skip to Main Content
21 LinkedIn Personal Branding Tips Voor 2021 | PRminded, LinkedIn Expert & Personal Branding | Anneke Van Der Voort | Bavel, Tilburg, Breda

21 LinkedIn personal branding tips voor 2021

Personal branding – jezelf als merk neerzetten –  hoe doe je dat op LinkedIn anno 2021? EĂ©n ding is zeker, met af en toe iets liken of delen kom je er niet. Daarom 21 LinkedIn personal branding tips die jou als ondernemer helpen om je op een authentieke manier te presenteren op LinkedIn.

1. Werp een kritische blik op je LinkedIn profiel

Hoe lang is het geleden dat je je LinkedIn profiel onder de loep hebt genomen? Je LinkedIn profiel is alles-in-1:  je digitale visitekaartje, ‘verwijsbrief’ voor je netwerk en landingspagina voor potentiĂ«le klanten.

Check eens even: is je banner nog relevant? Straalt je profielfoto vertrouwen uit en past ie bij waar je nu staat? Je kopregel – klopt die nog bij wat je doet, is die onderscheidend genoeg? En hoe zit het met het onderdeel Uitgelicht? Zijn de items die je daar laat zien nog relevant en up-to-date? Kortom: ga weer eens met de stofkam door je profiel. De Ultieme LinkedIn Checklist helpt je er bij. Even downloaden dus.

De Ultieme LinkedIn Checklist van PRminded | LinkedIn expert | personal branding op LinkedIn

2. Breid je netwerk bewust en consistent uit

Je LinkedIn netwerk speelt een cruciale rol in het aantrekken van nieuwe klanten. Een connectie die je vandaag toevoegt, kan over 3 maanden klant bij je zijn, of een ambassadeur worden voor het leven. Welk type mensen wil jij graag aan je netwerk toevoegen? Gebruik de zoekfunctie op LinkedIn en nodig ze uit om met je te linken. Als je wekelijks nieuwe relevante contacten toevoegt, dan zul je dat terugzien in het aantal nieuwe klanten dit jaar.

3. Visualiseer je ideale klant

Als je weet wie je ideale klanten zijn, dan kun je daar heel gericht je LinkedIn berichten op afstemmen.  Veel ondernemers hebben hier een vaag idee over. Of ze hebben meerdere doelgroepen tegelijk voor ogen als ze content maken. Door uit te schrijven bij welk type bedrijven jouw ideale klanten werken, welke functie ze hebben, wat hun uitdagingen en problemen zijn en welke interesses ze hebben, ga je al meer verdieping krijgen. Door ze vervolgens een naam te geven en een plaatje erbij te zoeken, gaat je ideale klant echt voor je leven. Print het uit en kijk er naar bij het maken van je eerstvolgende bericht.

4. Zorg voor een rode draad

Waar gaat het over in jouw dienstverlening? Wat wil je tussen de oren krijgen over jouw bedrijf, visie en aanpak? Dat bepaalt de rode draad van de berichten die je deelt op LinkedIn. Zonder rode draad in je content ben je slechts een van de vele experts in je vakgebied en val je niet op.

5. Stel je klant in je berichten centraal

Content delen is geen doel op zich, maar een middel om met nieuwe klanten en opdrachtgevers in contact te komen. Klanten en prospects zijn vooral in zichzelf geïnteresseerd. Ze willen de problemen waar ze tegenaan lopen oplossen.  Als ze merken dat jij hen daarbij kunt helpen, dan ben je goed op weg. Dat kun je simpelweg doen door de vragen die jouw doelgroep heeft te beantwoorden in je content. Of dat nu is in een blog, video of tekstbericht. Neem je voor om iedere week een klantvraag centraal te stellen. Zeker weten dat dit jou nieuwe opdrachten gaat opleveren.

6. Begin met video, maar nu echt

Misschien had je vorig jaar het voornemen al en is het er niet van gekomen. Dan wordt 2021 jouw video-jaar. Video is DE manier om te zorgen dat jouw doelgroep je beter gaat leren kennen. Op video is ‘what you see is what you get’. Video versterkt je persoonlijke merk. En hoe meer je ermee oefent, hoe makkelijker het wordt om je eigen ‘tone-of-voice’ en videostijl te vinden.

