skip to Main Content
Blog LinkedIn Principes

3 tips over hoe een koe een haas vangt op LinkedIn

Koeien vangen hazen. Echt waar. Ik heb het zelf ervaren. Met als schepnet LinkedIn. Of lasso, net hoe je het voor je ziet. En soms word je zelf gevangen. Ook dat biedt kansen.

Maar er is wel een voorwaarde. Als koe moet je niet op stal blijven. Dan moet je wel de wei in, hup. En de haas duidelijk maken wat hij aan je heeft. Dan is dat vangen een eitje.

Maar hoe doe je dat?

Inbox

Een leuk voorbeeld was het bericht dat ik in mijn LinkedIn-inbox vond van een oud-collega, nog uit mijn expat tijd in Singapore. Van Chris. ‘Hé, wat leuk!” was mijn eerste reactie. Hij was inmiddels woonachtig en werkzaam in Maleisië en zag me regelmatig voorbijkomen met berichten. Of we een keer konden Skypen.

Screenshot LinkedIn bericht

Hij bleek ook voor het ondernemerschap te hebben gekozen. Ik vertelde dat ik na 20 jaar ervaring in PR en marketing een bedrijf had gericht op social media.

Lef

Nu hoor ik je denken: maar die Chris kende je al. Ok. Een ander voorbeeld. De Rabobank kondigde op LinkedIn een event aan. Waar het precies over ging? Vaag. De letters vielen van de afbeelding af, de foto paste niet. Ik durfde het aan om ze te berichten over hoe ze dat wél goed konden publiceren. Om een lang verhaal kort te maken: drie maanden later presenteerde ik een LinkedIn workshop voor 80 Rabobank relaties.

Anneke van der Voort tijdens een lezing Rabobank Zaltbommel | Anneke van der Voort-Kruk, PRminded | Adviseur Social Media Plan | online profileren | LinkedIn trainer | voor ZZP en MKB | Bavel, Breda, Tilburg

En zo heb ik nog vele opdrachten, gesprekken en connecties gekregen.

LinkedIn is vragen om verbinding. Om herkenning oproepen bij de ander en het aangaan en opbouwen van zakelijke relaties.

Maar dan moeten mensen wel brood in jou zien. Hoe doe je dat?

Ik geef je drie LinkedIn principes:

1. Bouw aan je personal brand op LinkedIn

Dat doe je met een ijzersterk profiel en kennisdeling met artikelen, blogs en video’s. Laat zien wie je bent en wat een ander aan je heeft. Dacht je dat Chris aan mij gedacht zou hebben als ik nooit te zien was op LinkedIn? Echt niet.

2. Wees niet eenkennig

Link gerust met mensen die je nog niet kent. Als ik alleen mensen had toegevoegd die ik echt kende, dan was mijn netwerk niet groter dan 300 contacten. Online contacten kun je opbouwen zonder ooit een kop koffie met elkaar te drinken. Het begint met een like, een bericht of een comment. Denk niet te moeilijk. It all starts with hello.

3. Verbind

Verbind ook je connecties met elkaar. Zo tipte ik mijn klant Ronny over een bijeenkomst die mijn klant Wim organiseert. En heeft Mark deze week een afspraak met LinkedIn connectie Ron, simpelweg omdat ik de een tagte in het bericht van de ander. Geloof me, dan denken mensen automatisch aan jou als jij een keer je voordeel ergens mee kan doen.

De power of LinkedIn

Zo noem ik het effect dat je zelf creëert. Wil je daar meer mee? Download dan de gratis Ultieme LinkedIn Checklist. Kun je direct aan de slag.

de Ultieme LinkedIn Checklist | PRminded | LinkedIn trainer & personal branding coach | Bavel, Tilburg. Breda

Misschien herken je je in dit verhaal. Ontmoette je zelf ook bijzondere mensen, kreeg je leuke opdrachten of legde je waardevolle connecties via LinkedIn. Ik ben benieuwd hoe die tot stand kwamen. Laat het weten in de comments!

PS. Die Chris is trouwens klant van mij geworden. Maar dat begreep je natuurlijk al😉.

Dit bericht heeft 2 reacties

  1. Dag Anneke.
    Ik zag eens een niet- gelinked contact voorbijkomen van een man. Ik zag in zijn profiel en ervaring overeenkomsten met mezelf. Ik liet hem dat weten en ook dat ik het leuk zou vinden om eens een kop koffie samen te drinken. Wel 10 jaren later nu een hechte relatie, we betekenen iets voor elkaar, doen dingen voor elkaar en kennen elkaar nu vanuit diverse hoedanigheden zelfs. Wie zit er nou te wachten op een vreemdeling die contact legt, wie zit er nou te wachten op mij? “Iedereen”, dat is mijn overtuiging.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top