skip to Main Content
5 Voordelen Voor ZZP’ers Van Een LinkedIn Bedrijfspagina

5 voordelen voor ZZP’ers van een LinkedIn bedrijfspagina

Werk je als ZZP’er of interim professional? Dan vraag je je misschien af of je een LinkedIn bedrijfspagina nodig hebt. Je klanten doen zaken met jou. Jij bent je bedrijf. Zonder jou bestaat je bedrijf in feite niet.

En wat betekent dat voor LinkedIn? Kun je dan volstaan met een persoonlijk profiel of heb je een LinkedIn bedrijfspagina nodig? Welke voordelen heeft zo’n bedrijfspagina? En zitten er ook nadelen aan? Ik vertel het je in dit blog.

LinkedIn bedrijfspagina – 5  voordelen op een rijtje

1. Je logo op je persoonlijke LinkedIn profiel

Maak je een bedrijfspagina aan, dan kun je je persoonlijke profiel aan je bedrijfspagina koppelen. Zodra je dat doet, verschijnt je logo bij ‘Ervaring’. Alleen daarom al zou ik aanraden een bedrijfspagina te maken. Dan vermijd je dat saaie grijze vierkantje wat ik op heel veel profielen zie.

Screenshot die laat zien dat je logo verschijnt als je linkt naar een bedrijfspagina op LinkedIn. | Anneke van der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Strategie & LinkedIn trainer | Bavel, Breda, Tilburg

Heb je eenmaal een bedrijfspagina, dan is dat koppelen heel eenvoudig:

  1. Klik op het potloodje naast ervaring.
  2. Klik in het vakje ‘Bedrijf’ en type je bedrijfsnaam in. Als je een bedrijfspagina hebt aangemaakt, verschijnt ie hier en kun je de koppeling maken.
Screenshot die laat zien waar je je bedrijf kunt selecteren onder de categorie Ervaring op LinkedIn. | Anneke van der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Strategie & LinkedIn trainer | Bavel, Breda, Tilburg

Screenshot bedrijf selecteren onder ervaring op LinkedIn

2. Beter vindbaar met een LinkedIn bedrijfspagina

Het kan zomaar zijn dat mensen wel je bedrijfsnaam kennen, maar niet je persoonlijke naam. Zeker als je bedrijf al een tijd bestaat en je naamsbekendheid hebt opgebouwd. Heb je geen LinkedIn bedrijfspagina, dan ben je niet of slecht te vinden onder je bedrijfsnaam. Gemiste kans dus! Een heeft een ander bedrijf een bedrijfsnaam die lijkt op die van jou, dan zal dat bedrijf dus in de zoekopdracht omhoog komen in plaats van jouw bedrijf.

Laat iemand anders je bedrijf eens opzoeken op LinkedIn. Komt jouw bedrijf omhoog in de zoekresultaten?

Heb je je achternaam in je bedrijfsnaam verwerkt, dan gaat bovenstaande niet helemaal op.  Stel Marieke de Bruyn heeft een bedrijf dat Bruyn Consultancy heet. Dan zal bij een zoekopdracht naar Bruyn Consultancy Marieke de Bruyn waarschijnlijk ook in de resultaten verschijnen.

3. Adverteren met je LinkedIn bedrijfspagina

Je bedrijfspagina stelt je in staat om ook te adverteren op LinkedIn. Steeds meer bedrijven maken hier gebruik van. Ook voor ZZP’ers liggen hier kansen. Op LinkedIn kun je met advertenties namelijk een hele specifieke doelgroep bereiken door te targeten op bijvoorbeeld sector of functietitels. Zonder bedrijfspagina kun je dus niet van deze mogelijkheid gebruik maken want vooralsnog biedt LinkedIn deze optie niet aan op je persoonlijke profiel.

4. Uitgebreidere statistieken

Je bedrijfspagina geeft uitgebreide statistieken van berichten die je hebt geplaatst. In een oogopslag is te zien wat het bereik is van je berichten, hoeveel mensen er op geklikt hebben, wat de CTR (click through rate) is per bericht, hoe vaak het bericht gedeeld is en hoeveel commentaren je hebt gehad. Nuttige informatie die snel duidelijk maakt welke berichten goed scoren.