7. Wees proactief

Als je berichten aanslaan bij je doelgroep, zul je reacties krijgen. Dat kan zijn in de vorm van een like, opmerking onder je bericht of een profielbezoek. Laat het daar niet bij. Afwachten tot de ander het initiatief neemt om jou een berichtje te sturen, betekent klanten mislopen. Neem zelf het initiatief om degenen die reageren of op je profiel komen een berichtje te sturen en de conversatie op te starten. Daar komen echt nieuwe klanten uit voort.

8. Gooi perfectie overboord

Content delen is belangrijk voor je zichtbaarheid, maar het produceren ervan kost tijd. Veel van die tijd gaat zitten in het te perfect willen doen. Streven naar de perfecte zin, de perfecte foto, de perfecte ‘call-to-action’. Vervang ‘perfectie’ door ‘al doende leert men’. Kijk regelmatig terug op wat je hebt gedaan en hoe het beter kan. Maar streef vooral niet naar een perfecte post. Die bestaat niet😉.

9. Vraag om reacties

Sluit berichten af met een vraag of oproep. Reacties zijn belangrijk omdat die zorgen voor een groter bereik van je LinkedIn berichten. Je moet er meestal wel om vragen. Doe dat dus ook. Zinnen als ‘hoe kijk jij hier tegenaan’ of ‘met welke tip ga jij aan de slag’ nodigen uit om te reageren.

10. Gebruik hashtags

Ook al is LinkedIn geen Instagram, ook op LinkedIn zijn hashtags belangrijk. Voeg er 3 tot maximaal 9 toe aan een bericht. Zelf ben ik geen voorstander van overmatig hashtag gebruik in een tekst. Meestal plaats ik er 1 of 2 in de tekst boven een video of blog, en de rest onderaan het bericht. En dan met name hashtags die betrekking hebben op mijn vakgebied en doelgroep. Hashtags als #zinin voegen op LinkedIn niet zoveel toe.

11. Vervang een like door een reactie

Door content te delen word je zichtbaar en goeie content versterkt je personal brand. Maar ook door te reageren op anderen vergroot je jouw zichtbaarheid. Scrol regelmatig door je tijdslijn en plaats een reactie onder relevante berichten die je ziet. Dat is beter dan een like. Vaak kijken mensen als ze ergens op reageren ook even wie er nog meer gereageerd hebben. Reageren op andermans content leidt daarom vaak weer tot nieuwe connecties.

12. Bezoek iemand’s profiel voordat je iemand uitnodigt

LinkedIn is een platform waar wat mij betreft alles draait om het opbouwen van persoonlijke, zakelijke relaties. Dan is het logisch dat je even kijkt op iemand’s profiel voordat je iemand uitnodigt. Je zou zeggen dat het vervolgens ook logisch is dat je dat uitnodigen met een persoonlijk berichtje doet. Nog steeds doet het grootste deel van de mensen dit niet op LinkedIn😒. Ook daarmee kun je je dus nog steeds op LinkedIn onderscheiden.

13. Wees niet meteen ‘verkoperig’

Je krijgt het vast ook regelmatig in je inbox op LinkedIn; uitnodigingen die direct worden opgevolgd met een ‘sales pitch’. Ik probeer mezelf ervan te onthouden, want ik merk zelf hoe irritant ik het vind. Deel liever eerst een link naar een blog of stel een vraag.

14. Stuur een voice bericht

Het kan al een tijdje, maar er wordt nog weinig gebruik van gemaakt; het sturen van een voice bericht naar een (nieuwe) LinkedIn connectie. Het geeft je bericht echt een persoonlijk tintje. Wat als je dit nu eens een paar keer per week zou doen? Gegarandeerd dat het tot positieve reacties leidt.

15. Vergroot uit wat er bij jou toe doet

Personal branding gaat om het creëren van herkenbaarheid. Je wilt dat mensen jou beter leren kennen, als mens en als professional. Je wilt dat ze zien waar het bij jou om gaat; wat jou onderscheidt van andere experts op je vakgebied. Dat kan alleen als je durft uit te vergroten wat voor jou belangrijk is en waar je hartstikke goed in bent.

Kick je als tekstschrijver op menselijke verhalen en is dat helemaal jouw ding? Laat dat dan zien in de voorbeelden die je geeft, vertel waarom ze zo belangrijk zijn, wat die verhalen met mensen doen, enz. Of ben je teamcoach en weet je als geen ander hoe je ruzies en spanningen in teams kunt doorbreken? Neem dit als uitgangspunt en diep het uit in je berichten. Zo claim je binnen je vakgebied jouw expertise. Het helpt hierbij om één woord te kiezen dat bij jou centraal staat en daar eens met jezelf over te brainstormen. Dan komen de creatieve ideeën vanzelf.

