skip to Main Content
5 Dingen Die Je Moet Weten Over Het Waarom Van Je Bedrijf

5 dingen die je moet weten over het waarom van je bedrijf

Er wordt veel aandacht besteed aan het hebben van een WHY. Als ondernemer moet je weten waarom je doet wat je doet. Maar waarom is dat nu zo belangrijk?

5 dingen die je moet weten over het WAAROM van je bedrijf

1 – Het hebben van een WHY geeft houvast

Er zijn altijd momenten die je als ondernemer aan het twijfelen kunnen brengen. Opdrachten die niet doorgaan. Te weinig nieuwe aanvragen of nieuwe klanten.  Als je je dan weer kunt verbinden met het WHY van je bedrijf, is het makkelijker om je zelfvertrouwen terug te vinden. Als je weet waarom je doet wat je doet, heb je een solide basis van waaruit je kunt gaan kijken waarom bepaalde zaken niet doorgaan of waarom er geen nieuwe dingen binnenkomen.

2 – Het hebben van een WHY trekt mensen aan

Als je je drijfveren expliciet maakt, dan zullen mensen die zich hierin herkennen zich aangesproken voelen en eerder zaken met je willen doen.

3- Het ontdekken van je WHY is een proces

Als je start als ondernemer, doe je dat vanuit je passie, of de wens om zelf te bepalen hoe je je leven inricht. En natuurlijk om een inkomen te verdienen. Sommige ondernemers hebben een hele duidelijke drive en zijn gaan ondernemen omdat ze bijvoorbeeld een (maatschappelijk) probleem willen oplossen. Dan is je WHY heel helder.

Maar ga je ondernemen omdat je bijvoorbeeld veel kennis hebt van een bepaald vakgebied en met je expertise geld wil verdienen, dan ben je je misschien nog helemaal niet zo bewust van je why. Ontdekken waarom je dit zo graag wil, is een proces dat tijd nodig heeft. Je hoeft je niet te schamen als je nog niet 100% weet waarom je nu precies doet wat je doet.

4 – Je WHY helder formuleren is een uitdaging

Het is best schrikken als iemand vraagt, “Waarom doe jij eigenlijk wat je doet?”. Je weet misschien wel welke zaken onderdeel zijn van je why, maar hoe je dat nu precies in 1 of 2 zinnen omschrijft, kan best lastig zijn. Ook dat is helemaal niet raar.

Als je al vaker over dit onderwerp iets hebt gelezen, dan ken je waarschijnlijk het filmpje van Simon Sinek wel. Hij geeft het voorbeeld van Apple als hij het heeft over “the golden circle” (why, how, what). Hij zegt dat bedrijven die laten zien waarom ze doen wat ze doen, het meest succesvol zijn, onafhankelijk van de grootte van het bedrijf of de industrie waarin ze opereren. Een heel inspirerend voorbeeld (het filmpje is zeker het kijken waard!), maar dat wil niet zeggen dat het makkelijk is als ondernemer om dit direct 1 op 1 op je eigen bedrijf toe te passen.

Als je je WHY graag helder wil hebben en helder wil kunnen formuleren, dan raad ik je aan iemand te vragen je daarbij te helpen. Die hoort wat jij zegt voor de eerste keer en door gerichte vragen te beantwoorden, kun je verder komen met het ontdekken wat jouw WHY nu precies is.

5 – Met je WHY alleen kom je er niet

Het is echt heel prettig als je weet waarom je doet wat je doet. Zoals hierboven al aangegeven, zorgt het ervoor dat je je eigen koers durft te blijven varen en trekt het mensen met dezelfde waarden en drijfveren aan.

Je zult je WHY echter ook aan anderen kenbaar moeten maken. Zorg daarom dat je zichtbaar bent als ondernemer en laat in je communicatie zien wat je in huis hebt en wat je drijft. Check eens bij jezelf: wat doe ik om bij mijn potentiële klanten in ‘the picture’ te komen? Ga je naar netwerkbijeenkomsten? Ben je actief op social media? Pak je regelmatig de telefoon om met nieuwe mensen kennis te maken? Pas als je zichtbaar bent zal je WHY je helpen klanten aan te trekken die passen bij jou als ondernemer. Maak dus kenbaar waarom je doet wat je doet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top