skip to Main Content
14 Jaar Op LinkedIn. 14 Netwerktips Om Dit Te Vieren | PRminded | LinkedIn Trainer, LinkedIn Expert | Bavel, Breda, Tilburg | Personal Branding Op LinkedIn

14 jaar op LinkedIn. 14 netwerktips om dit te vieren

Afgelopen weekend was ik 14 jaar lid van LinkedIn. 29 augustus 2006 was de dag dat ik een account maakte. Ik ging net het tweede jaar in als docent marketing communicatie. En in die rol vond ik het leuk om nieuwe ontwikkelingen te volgen. 2006 was het jaar dat LinkedIn begon te groeien, net als Facebook en Second Life.

LinkedIn heeft me enorm veel gebracht. Nu 14 jaar later ben ik ruim 6000 connecties, heel veel waardevolle relaties en vele klanten rijker. Mijn enthousiasme voor LinkedIn heeft er zelfs toe geleid, dat ik me sinds vorig jaar 100% op LinkedIn ben gaan focussen met mijn bedrijf.

De kracht van LinkedIn zit in de verbinding. Met LinkedIn ligt de wereld letterlijk aan je voeten.

Hoe haal je nu het maximale uit LinkedIn? Wat moet je vooral wel en niet doen? Graag deel ik 14 tips waarmee ook jij je LinkedIn-netwerk optimaal benut.

1. Link vooral met je buurvrouw

“He Anneke, mijn buurvrouw heeft me uitgenodigd om te linken. Die voeg ik niet toe hoor. Daar ga ik toch geen zaken mee doen.”

Soortgelijke uitspraken hoor ik regelmatig. Hiermee beperk je jezelf. Alsof iedere connectie klant moet worden. Het gaat namelijk niet om je buurvrouw. Het gaat om de connecties die via je buurvrouw binnen jouw bereik komen. Ofwel je tweedegraads netwerk. In de categorie ‘buurvrouw’ vallen ook broers, zussen, schoonfamilie en andere contacten uit de privé-sfeer. Of oud-collega’s, klanten van vroeger. Het zijn mensen die jou persoonlijk kennen. Die jou een warm hart toedragen. Als jij actief bent op LinkedIn en waardevolle content deelt, zijn zij degenen die jou in hun netwerk doorverwijzen.

2. Maak het persoonlijk

Eigenlijk verbazingwekkend dat anno 2020 deze tip nog steeds in dit lijstje staat. Maar 99% van de uitnodigingen die ik krijg, komt zonder persoonlijk bericht. Geen idee waarom dit nog steeds zo moeilijk blijkt te zijn. Op een netwerkbijeenkomst deel je toch ook geen visitekaartjes uit zonder even kennis te maken? Jouw verzoek om te linken is het eerste contact dat je met iemand maakt. De start van een relatie. Voeg dus even een persoonlijk berichtje toe.

3. Uitnodigingen van onbekende connecties wel/niet accepteren?

Als ik alleen met mensen zou linken die ik persoonlijk heb ontmoet, dan was mijn netwerk niet groter dan 300 connecties geweest. Dus ja, link ook met onbekenden. Maar het is wel prettig voor jezelf, als je hier een paar criteria voor hebt.

Dit is hoe ik dat doe:

a.    Zit er een persoonlijke uitnodiging bij het connectieverzoek? Dan is de kans groot dat ik de uitnodiging accepteer. Zo niet, dan gebruik ik onderstaande criteria.

b.    Doelgroep: Behoort de persoon tot mijn doelgroep? Met mijn bedrijf PRminded richt ik me op ondernemers, ZZP’ers en interim professionals in de zakelijke dienstverlening. Valt iemand in deze categorie? Dan accepteer ik het verzoek en stuur ik vervolgens zelf even een berichtje (zie tip 4).

c.    Vakgebied & persoonlijke interesses. Is het iemand waarvan ik denk nieuwe dingen te kunnen leren op het gebied van marketing, communicatie, persoonlijke ontwikkeling, ondernemerschap? Dan accepteer ik de uitnodiging.

d.    Klanten en mensen die aan mijn trainingen, workshops of webinars hebben deelgenomen accepteer ik uiteraard ook.

