skip to Main Content
De 5 Social Media Trends Voor 2019 Voor Ondernemers

De 5 social media trends voor 2019 voor ondernemers

Als je naar alle online ontwikkelingen kijkt, wat is er dan echt van invloed op jou als ondernemer? Als je dus geen KPN of Coca Cola bent, maar zelf aan zet bent om opdrachten en klanten binnen te halen? In dit blog zet ik de belangrijkste social media trends 2019 voor business-to-business ondernemers op een rij.

#1 Steeds meer bedrijven zijn actief op social media – bouw aan een sterk (persoonlijk) merk

Steeds meer bedrijven en professionals worden actief op social media. Een recent artikel van Frankwatching laat zien dat de afgelopen 12 maanden wereldwijd het aantal updates op LinkedIn met 60% is gegroeid. Ook is het aantal LinkedIn-leden dat maandelijks inlogt flink gestegen.

Naast LinkedIn heeft naar verwachting ook Instagram het afgelopen jaar weer een flinke groei doorgemaakt. Had het platform begin 2017 3,2 miljoen gebruikers, begin 2018 waren dat er al 4,1 miljoen. Eind januari zal Newcom Research de nieuwste cijfers voor Nederland weer publiceren. De verwachting is dat deze groei voor Instagram heeft doorgezet.

Hoe drukker het wordt online, hoe belangrijker het wordt om je te onderscheiden. Maak dus helder wat jou nu anders maakt.

Wat je doet mag dan vergelijkbaar zijn met wat je concullega te bieden heeft. Jouw persoonlijkheid, visie en aanpak, maken je uniek. Jouw eigenschappen, normen en waarden als ondernemer.  Dat is waarmee je je moet profileren op je website en social media profielen.

En als je er dan ook voor zorgt dat de berichten die je deelt op social media jouw stempel hebben, dan bouw je aan een sterk authentiek persoonlijk merk.

Dan ben je nl. niet langer een van de 3,392 HR-consultants op LinkedIn. Maar die ene HR- consultant die uit zijn bed komt als er aan de intrinsieke motivatie van managers in het hoger beroepsonderwijs gesleuteld moet worden. Of die ene marketingspecialist die ambitieuze ondernemers in de retail helpt om binnen 6 maanden een vernieuwend winkelconcept te introduceren.

Maak helder wat je doet

Wil jij je onderscheidend en overtuigend profileren online? Ontdoe je profiel dan van vage termen en abstracte formuleringen. Word je bewust van jouw unieke kwaliteiten en onderscheidende aanpak en communiceer dit helder en concreet op alle platformen waar je te vinden bent.

#2 Social media is volwassen geworden – zorg voor een strategie

Social media zakelijk inzetten gaat niet meer over af en toe een berichtje plaatsen en likes verzamelen. Social media is volwassen geworden en heeft de marketing van grote en kleine bedrijven voorgoed veranderd. Persoonlijk, direct, interactief, dialoog. Het zijn allemaal termen die op social media van toepassing zijn.

Hapsnap wat plaatsen online? Het is verspilling van je kostbare tijd. Wil je een authentiek merk opbouwen waarmee je top-of-mind wordt bij jouw ideale klanten? Dan gaat het erom dat je goede content maakt het hele jaar door.

Dat kun je alleen realiseren met een doordachte strategie.

Een social media strategie, zo doe je dat

Vraag jezelf af waar je het over gaat hebben in je content. Relevantie is hierbij het toverwoord. Zorg dat je met je content problemen adresseert waar jouw klanten wakker van liggen. Heb het over de dingen die hem of haar raakt. Zo slaag je erin om de verbinding te slaan met je potentiële klanten.

Met een strategie bepaal je ook op welke platformen je proactief aanwezig wilt zijn. En in welke vorm jij je expertise gaat delen; kies je voor video’s, blogs, webinars of een andere manier. Keuze genoeg. De kunst is uit te vinden wat werkt voor jou. Doe niet meer dan nodig is, maar kom wel in actie. Want denken dat je vanzelf boven komt drijven als men op zoek is naar een dienstverlener zoals jij, dat is zonder strategie echt een utopie.

