5 voordelen voor zzp’ers van een LinkedIn bedrijfspagina
Werk je als zzp’er of interim professional? Dan vraag je je misschien af of je een LinkedIn bedrijfspagina nodig hebt. Je klanten doen zaken met jou. Jij bent je bedrijf. Zonder jou bestaat je bedrijf in feite niet.
En wat betekent dat voor LinkedIn? Kun je dan volstaan met een persoonlijk profiel of heb je een LinkedIn bedrijfspagina nodig? Welke voordelen heeft zo’n bedrijfspagina? En zitten er ook nadelen aan? Ik vertel het je in dit blog.
LinkedIn bedrijfspagina – 5 voordelen op een rijtje
1. Je logo op je persoonlijke LinkedIn profiel
Maak je een bedrijfspagina aan, dan kun je je persoonlijke profiel aan je bedrijfspagina koppelen. Zodra je dat doet, verschijnt je logo bij ‘Ervaring’. Alleen daarom al zou ik aanraden een bedrijfspagina te maken. Dan vermijd je dat saaie grijze vierkantje wat ik op heel veel profielen zie.
Heb je eenmaal een bedrijfspagina aangemaakt, dan is dat koppelen heel eenvoudig:
- Klik op het potloodje naast ervaring.
- Klik in het vakje ‘Bedrijf’ en type je bedrijfsnaam in. Als je een bedrijfspagina hebt aangemaakt, verschijnt ie hier en kun je de koppeling maken.
2. Beter vindbaar met een LinkedIn bedrijfspagina
Het kan zomaar zijn dat mensen wel je bedrijfsnaam kennen, maar niet je persoonlijke naam. Zeker als je bedrijf al een tijd bestaat en je naamsbekendheid hebt opgebouwd. Heb je geen LinkedIn bedrijfspagina, dan ben je niet of slecht te vinden onder je bedrijfsnaam. Gemiste kans dus! Een heeft een ander bedrijf een bedrijfsnaam die lijkt op die van jou, dan zal dat bedrijf dus in de zoekopdracht omhoog komen in plaats van jouw bedrijf.
Laat iemand anders je bedrijf eens opzoeken op LinkedIn. Komt jouw bedrijf omhoog in de zoekresultaten?
3. Adverteren met je LinkedIn bedrijfspagina
Je bedrijfspagina stelt je in staat om ook te adverteren op LinkedIn. Steeds meer bedrijven maken hier gebruik van. Ook voor ZZP’ers liggen hier kansen. Op LinkedIn kun je met advertenties namelijk een hele specifieke doelgroep bereiken door te targeten op bijvoorbeeld sector of functietitels. Zonder bedrijfspagina kun je dus niet van deze mogelijkheid gebruik maken want LinkedIn biedt deze optie niet aan op je persoonlijke profiel.
4. Uitgebreidere statistieken
Je bedrijfspagina geeft uitgebreide statistieken. Bijvoorbeeld van berichten die je hebt geplaatst. In een oogopslag is te zien wat het bereik is van je berichten, hoeveel mensen er op geklikt hebben, wat de CTR (click through rate) is per bericht, hoe vaak het bericht gedeeld is en hoeveel commentaren je hebt gehad. Nuttige informatie die snel duidelijk maakt welke berichten goed scoren. Ook kun je zien wie je volgers zijn en wat ze doen. En wat het profiel is van de mensen die je bedrijfspagina hebben bezocht. Je kunt zelfs een aantal statistieken van concurrenten in de gaten houden. Heel handig!
5. Extra kanaal om je diensten onder de aandacht te brengen
Met een LinkedIn bedrijfspagina creëer je een extra kanaal om je producten en diensten onder de aandacht te brengen. Zonde om die te laten liggen. Je komt simpelweg vaker onder de aandacht bij jouw doelgroep als je naast je persoonlijke profiel ook je bedrijfspagina actief inzet.
Zitten er ook nadelen aan een bedrijfspagina op LinkedIn?
In mijn optiek niet echt. Met een LinkedIn bedrijfspagina creëer je een extra kanaal om bij je klanten en prospects onder de aandacht te komen. Om er toch even 2 te noemen:
Beperkter bereik van LinkedIn bedrijfspagina’s
Mensen doen zaken met mensen. Daarom zie je over het algemeen minder reacties op berichten van bedrijfspagina’s dan berichten gepost via persoonlijke profielen.
Maar laat je door dit ‘nadeel’ niet tegenhouden. Simpelweg om de redenen die ik hierboven heb genoemd. Bovendien werkt LinkedIn er hard aan om bedrijfspagina’s meer leven in te blazen.
LinkedIn bedrijfspagina: weer een kanaal erbij om te onderhouden
Met een LinkedIn bedrijfspagina heb je er nog een kanaal bij om te onderhouden. Toch zou ik me ook door dit argument niet laten weerhouden van het aanmaken van een bedrijfspagina. Je hoeft namelijk niet direct te starten met het plaatsen van berichten. Vooralsnog kun je je bedrijfspagina aanmaken, je bedrijfsinformatie invullen en een mooie banner plaatsen om alle redenen die hierboven staan vermeld.
En maak je al content? Dan zal het niet veel moeite kosten om de blogs en video’s die je via je persoonlijke profiel deelt, ook op je bedrijfspagina te plaatsen. Dat hoeft niet eens op hetzelfde moment. Het kan gerust een week of twee later (afhankelijk van de nieuwswaarde natuurlijk).
What’s the verdict: Wel of geen LinkedIn bedrijfspagina?
Ik raad iedere ZZP’er die LinkedIn serieus inzet een bedrijfspagina aan te maken. Het aanmaken en invullen van je gegevens is een eenmalige exercitie die ervoor zorgt dat je beter vindbaar bent met je bedrijf. En hoe eerder je begint, hoe sneller je volgers zullen groeien.
Ga aan de slag met je bedrijfspagina
Wil je meer halen uit je bedrijfspagina op LinkedIn? Volg dan de online cursus ‘LinkedIn Bedrijfspagina Challenge’.
Je kunt direct starten. Klik hier voor meer informatie.
Ook interessant voor je:
- Met deze LinkedIn routine krijg je meer klanten
- 7 tips voor meer zichtbaarheid op LinkedIn
- Maak jij deze 3 fouten in je LinkedIn profiel?
Laat het eens weten in de comments.
Dit bericht heeft 0 reacties