skip to Main Content
In 4 Stappen Van Een Koud Contact Naar Een Warme Lead Op LinkedIn

In 4 stappen van een koud contact naar een warme lead op LinkedIn

Je netwerk is van groot belang als het gaat om nieuwe opdrachten en nieuwe klanten. Dus is het belangrijk om warme relaties op te bouwen en je netwerk te blijven uitbreiden.  Hoe doe je dat nu op een effectieve manier als je niet iedere week een netwerkbijeenkomsten wilt bijwonen? En als koud bellen al helemaal geen optie voor je is.

De eenvoudige oplossing hiervoor is LinkedIn. Met LinkedIn kun je een KOUDE connectie naar een WARME lead transformeren. Even een klein zijstapje voordat ik je vertel wat de 4 stappen zijn om dit te realiseren.

Om 06.00 uur op om te netwerken bij BNI

Een paar weken geleden was ik als gast bij een bijeenkomst van BNI, een internationale netwerkorganisatie die ook in Nederland sinds 5 jaar actief is. Als je lid wordt van BNI (er zijn in het hele land verschillende ‘chapters’) netwerk je met een vaste groep mensen op een vaste dag in de week (van 07.00 tot 09.00 uur!). Samen kijk je wat jouw netwerk voor de ander kan betekenen. Van ieder specialisme is maar 1 persoon in de groep vertegenwoordigd, dus concurrentie onderling is er niet.

Een heel mooi principe. Wat me wel verbaasde is dat de leden elkaar gebruiken om met een specifieke persoon in contact te komen door een zoekvraag in de groep te gooien. Jan zoekt bijvoorbeeld Piet de Boer bij Coca Cola en vraagt wie hem kan helpen daarmee in contact te komen.

Toen ik dit hoorde dacht ik: maar daar hebben we toch LinkedIn voor?

Ik begrijp dat er hele drukke mensen zijn bij wie je altijd op hun secretaresse stuit. En dat er mensen zijn die geen LinkedIn-uitnodiging van onbekenden accepteren. Maar er is ook een grote groep mensen die je wel heel makkelijk via LinkedIn kunt aanspreken.

Hoe doe je dat dan precies?

In 4 stappen van een koud contact naar een warme prospect via LinkedIn.

1. Wie wil je bereiken?

Logisch dat het met deze vraag begint. Je kunt via geavanceerd zoeken op LinkedIn een persoon zoeken op criteria als voor- en achternaam, bedrijf en functie. Vrijwel iedere professional die een goed profiel (!) heeft is hierdoor makkelijk te vinden.

Wie wil je bereiken op LinkedIn - screenshot zoekfilters LinkedIn | Anneke van der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Plan en Strategie | LinkedIn trainer | voor ZZP en MKB | Bavel, Breda, Tilburg2. Check wat hem of haar interesseert

Voordat je deze persoon uitnodigt, check je uiteraard zijn of haar profiel. Zijn er overeenkomstige interesses? Gebruikt deze persoon termen die iets blootgeven van hetgeen hij belangrijk vindt? Heb je andere overeenkomsten? Dit zijn aanknopingspunt om in de uitnodiging over te beginnen.

3. Stuur een persoonlijke uitnodiging

Nooit de standaard uitnodiging gebruiken, maar vermeld even iets waardoor ook de ander kan zien dat je moeite hebt gedaan om te kijken wat hem of haar beweegt.

4. Volg de uitnodiging op met een telefoontje

Als jouw uitnodiging geaccepteerd is, is je connectie al iets warmer. Het contact wordt pas echt warm als je hem of haar persoonlijk gesproken hebt. Bel je nieuwe connectie dus gewoon op. Laat hier wat tijd tussen zitten. Bijvoorbeeld een week of twee. Als je actief bent met het delen van informatie op LinkedIn, kan jouw nieuwe contact zien waar jij je mee bezighoudt en andersom.

Ik bel regelmatig mensen met wie ik gelinkt ben. De reacties zijn altijd positief. Door te refereren aan het ‘onlangs gelinkt zijn’, zijn mensen eerder geneigd je even de ruimte te geven om iets te vragen of te vertellen.

Dit is dus het grote verschil met koud bellen. Je bent al gelinkt, dus het zou raar zijn als de ander ineens de telefoon erop gooit als je hem of haar even kort iets wilt vragen.

Geen salespitch

Maak van zo’n eerste persoonlijke gesprek geen ‘salespitch’. Toon gewoon oprecht interesse en stel vragen. En stel voor om even van beide kanten een korte introductie te doen. Ik krijg vaak verrassende reacties. “Leuk dat je dit doet”. Het zet mensen aan het denken.

Vanzelf blijkt wel of er van beide kanten behoefte is aan een gesprek op korte of langere termijn. Is dat niet het geval, dan zit je in ieder geval in elkaars netwerk. Als je dan voldoende zichtbaar blijft, komt er vast wel weer een moment waarop je een mail schrijft of belt om te kijken of het moment wél daar is om elkaar te ontmoeten.

Zo zorgt LinkedIn dat ik geen cold calls meer hoef te maken en dat je dus zelf warme prospects kunt creëren door stap voor stap een relatie op te bouwen.

Gratis LinkedIn checklist

ultieme LinkedIn checklist - | Anneke van der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Plan en Strategie | LinkedIn trainer | voor ZZP en MKB | Bavel, Breda, Tilburg

 

Wil je weten hoe je meer uit LinkedIn kunt halen? Hoe je bijvoorbeeld een ijzersterk LinkedIn profiel maakt en beter zichtbaar wordt op LinkedIn? Download dan de ultieme GRATIS LinkedIn checklist. 

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
Open chat
1
Welkom!
Kan ik je ergens mee helpen?
Stuur mij hier dan een berichtje.

Ik help je snel verder!