4. Durf te vragen waarom

Stiekem ben ik blij met al die connectieverzoeken zonder persoonlijk bericht. Het is een mooie aanleiding om een gesprekje aan te gaan. In een persoonlijk berichtje vraag ik, als het even kan, hoe die persoon bij mij terecht is gekomen. Deze berichtjes leiden regelmatig tot een persoonlijk gesprek en nieuwe klanten. Extra tip: steek geen salespitch af in je eerste bericht. Dan haken mensen meteen af.

5. Link vooral met conculega’s

“Ik ben zo bang dat ze met mijn ideeën aan de haal gaan. Is het wel verstandig om met je concurrenten te linken?” Persoonlijk denk ik dat de concurrentie tussen ZZP’ers wel los loopt. Ik ben met vele andere LinkedIn experts gelinkt. Hoe langer ik dit werk doe, hoe meer ik merk dat je allemaal je eigen stijl en focus hebt. En zoals een prospect het onlangs zo mooi zei “Ik vind jouw energie prettig”. Dus ook daarmee onderscheid je je. Zo creëer je allemaal je eigen markt. Mits je natuurlijk bewust bouwt aan je eigen personal brand op LinkedIn.

Juist door gelinkt te zijn met conculega’s leer je sneller op je vakgebied en hou je jezelf scherp. Regelmatig wissel ik ervaringen uit met andere LinkedIn experts. Super handig.

6. Jouw personal brand als katalysator

Met de zoekfunctie kun je op LinkedIn heel makkelijk proactief naar mensen uit je doelgroep op zoek gaan. Vervolgens is een uitnodiging om te linken snel verzonden. Maar het is nog krachtiger als mensen jou weten te vinden. Dat doe je door waardevolle content te delen. Berichten waaraan ze jou en je expertisegebied herkennen. Waar een duidelijke boodschap en rode draad inzit. Berichten die zorgen voor likes en reacties. Daarmee krijg je bereik onder je tweede en soms derdegraads netwerk.

7. Hoe relevanter, hoe meer onbekende ambassadeurs

Als je consistent zichtbaar bent op LinkedIn, zul je merken dat je ook onbekende ambassadeurs creëert. Mensen die zo enthousiast over je zijn, dat ze over jou vertellen in hun netwerk. En daarvoor hoef je elkaar dus niet eens persoonlijk te kennen. Ik krijg regelmatig doorverwijzingen van onbekende connecties. Andersom heb ik ook een lijstje met mensen die ik in mijn netwerk doorverwijs, ook al ken ik ze niet persoonlijk. Puur op basis van wat ze laten zien op LinkedIn.

8. Zorg voor LinkedIn matties

Je hebt elkaar nodig op LinkedIn. Soms heb je een blog of video waarin je een fantastisch verhaal neerzet. Maar garanties voor een goed bereik zijn er niet op LinkedIn. Verzamel daarom een aantal LinkedIn matties; een groepje vakgenoten of mede-ondernemers waarmee je afspreekt om regelmatig op elkaar’s berichten te reageren. Hoe meer reacties je krijgt in het eerste uur na publiceren, hoe beter het is voor je bereik.

9. Vergeet je netwerk niet

Begin je net met je bedrijf, dan is je persoonlijke netwerk meestal de bron waar je je eerste klanten uit haalt. Logisch. Familie, vrienden, kennissen. Ze zijn nieuwsgierig naar wat je doet en gunnen je je eerste succes.

Door de tijd heen breid je, als het goed is, stap voor stap ook je LinkedIn netwerk uit. Dat netwerk ga je al snel als een gegeven ervaren. Je veronderstelt dat je connecties jou wel benaderen als ze iets nodig hebben. Zo is het dus niet. Niet iedere connectie ziet jouw berichten. Niet iedere connectie is even actief op LinkedIn. Scrol daarom regelmatig eens door je lijst van connecties (in het menu ‘Mijn netwerk’ – Connecties (links)). Je komt mensen tegen die je al lang was vergeten. Je ziet dat connecties op andere posities terecht zijn gekomen. Pietje kan ineens bij een bedrijf zitten waar jij graag een opdracht wilt. Blijf je dus bewust van de waarde van je bestaande LinkedIn netwerk. 

