skip to Main Content
Een Social Media Strategie Ontwikkelen. Waarom Zou Je?

Een social media strategie ontwikkelen. Waarom zou je?

Op welk type klanten richt jij je met je bedrijf? Hoe kom jij op social media met ze in contact? En waar heb je het dan over als je berichten plaatst op social media? Als je deze vragen gaat beantwoorden voor jouw bedrijf, ben je al aardig op weg met het ontwikkelen van een strategie voor de online marketing van jouw bedrijf.

Is dat nu echt zo belangrijk?

Kun je niet gewoon een paar keer per week op LinkedIn kijken? Af en toe een berichtje plaatsen op Twitter? En een blog schrijven als je tijd hebt?

Ja dat kan.

De kans is alleen groot dat je na een tijdje het nut van deze activiteiten niet meer inziet. Dat het een beetje losjes aanvoelt allemaal. Dat je afhaakt en concludeert dat social media niets voor jou is omdat het toch niet werkt.

Is dat bij jou het geval? Dan is het tijd voor het ontwikkelen van een social media strategie.

4 redenen om vandaag nog te beginnen met het ontwikkelen van een social media strategie.

1. Het zorgt voor focus

Een strategie ontwikkelen zorgt dat je keuzes gaat maken:

  • Op welke social media platformen word ik actief? En welke laat ik links liggen?
  • Ga ik bloggen en welke frequentie is haalbaar?
  • Over welke thema’s wil ik het de komende 6 maanden hebben op social media?
  • Welke onderwerpen vinden mijn klanten interessant (en welke niet)?
  • Met welke onderwerpen kan ik mezelf op een authentieke manier profileren?
  • Etc.

Jezelf vragen stellen, zorgt dat je keuzes maakt. Dat je focus aanbrengt in je activiteiten. Dat bespaart je uiteindelijk veel tijd en dus ook geld.

2. Het geeft structuur

Voor mij is een strategie onlosmakelijk verbonden met een planning; simpelweg een overzicht van acties met een datum waarop je die gaat uitvoeren. Ook voor je social media activiteiten is een planning essentieel. Een planning geeft structuur aan je dagelijkse werkzaamheden. Plannen geeft rust (tenminste bij mij werkt dat zo). Zeker in drukke periodes. Dan blijkt dat die berg werk die je moet verzetten best te doen is. Of dat je dingen moet gaan schrappen.

3. Je bedrijf wordt consistenter zichtbaar

Een strategie zorgt ervoor dat je activiteiten op social media bewuster en meer doelgericht gaat uitvoeren. Een blog is dan ineens niet meer een leuk verhaaltje, maar een inspirerende tekst met een duidelijk doel. Gericht op mensen die jij wilt bereiken. En de frequentie van je berichten hangt dan niet langer meer samen met de drukte in je bedrijf.

Door bewuster met je marketing bezig te zijn en je activiteiten beter te plannen, word je consistenter zichtbaar. En het zorgt er ook nog eens voor dat de mensen op wie je je richt, zich meer aangesproken voelen.

4. Je krijgt meer klanten

Een goede social media strategie is afgestemd op je overige marketingactiviteiten. Ze moeten elkaar versterken. Eigenlijk zorgen je online activiteiten ervoor dat alle contacten die je offline maakt (via netwerkbijeenkomsten, events, beurzen) warm gehouden worden.

Online kun je ervoor zorgen dat mensen aan je blijven denken en dat ze je als expert gaan zien. Uiteindelijk zorgt de juiste integratie van je online & offline marketing ervoor dat je meer klanten krijgt.

Kortom: het ontwikkelen van een social media strategie geeft focus, rust en structuur. En het zorgt ervoor dat je bedrijf beter zichtbaar wordt en dat je meer klanten krijgt.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
Open chat
1
Welkom!
Kan ik je ergens mee helpen?
Stuur mij hier dan een berichtje.

Ik help je snel verder!