Verschilt dit echt van voorgaande jaren, denk je nu misschien? In feite niet. Maar wat je wel ziet is dat social media steeds serieuzer wordt genomen door bedrijven. Als (innovatieve) ondernemer kun je niet achterblijven. Wil je dat social media ook voor jou bijdraagt aan meer zichtbaarheid en nieuwe klanten? Dan is een professionele, en dus strategische aanpak noodzakelijk.

#3 Video, je kunt er niet omheen

Dat video booming is, is in alle social media trendrapporten terug te vinden. Een recent onderzoek uit Amerika van CMI en Marketingprofs laat zien dat video het snelst groeiende format is dat business-to-business marketers gebruiken. Dat is ook duidelijk te merken als je even door je LinkedIn updates scrollt. Steeds meer ondernemers wagen de stap om hun kennis in een video te delen.

Met video breng je je verhaal tot leven. Een korte impressie van een conferentie, een interview met een klant, het delen van een praktische tip? Met video laat je je publiek op een persoonlijke manier kennis maken met jou en je bedrijf. “What you see is what you get”.

Video mag dus in 2019 niet in je social media strategie ontbreken.

Het brengt je niet alleen dichterbij je publiek. Volgens Hootsuite (een bedrijf dat social media planning tools biedt) zorgen video’s op LinkedIn voor 3 keer meer betrokkenheid dan tekstberichten.

Met de groei van het aantal video’s zal het ook belangrijker worden na te denken over de manier waarop jij video’s gaat inzetten.

Welke eisen stel je aan de professionaliteit van je video? Ga je alleen tips delen of laat je ook zien wat er achter de schermen gebeurt? Wat wil je met je video’s bereiken? Ook hier is een plan cruciaal als je video effectief wilt inzetten.

#4 Live video & tijdelijke content, bezint eer gij begint

Instagram stories die na 24 uur weer verdwijnen, live gaan op Facebook of YouTube. Het maakt het contact met je volgers nog persoonlijker want je kunt je volgers echt mee laten kijken met wat er achter de schermen gebeurt. Zelfs LinkedIn werkt aan een optie om story-achtige content te plaatsen, blijkt uit een update van Michaela Alexis, een millennial LinkedIn strategist uit Canada.

De vraag is of je als ondernemer de tijd hebt om je volgers voortdurend op de hoogte te houden van het reilen en zeilen in je bedrijf. Want hoe vluchtig het ook is, ook het maken van content die binnen 24 uur verdwijnt vraagt de nodige aandacht en voorbereiding.

Kies bewust

Bezint dus eer ge begint. Dat brengt me weer terug bij trend #2 Zorg voor een strategie. Vraag jezelf af wat nodig is om zichtbaar te worden en klanten aan te trekken. En op welk platform heb jij het meeste kans op succes? Het is verleidelijk om op iedere trend in te springen, maar vraag je vooral af wat het oplevert. Misschien zijn andere vormen van content beter behapbaar voor jou.

#5 Word effectief in uitbesteden

De groeiende economie en de krapte op de arbeidsmarkt werken in het voordeel van zelfstandig ondernemers. Maar meer werk betekent ook dat er minder tijd over is om aan je marketing te besteden.

Vaak zie ik dat ondernemers een inhaalslag maken als ze even in een iets minder drukke periode zitten. Ze beginnen enthousiast met het maken van een strategie. Kom het echter op de uitvoering ervan aan, dan laten ze zich weer leiden door de waan van de dag.

Herkenbaar?

Dat is jammer want daarmee ontbreekt het je aan de zichtbaarheid en expert status in tijden dat je juist een opdracht kunt gebruiken.

Wat je kunt uitbesteden

Er zijn genoeg marketingtaken die je kunt uitbesteden. Denk aan het plaatsen van je berichten op social media, het schrijven van je blogs of het editen van je video’s. Natuurlijk zet je zelf de lijnen uit en bepaal jij de inhoud van je verhalen. Maar met een beetje hulp van buitenaf wordt het niet alleen makkelijker om consistenter zichtbaar te zijn. Ook kun je je meer blijven focussen op je core business.

Ik ben benieuwd op welke trend(s) jij gaat inspelen in het nieuwe jaar. Ik nodig je graag uit een reactie achter te laten in de comments.

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top