skip to Main Content
De 3 Absolute Pijlers Van Social Media Succes

De 3 absolute pijlers van social media succes

Als je met je bedrijf actief bent op social media, dan wil je ook dat het wat oplevert, toch? Maar hoe zorg je nu voor social media succes? Hoe zorg je dat social media marketing voor jouw bedrijf gaat werken? Dat je dus ook echt klanten aantrekt via social media? Dat mensen uit je omgeving zeggen “Hé, ik zie jou regelmatig voorbijkomen. Interessant wat je vertelt. Laten we binnenkort eens praten.” Maar ook dat onbekenden met je in contact willen komen, omdat ze je zien als de expert.

Ik begeleid sinds 5 jaar ondernemers en ZZP’ers om dit te realiseren. Inmiddels weet ik dat er 3 pijlers zijn die echt het succes bepalen.

1. Zorg dat je een social media strategie en planning hebt

Het klinkt zo logisch, maar toch hoor ik van veel ondernemers dat ze het gevoel hebben dat ze maar wat doen. Dat er geen samenhang zit tussen hun activiteiten op social media. Dat hun social media marketing voelt als los zand.

Social media marketing als los zand

Voelt jouw social media marketing als los zand?

Daarom is het zo belangrijk dat je je social media strategie helder hebt. Het begint natuurlijk met het bepalen van je doel. Want als je niet weet wat je wilt bereiken, dan wordt het ook lastig de juiste route uit te stippelen. Vervolgens werk je je strategie uit om dat doel te bereiken.

Stel jezelf hiervoor de volgende vragen:

  • Wie is je ideale klant?
  • Via welke social media en andere kanalen ga je die bereiken?
    Via LinkedIn, Facebook, Instagram? Ga je e-mail marketing inzetten, events organiseren?
  • Welke middelen (contentvormen) ga je inzetten?
    Ga je bloggen, vloggen, webinars geven, enz.? Heb je gratis producten zoals een e-book, checklist of videoreeks om je e-maillijst te laten groeien?
  • Over welke onderwerpen ga je content delen en hoe zorg je dat je authentiek overkomt in de berichten die je deelt?

Heb je alle stappen uitgewerkt? Vertaal die dan naar concrete acties en zet die uit in de tijd. Maak een planning dus.

Een strategie en planning leveren je heel op:

  • Het zorgt voor focus.
  • Het zorgt ervoor dat je de juiste prioriteiten stelt.
  • Dat je dus niet alles doet, maar alleen wat echt belangrijk is.
  • Dat je tijd bespaart en dus veel geld.

Vooral dat laatste wordt nogal eens onderschat.

Wat kun je doen met de tijd die je je bespaart als je je alleen focust op marketingactiviteiten die je ook echt wat opleveren?

2. Wees relevant, persoonlijk & authentiek

Social media draait om de interactie tussen mensen. Het heeft geen zin om al je berichten via een handige tool in te plannen en vervolgens er niet meer naar om te kijken.

Als je relevante content deelt (= content die inspeelt op de problemen van je klant), dan zorgt dat voor reacties. Reageer daar op. Wees persoonlijk. Zo kom je met nieuwe mensen in contact. Zo ontstaan er laagdrempelige conversaties die vervolgens (soms al vrij snel) tot een telefoongesprek of afspraak leiden.

Durf in je content ook te laten zien waar jij voor staat, wat jij belangrijk vindt. Wees authentiek. Met authenticiteit onderscheid je je van andere professionals die hetzelfde doen als jij.

3. Kom in actie

Social media succes

Wil je succesvol zijn met je social media marketing? Zorg dat je in actie komt.

Ik durf bijna te zeggen dat dit het allerbelangrijkste is. In mijn coaching trajecten met klanten is dit een van de eerste dingen waar ik op focus. In actie komen. Zorgen dat je naar buiten treedt. Dat je online of offline met potentiele klanten in contact komt. Het hebben van een uitgewerkt plan (zie punt 1) heeft namelijk alleen zin als je er ook direct acties aan verbindt.

Stel je zelf de vraag “Wat kan ik vandaag nog doen om met nieuwe klanten in contact te komen?”

Dat kan van alles zijn.

  • Bel een klant waar je ooit voor gewerkt hebt en die je al lang niet meer hebt gesproken.
  • Heb je morgen een verkoopgesprek op je agenda staan? Werk dan vandaag aan het verbeteren van je gesprekstechnieken zodat je meer kans maakt op de opdracht.
  • Stuur een e-mail naar je mailinglijst die verrast of waarin je een vraag stelt die reacties op roept.

Natuurlijk heeft in actie komen vooral zin als je weet waarom je het doet. Wat je doel is en op welke manier het deel uitmaakt van je strategie.

Ik kreeg ooit een tip die me altijd bij is gebleven. Doe iedere dag een actie die direct of indirect bijdraagt aan het vergroten van je omzet.

Meer weten? Download dan mijn gratis e-book Meer Klanten en Impact dankzij Social Media – 9 bouwstenen voor jouw online succes.

Back To Top