16. Post 3 keer per week

Een van de meest gestelde vragen is ‘hoe vaak moet ik nu posten op LinkedIn’. Idealiter zou ik zeggen 3 keer per week. Veel LinkedIn gebruikers loggen niet dagelijks in namelijk. Dus wil je onder (een groot deel van) jouw connecties onder de aandacht komen, dan helpt het als je regelmatig en consistent met waardevolle content aanwezig bent.

17. Weg met stockfoto’s, laat jezelf zien

Er zijn weinig stockfoto’s die niet op stockfoto’s lijken. Niets erger dan van die foto’s waar mensen er net iets te gladjes uitzien. Wil je je personal brand versterken, kom dan gewoon zelf vaker in beeld. Mensen kunnen je dan beter leren kennen. Het is even een drempel waar je overheen moet, maar het brengt jouw herkenbaarheid in een stroomversnelling. Check eens de branding fotoshoots die Wijnand Geuze verzorgt. Een absolute aanrader.

Stock vs real foto Anneke van der Voort PRminded - 2 foto's van mensen die naar camera wijzen

18. Gebruik de kracht van visuals

LinkedIn is als platform steeds visueler geworden. Je hebt inmiddels aardig wat mogelijkheden om je LinkedIn profiel visueel aantrekkelijk te maken. Maar ook in de berichten die worden gedeeld spelen visuals een belangrijke rol. Let er maar eens op als je door je tijdslijn scrolt. Leuk om ook zelf hier meer mee te doen. Experimenteer niet alleen met foto’s, maar maak ook eens een infographic in Canva, laat een cartoon maken, of vraag je designer eens een grafische afbeelding te maken die op jouw werk betrekking heeft.

19. Creëer een LinkedIn routine

Hoewel we niet meer zonder sociale media kunnen, zijn het ook de grootste afleiders. Zorg dus voor een routine op LinkedIn, zodat je na het afhandelen van je routine weer met je ‘gewone werk’ aan de slag kunt. In dit blog heb ik mijn LinkedIn routine uitgebreid beschreven.

20. Durf authentiek te zijn

Quote Oscar Wilde \Be yourself everyone else is already taken | Authentiek op LinkedIn | PRminded, Anneke van der Voort, LinkedIn expert

 

Personal branding gaat over authenticiteit. Jezelf laten zien op een manier die bij je past. Luister niet naar die stem ‘wat zal die of die ervan vinden’ . Geef vol gas met het delen van je kennis en expertise. Laat zien wat er voor jou toe doet. En hoe persoonlijk je dat maakt, is jouw keuze.

Het afgelopen jaar heb je ook op LinkedIn kunnen merken dat persoonlijk en zakelijk steeds meer door elkaar zijn gaan lopen. Mensen hebben veel meer de behoefte om te laten zien wat er achter de schermen gebeurt en hoe ze tegen zaken aankijken. Zelf meng ik me bewust niet in politieke discussies op LinkedIn. Ook heb ik niet de behoefte om mijn privĂ©leven bloot te leggen, of te gaan staan dansen voor de camera. Maar als dat voor jou goed voelt, dan is dat dus wel authentiek😁.

21. Focus

Leuk al die tips. Maar waar begin je? Alles start met duidelijke doelen stellen. Je wilt vervolgens dat jouw branding op LinkedIn hieraan bijdraagt. Dat kan alleen als je een duidelijke strategie en planning hebt. Dat geeft focus. Wil je weten hoe je dat aanpakt en dus meer klanten krijgt via LinkedIn in 2021? Volg dan mijn eerstvolgende webinar hierover. Aanmelden kan via deze link. 

Ik ben nu wel benieuwd, met welke tip(s) ga jij als eerste aan de slag? Laat het eens weten in de comments.

Dit bericht heeft 4 reacties

  1. Indrukwekkende lijst 🙂 aar ik heel wat mee kan. Ik begin met meer persoonlijke (en dus niet standaard) interactie. Verder authenticiteit en de kracht van m’n eigen specialismen. En dat moet allemaal passen in m’n eigen LinkedIn routine….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top