praktische Tips Voor Meer Zichtbaarheid Op LinkedIn

7 praktische tips voor meer zichtbaarheid op LinkedIn

Je hebt een profiel op LinkedIn. Top! Maar met alleen een profiel ben je nog niet zichtbaar. Ben je b2b ondernemer, dan is zichtbaar zijn op LinkedIn van essentieel belang. Dat is de basis voor het leggen van nieuwe contacten.

Het is natuurlijk prettig om samen met 7,5 miljoen andere Nederlandse professionals onderdeel te zijn van de LinkedIn database. Maar waarschijnlijk wil je meer halen uit LinkedIn. Alleen als je zelf actief wordt, door bijvoorbeeld berichten te liken, te reageren op anderen, artikelen te delen of persoonlijke berichten te versturen word je echt zichtbaar op LinkedIn.

Dat delen en liken kan nog best een drempel zijn. Waar reageer je wel en niet op? Welke artikelen kun je dan delen als je niet zelf wilt bloggen? Wie kunnen je reacties zien?

Graag deel ik 7 praktische tips hoe je zonder te bloggen toch zichtbaar wordt op LinkedIn.

1. Deel relevante artikelen van (online) vakbladen

Ieder vakgebied heeft zijn eigen media. Ben je actief op het gebied van marketing, dan heb je Frankwatching en Social Media Examiner. Voor mensen in finance is er FM.NL, enz.

Vakmedia schrijven artikelen die ook voor jouw doelgroep interessant kunnen zijn. En dat is natuurlijk waar het om gaat. Je wilt content delen die jouw potentiële klanten een stukje verder helpen bij de uitdagingen die ze ervaren.

Welke artikelen zijn interessant?

Het makkelijkste is om eerst een lijstje te maken van onderwerpen waar je vaak vragen over krijgt als het gaat om jouw vakgebied. Welk vragen stellen je klanten? Waar willen ze meer over weten?

Maak vervolgens een lijstje met media die hierover schrijven en kijk regelmatig of ze artikelen hebben die relevant zijn voor jouw publiek. Vervolgens kun je wekelijks of vaker een artikel delen op je tijdslijn op LinkedIn. Het is goed om te weten dat vaak praktische content goed wordt gewaardeerd.

Wie zien je berichten?

Je bericht verschijnt nu in de tijdslijn van de mensen met wie je gelinkt bent. Zien alle connecties jouw bericht? Dat is zeker niet het geval. Iemand die maar twee keer per week op LinkedIn kijkt zal niet al je berichten zien. LinkedIn geeft zelf aan dat je per bericht ongeveer 20% van je connecties bereikt. Dat bekent dat je regelmatig moet posten om te zorgen dat je connecties een bericht van je zien. Maar kwaliteit gaat boven kwantiteit. Het is dus beter met zorg een artikel te selecteren, dan iets te plaatsen om zichtbaar te zijn.

2. Heb je een bericht gedeeld? Reageer op reacties die je krijgt.

Heb je een artikel geplaatst en krijg je een like of wordt het artikel gedeeld? Stuur even een berichtje om te bedanken. Krijg je 50 likes op een bericht, dan is het logisch dat je hierin selectiever bent. Ga eens door de namen van de mensen die gereageerd hebben. Met wie zou je graag in contact willen komen?

En als de like of share komt van iemand uit je tweedegraads netwerk, dan kun je deze persoon eventueel uitnodigen om te linken. Doe dat ook weer met een persoonlijk bericht.

Zo vergroot je eenvoudig je netwerk met mensen die geïnteresseerd zijn in wat je deelt.

Screenshot van de tekst die je krijgt als je iemand uitnodigt op LinkedIn. | Anneke van der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Plan en Strategie | LinkedIn trainer | voor ZZP en MKB | Bavel, Breda, Tilburg

3. Reageer op berichten van anderen

Als je door je tijdslijn gaat op LinkedIn zie je berichten die mensen uit je netwerk hebben gedeeld. Door te reageren op een bericht van iemand uit je netwerk, krijgt deze persoon een melding dat je op zijn of haar bericht hebt gereageerd (of het nu een like, share of opmerking was).

Screenshot LinkedIn menu dat laat zien waar meldingen verschijnen. | Anneke van der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Plan en Strategie | LinkedIn trainer | voor ZZP en MKB | Bavel, Breda, Tilburg

Let wel op dat ook de mensen uit jouw eerstegraads netwerk zien wat je hebt geliked, gedeeld of waarop je hebt gereageerd.

Tip: Als je alleen maar berichten ‘liket’ die weinig te maken hebben met jouw vakgebied en nooit zelf content deelt, dan weet jouw doelgroep op een gegeven moment niet meer waar jouw expertise uit bestaat. Wees je hier dus bewust van. Uiteindelijk wil je ook berichten delen waar je doelgroep beter van wordt.

4. Stuur een persoonlijk bericht

Naar mensen in je eerstegraads netwerk kun je een persoonlijk bericht sturen. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Misschien zag je een artikel voorbij komen dat interessant is voor een bepaald persoon uit je netwerk en wil je de link doorsturen. Of je wilt hem of haar feliciteren met zijn verjaardag, jubileum of nieuwe baan. Of je weet dat hij/zij iets heeft georganiseerd en bent benieuwd naar de afloopt hiervan.

Voorbeeld van een LinkedIn bericht aan een connectie. | Anneke van der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Plan en Strategie | LinkedIn trainer | voor ZZP en MKB | Bavel, Breda, Tilburg

De kracht van LinkedIn zit hem ook in de persoonlijke relatie die je opbouwt met je netwerk. Een berichtje is snel gemaakt en kan weer tot een volgend contact leiden.

5. Deel je eigen blogs en video’s

Door eigen content te delen in de vorm van een blog, video of infographic ga je je als expert profileren op je vakgebied. Jouw potentiele klanten gaan je beter leren kennen. Door hun problemen en uitdagingen in een blog of video te adresseren, zien ze bij welke vraagstukken jij ze kunt helpen.

Schrijf eens op welke vragen je krijgt van je klanten en beantwoord ze in een blog of korte video.  In deze video vertel ik je hoe je altijd inspiratie hebt voor berichten op social media.

6. Participeer in LinkedIn groepen

Er zijn vele groepen op LinkedIn waarin je met collega ondernemers kunt sparren of in contact kunt komen met potentiële klanten. Door wekelijks te monitoren waarover gediscussieerd wordt in deze groepen en hierop te reageren word je letterlijk gezien. Je kunt natuurlijk ook zelf een discussie starten. Je zult merken dat het aantal mensen dat je profiel bekijkt aanzienlijk omhoog gaat hierdoor.

7. Laat zien waar je bent of waarmee je bezig bent

LinkedIn is geen Facebook. Gelukkig niet. Maar af en toe een foto plaatsen die laat zien waar je mee bezig bent kan tot veel leuke reacties leiden. Sluit je een belangrijk contract af? Heb je een mooi project afgerond? Ben je op een bijzondere bijeenkomst? Ga je naar een interessante beurs? Laat het (visueel) zien. Wie weet wie je hier op een positieve manier mee triggert.

Dus ook zonder te bloggen zijn er genoeg mogelijkheden om jezelf en je bedrijf zichtbaar te maken op LinkedIn en in contact te treden met mensen uit je doelgroep. Ben je eenmaal gewend om jezelf zichtbaar te maken en met anderen online in contact te treden, dan ben je misschien toe aan een volgende stap en ga je met bloggen of video aan de slag.

Wat doe jij om zichtbaar te worden op LinkedIn?

Ook interessant voor je:

Dit bericht heeft 2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top