10. Zoek het dichtbij

Fantastisch dat op LinkedIn de wereld letterlijk aan je voeten ligt. Iemand in New York is misschien maar één connectie van je verwijderd. Maar zakendoen dichtbij is voor de meeste ondernemers wel zo makkelijk. Ik woon in Bavel, vlakbij Breda. Een dorp met zo’n 8500 inwoners. Ik ben verbaasd hoeveel ondernemers hier wonen en werken. Een simpele zoekopdracht leverde verrassende nieuwe connecties (en klanten) op. Ik deed deze opdracht overigens wel in Sales Navigator, het betaalde account van LinkedIn. Je kunt in Sales Navigator zoeken op postcode. Dus alleen daarom al interessant om eens een maand een proefaccount te nemen.

11. Opschonen mag

Het kan helemaal geen kwaad je netwerk eens op te schonen. Connecties die je niet kent en waar je helemaal geen linkjes mee ziet. Verwijder ze gerust. Je kunt het doen zonder dat ze het merken. Ga in het menu naar ‘Mijn netwerk’. Klik links op Connecties. Naast iedere connectie zie je rechts drie puntjes. Als je daarop klikt, kun je de optie ‘verwijderen’ kiezen. De persoon krijgt hier geen melding van.

Wil je wel gelinkt blijven, maar ben je gewoon iemands berichten beu, dan kun je ook kiezen voor ‘niet meer volgen.’ Ontvolgen doe je simpelweg door op de drie puntjes te klikken van een bericht van desbetreffende connectie. Scrol vervolgens naar ‘[naam connectie] niet meer volgen’. Die persoon blijft jouw berichten wel gewoon zien.

12. Gestalkt op LinkedIn? Blokkeren maar

Je kunt ook connecties blokkeren. Dat is een meer rigoureuze stap. Doe dat alleen als je het gevoel hebt dat iemand je opzettelijk probeert schade te berokkenen. Zo had een relatie van me een connectie die alleen maar negatieve reacties plaatste onder zijn bericht. Dan is blokkeren een goede oplossing. Als je iemand blokkeert, kun je het profiel van deze persoon niet meer bekijken, krijg je geen updates meer te zien en kunnen jullie niet meer met elkaar communiceren via LinkedIn.

Blokkeren is simpel. Ga naar iemands profiel, klik op de button ‘meer’ onder de coverfoto en kies de laatste optie ‘melden/blokkeren’.

13. Ga regelmatig terug naar start

Je netwerk uitbreiden is geen doel op zich maar een hulpmiddel om je doelen te bereiken. Hoe groter je netwerk, hoe meer berichten je op je tijdslijn voorbij ziet komen. Dat kan soms een heel verloren gevoel geven. Check daarom regelmatig bij jezelf wat je ook alweer wilde bereiken met je aanwezigheid op LinkedIn. Met wie wil je graag in contact komen? En levert je aanwezigheid op LinkedIn ook echt iets op?

14. Bouw een LinkedIn routine

Alle tips die ik hierboven heb gedeeld, heb ik verwerkt in de LinkedIn Routine Checklist. Vraag hem gerust even aan. Een routine op LinkedIn helpt je om niet eindeloos te blijven scrollen. Door de stappen in de checklist te volgen, creëer je een waardevol netwerk en bouw je aan een sterk personal brand. Daarmee laat je zien waar je voor staat en wat je jouw klanten en potentiële klanten te bieden hebt.

Met een sterk personal brand wordt klanten aantrekken op LinkedIn simpelweg een feestje!

Welke netwerktip zou jij willen toevoegen aan dit lijstje? Of welke uit het lijstje spreekt jou het meeste aan? Laat het eens weten in de comments.

Ook interessant voor je:

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top