5. Bouwen aan je merk met een LinkedIn bedrijfspagina

Je hebt nu misschien nog geen plannen om uit te breiden met je bedrijf. Maar wat als je op een bepaald moment toch iemand in dienst neemt? Of dat je gaat samenwerken met iemand onder jouw bedrijfsnaam? Dan kan ook die persoon zijn profiel aan jouw bedrijfspagina koppelen. Door vandaag een LinkedIn bedrijfs pagina aan te maken, begin je aan het bouwen van je merknaam op LinkedIn. Waarom zou je daar langer mee wachten?

Zitten er ook nadelen aan een bedrijfspagina op LinkedIn?

In mijn optiek niet echt. Toch is het wel belangrijk te realiseren dat een bedrijfspagina over het algemeen minder bereik heeft. En dat je hiermee weer een extra kanaal creëert om bij te houden.

Beperkt bereik van LinkedIn bedrijfspagina’s

Mensen doen zaken met mensen. Niet met bedrijven. Daarom zie je over het algemeen  minder reacties op berichten van bedrijfspagina’s dan berichten gepost via persoonlijke profielen. Dit heeft ook te maken met het vaak gering aantal volgers van bedrijfspagina’s van kleine bedrijven.

Het vergroten van het aantal connecties via je persoonlijke profiel is nl. een stuk makkelijker dan het vergroten van het aantal volgers van je bedrijfspagina.

Maar laat je door dit ‘nadeel’ niet tegenhouden. Simpelweg om de redenen die ik hierboven heb genoemd. Bovendien werkt LinkedIn er hard aan om bedrijfspagina’s meer leven in te blazen.

Sinds kort krijg je nadat je iemand hebt uitgenodigd om te linken, direct de optie te zien om de pagina te volgen van het bedrijf waar deze persoon werkt. Hieronder zie je daar een voorbeeld van.

Als je iemand hebt uitgenodigd om te linken krijg je meteen de optie om het bedrijf waar de persoon werkt te volgen. Dat laat dit screenshot zien. | Anneke van der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Strategie & LinkedIn trainer | Bavel, Breda, Tilburg

Screenshot van tekst die je ziet op LinkedIn nadat je iemand hebt uitgenodigd om te linken

En LinkedIn is nog een nieuwe feature aan het uitrollen op dit moment. Hiermee kun je proactief je connecties uitnodigen om je bedrijfspagina te volgen. Zelf heb ik deze optie nog niet. Maar ik heb inmiddels al aardig wat uitnodigingen van connecties gehad om hun bedrijf te volgen op LinkedIn. Jij ook?

LinkedIn bedrijfspagina: weer een kanaal erbij om te onderhouden

Met een LinkedIn bedrijfspagina heb je er nog een kanaal bij om te onderhouden. Toch zou ik me ook door dit argument niet laten weerhouden van het aanmaken van een bedrijfspagina. Je hoeft namelijk niet direct te starten met het plaatsen van berichten.

Vooralsnog kun je je bedrijfspagina aanmaken, je bedrijfsinformatie invullen en een mooie banner plaatsen om alle redenen die hierboven staan vermeld.

Heb je van je marketing al een geoliede machine gemaakt? Dan zal het niet veel moeite kosten om de blogs en video’s die je via je persoonlijke profiel deelt, ook op je bedrijfspagina te plaatsen. Dat hoeft niet eens op hetzelfde moment. Het kan gerust een week of twee later (afhankelijk van de nieuwswaarde natuurlijk).

What’s the verdict: Wel of geen LinkedIn bedrijfspagina?

Ik raad iedere ZZP’er die LinkedIn serieus inzet een bedrijfspagina aan te maken. Het aanmaken en invullen van je gegevens is een eenmalige exercitie die ervoor zorgt dat je beter vindbaar bent met je bedrijf. En hoe eerder je begint, hoe sneller je volgers zullen groeien.

En je persoonlijke LinkedIn profiel?

Ondanks de nieuwe mogelijkheden die LinkedIn creëert om bedrijfspagina’s aantrekkelijker te maken, verwacht ik dat voor ZZP’ers het persoonlijke LinkedIn profiel het belangrijkste blijft.

Vanuit je persoonlijke LinkedIn profiel kun je echt een relatie opbouwen en de interactie aangaan met je netwerk.

Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat je persoonlijke LinkedIn profiel staat als een huis. Wil je beter gevonden worden en je onderscheiden van je conculega’s, besteed dan echt aandacht aan ALLE onderdelen van je profiel en zorg dat je de juiste zoekwoorden gebruikt.

Wat denk jij? Ga je een bedrijfspagina aanmaken?

Ook interessant voor je:

 

Laat het eens weten in de comments.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top