skip to Main Content
Zo Doe Je Een Eindejaars APK Van Je (social Media) Marketing

Zo doe je een eindejaars APK van je (social media) marketing

Het einde van het jaar nodigt natuurlijk uit om terug te kijken en vooruit te blikken. Zeker als ondernemer. Even stilstaan bij alles wat je hebt bereikt met je bedrijf, om vervolgens weer vol energie nieuwe plannen te maken.  Om te zorgen dat ook je (social media) marketing onderdeel uitmaakt van dit proces, heb ik 10 vragen die je hierbij kunnen helpen.

1. Heb ik mijn omzetdoelen gehaald?

Omzetdoelen geven richting aan je activiteiten, ook aan je marketing. Zeker als je ook hebt aangegeven met welke producten en diensten je die omzetdoelen wilt bereiken. Dat heeft bijvoorbeeld invloed op de onderwerpen je in je marketing adresseert.

Ben je erin geslaagd om jouw omzetdoelen van 2016 te realiseren? Als het niet is gelukt kunnen daar hele goede redenen voor zijn. Ga na wat er is gebeurd en vraag jezelf af wat je in 2017 anders wilt doen.

2. Van welke opdrachten kreeg ik veel energie?

Het liefst werk je aan projecten en opdrachten waar je energie van krijgt. Of dat nu bepaald wordt door de klant waarvoor je werkt, de complexiteit van de opdracht of het vernieuwende karakter ervan. Durf kritisch te zijn. Als je als ondernemer wilt groeien, waar zou je dan volgend jaar het liefste aan willen werken?

3. Hoe ben ik aan nieuwe klanten gekomen?

Hoewel voor veel ondernemers een deel van de omzet van bestaande klanten zal komen, is het belangrijk om nieuwe klanten te blijven werven. Ga eens door je facturen van het afgelopen jaar. Hoeveel procent komt van nieuwe klanten en hoe zijn die klanten bij jou terecht gekomen?

4. Heb ik klanten aangetrokken via social media?

Als je naar de cijfers van het social media gebruik in Nederland kijkt, wordt duidelijk dat we veel tijd doorbrengen op social media. Dagelijks zijn er 6,8 miljoen mensen op Facebook actief, 0,3 miljoen op LinkedIn en 1,3 miljoen op YouTube. Social media biedt veel kansen om met nieuwe klanten in contact te komen en de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten. Als je kijkt naar de klanten waar je in 2016 voor het eerst mee hebt gewerkt, hoeveel % heb je dan via social media ontmoet?

5. Heb ik mijn bereik op social media vergroot?

Wil je social media inzetten om jezelf als expert te positioneren en meer klanten aan te trekken? Dan helpt het als je je bereik op deze platformen vergroot. In welke mate is het bereik van jouw bedrijf op social media gegroeid in 2016? In welke mate heb je je netwerk op LinkedIn (bewust) uitgebreid? Is je fanbase op Facebook gegroeid?

Je bereik is uiteraard maar een onderdeel van het social media marketing proces. Natuurlijk is het ook belangrijk hoe je de interactie aan bent gegaan met je publiek en hoe je koude relaties om hebt gezet naar warme leads en klanten. Hoe is dit in 2016 voor jou verlopen?

6. Is mijn e-maillijst gegroeid?

E-mailmarketing blijft een enorm effectieve manier om een relatie met potentiele klanten op te bouwen. Sommige ondernemers laten hun eigen aversie tegen e-mailmarketing de boventoon voeren en besluiten op basis daarvan maar niet aan e-mailmarketing te doen. Een gemiste kans. Als je wel aan e-mailmarketing hebt gedaan dit jaar, in welke mate is je e-maillijst gegroeid? Wat is het resultaat geweest van je mailingen en campagnes?

7. Welke marketingkanalen ga ik effectiever en intensiever inzetten?

Als je je doelen voor 2017 hebt bepaald, is het belangrijk te bepalen hoe je je marketing gaat inzetten. Waar zit je doelgroep? Op welke manier ga je die offline bereiken? Zijn er online kanalen die je nu nog onvoldoende benut? Heb je bijvoorbeeld wel een profiel op LinkedIn, maar krijg je geen nieuwe klanten uit dit platform? Ben je op 4 platformen actief, terwijl het eigenlijk effectiever zou zijn als je er een of twee kiest waar je intensiever je bedrijf laat zien?

Keuzes maken is belangrijk. Ieder social media platform heeft zijn eigen dynamiek. Door te focussen bespaar je tijd en krijg je meer resultaat.

P.S. Wil je bijvoorbeeld weten hoe je in 2017 meer resultaat kunt boeken met LinkedIn. Download hier dan de GRATIS LinkedIn Checklist die ik onlangs heb gepubliceerd.

8. Hoe ga ik mijn bereik vergroten?

Als je gericht met je marketing aan de slag wilt in 2017, is het belangrijk om je omzetdoelen te vertalen naar concrete doelen en acties voor social media en e-mailmarketing. Stel jezelf bijvoorbeeld doelen ten aanzien van je bereik op social media, de groei van je e-maillijst, maar ook ten aanzien van de opvolging van nieuwe relaties die je ontmoet.

9. Hoe ga ik me (nog meer) als expert positioneren?

Als ondernemer heb je veel kennis en expertise in huis. Het is heel makkelijk om dat over het hoofd te zien. Je kennis is zo vanzelfsprekend voor jou dat het soms lastig is je te verplaatsen in wat de ander niet weet. Juist door je expertise en kennis te delen online, ga je meer klanten aantrekken. Misschien ben je hier al mee begonnen, of wil je hier in 2017 doelgerichter mee aan de slag.

Vraag jezelf dan af op welke manier je dat gaat doen. Ga je maandelijks bloggen? Wil je ook met video aan de slag gaan? Ga je een e-book schrijven dat jouw publiek gratis kan downloaden? Het draagt allemaal bij aan het opbouwen van een relatie met potentiele klanten en maakt dat ze jou als expert gaan zien.

10. Hoe ga ik van koude contacten warme leads maken?

Bij marketing gaat het erom dat je een netwerk van warme leads opbouwt en onderhoudt. Een deel van deze leads zal uiteindelijk klant bij jou worden.  Dit gaat niet van de een op andere dag. Het is een proces. Het vraagt om een strategie en een plan.

Soms ontmoet je een nieuwe relatie net op het moment dat hij iemand zoekt met jouw expertise. Goede timing! Maar het kan ook zijn dat jouw nieuwe relatie nu nog geen behoefte heeft aan jouw diensten maar mogelijk later in het jaar wel iemand zoekt zoals jij. Hoe zorg je dan dat je de relatie warm houdt zodat hij ook daadwerkelijk bij jou terecht komt? Dan helpt het als je je (online) marketingfunnel op orde hebt. Daarin geef je aan hoe je met jouw potentiele klant in contact gaat komen en welke stappen jij daarna zet om te zorgen dat hij uiteindelijk klant bij je wordt.

Ik hoop dat deze vragen jouw helpen om 2016 te evalueren en in 2017 een goede start te maken. Ik wens je alvast heel veel ondernemersplezier in 2017!

Wat wil jij graag in het nieuwe jaar bereiken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top