skip to Main Content
10 Gouden LinkedIn Tips Voor Een Klantrijk 2020 - Foto Met Anneke Van Der Voort | PRminded | LinkedIn Trainer & Personal Branding Coach In Bavel, Breda & Tilburg

10 gouden LinkedIn tips voor een klantrijk 2020

Een nieuw jaar. Nieuwe energie. Nieuwe ambities.

LinkedIn biedt jou als ondernemer enorm veel kansen. Maar hoe zorg je ervoor dat je verder komt dan wat scrollen door je tijdslijn en hier en daar een reactie geven? Hoe ga je nu echt via LinkedIn meer naamsbekendheid opbouwen en nieuwe opdrachten aantrekken?

Met deze 10 tips creëer je een sterk personal brand op LinkedIn en een fundament voor een klantrijk 2020.

1. Zorg voor een onderscheidend en klantgericht LinkedIn profiel

Logisch dat je LinkedIn profiel ‘op orde’ moet zijn. Maar dat gaat verder dan het ‘zeer deskundig’ dat LinkedIn aangeeft als je alle profielonderdelen hebt ingevuld.

Een goed LinkedIn profiel is een profiel waarmee je door de juiste mensen gevonden wordt en de juiste mensen aantrekt; het laat zien wie je bent als professional, wat je toegevoegde waarde is voor je klant en sluit aan bij de doelen die je wilt bereiken.

Wees je dus bewust van jouw unieke ‘ondernemers-DNA’. In mijn optiek is dat de combinatie van jouw visie, drijfveren, waarden, aanpak en expertise. Dat is tevens de basis voor jouw personal brand. Dat wil je laten terugkomen op je LinkedIn profiel, zodat prospects meteen begrijpen met wie ze te maken hebben.

Heel belangrijk in je LinkedIn profiel zijn je kopregel, profielfoto, samenvatting (tekst onder Info) en beschrijving van je huidige werkervaring. In onderstaande video geef ik je alvast wat tips voor je kopregel op LinkedIn.

Wil je meer tips voor een onderscheidend LinkedIn profiel? Download dan de Ultieme LinkedIn checklist hier.

2. Zorg voor een rode draad in berichten

Net als jij, krijgt je klant dagelijks ontzettend veel informatie te verwerken. Online & offline worden we overladen met berichten. Om te zorgen dat jouw doelgroep zich in jouw content gaat herkennen, is het belangrijk dat je berichten een duidelijke rode draad hebben. De rode draad bevat de belangrijkste punten die je wilt dat je doelgroep hoort en onthoudt over jouw bedrijf. Het geeft de kern weer van je bedrijf, laat zien hoe je van waarde bent en wat de relevantie van je product is. Als je de rode draad van je content hebt bepaald, geeft dat duidelijkheid richting je doelgroep. Maar ook geeft het jou rust. Je weet precies waar je het wel en niet over wilt hebben. Zo kan jouw content ook echt bijdragen aan het aantrekken van meer opdrachten en klanten.

3. Gebruik de taal van je doelgroep

Je doelgroep bestaat uit duizenden individuen. Mensen die net als jij gewone mensentaal spreken. Zij zeggen dingen op hun manier. Jouw wereld is niet hetzelfde als de wereld van je klant. Die gap wil je wel overbruggen. Dat doe je door woorden en beelden te gebruiken die jouw doelgroep begrijpt. Dat kan best een uitdaging zijn.

Hoe je dat oplost? Simpelweg door letterlijk te noteren wat jouw klanten en prospects zeggen. Wat vragen ze tijdens presentaties, in gesprekken, in online forums? Wat willen ze weten in een offerte traject? Noteer het en gebruik hen woorden letterlijk in je content.

Zelf noteer ik alle vragen die ik krijg in een document dat ik iedere keer weer aanvul. Zo heb ik nooit gebrek aan inspiratie voor een blog, video of bericht.

4.Spot kansen in je bestaande LinkedIn netwerk

Natuurlijk wil je dat ook nieuwe mensen jou leren kennen via LinkedIn. Toch ga ik in begeleidingstrajecten met klanten ook altijd na welke kansen er liggen in hun bestaande netwerk. Ben je met iedereen die je kent en hebt gekend al gelinkt? Familie, vrienden, kennissen van de sportclub, oud-collega’s, enz.? Zo niet, voeg ze toe. Loop dan je hele LinkedIn netwerk weer eens door. Er zitten vast mensen bij die nu op een positie zitten die relevant is voor jou. Of bij een bedrijf werken waar je graag contact mee wilt.

Even een voorbeeld van het spotten van kansen uit mijn eigen praktijk. Zelf wilde ik onlangs eens kijken wie er in mijn netwerk bij een onderwijsinstelling werken. Ik geef nl. ook regelmatig LinkedIn workshops bij HBO- en MBO-instellingen. Tot mijn verbazing waren er 8 mensen in mijn LinkedIn netwerk die ik kon benaderen. Ik heb ze meteen een berichtje gestuurd en van de 8 mailtjes leidde dit tot 2 nieuwe afspraken.

5. Video. Ga het echt doen!

Video, je kunt er niet omheen op LinkedIn. Op video kun je laten zien wie je bent (letterlijk), op een persoonlijke manier je expertise delen, je doelgroep achter de schermen mee laten kijken; de mogelijkheden zijn eindeloos.

Je video hoeft niet meteen fancy te zijn. In een minuut of twee kun je al waardevolle tips delen. Video draagt enorm bij aan het vergroten van je zichtbaarheid en versterken van je personal brand.

Volg inspirerend videovrouwen als Elisabeth Griffioen of Pelpina Trip, of boek eens een video workshop bij Saskia van der Hilst.

Zelf verwerk ik ook de basisbeginselen van video in mijn online & offline LinkedIn programma’s. Simpelweg omdat video ontzettend belangrijk is in het creëren van een personal brand.

LinkedIn live

Met de stapsgewijze uitrol van LinkedIn live video (live video uitzenden vanaf LinkedIn), is het zeker aan te raden met video te beginnen. Voel je je eenmaal comfortabel op video, dan zal de stap naar een keer live gaan op LinkedIn een stuk kleiner zijn. In Nederland heeft inmiddels een aantal mensen toegang tot deze functionaliteit. Naar verwachting wordt deze feature verder uitgerold in 2020.

6. Varieer in contentvormen

Je kunt op vele manieren je boodschap overbrengen op LinkedIn.

Naast video, kun je natuurlijk ook blogs delen. Dat kan door de url van je blog op LinkedIn te delen. Of door gebruik te maken van de blogfunctie op LinkedIn, zie screenshot hier beneden.

Screenshot blogfunctie LinkedIn | PRminded | LinkedIn trainer & personal branding coach Bavel, Breda & Tilburg

Een miniblog is een goed alternatief als je niet zo van lange teksten schrijven bent. Het is een tekstbericht van maximaal 1300 tekens. Met of zonder visual. Ook dit soort berichten doen het goed op LinkedIn. Hieronder vind je er een voorbeeld van.

Voorbeeld miniblog LinkedIn | PRminded | LinkedIn trainer & personal branding coach Bavel, Breda, Tilburg

Of deel een quote of infographic, of initieer simpelweg een discussie.

Beperk je niet tot één contentvorm op LinkedIn. In jouw doelgroep zit een grote variatie aan mensen. Waar de een liever een tekst scant, kijkt de ander liever een video. En waar de een geprikkeld wordt door een informatieve infographic, zoekt de ander inspiratie in mooie quotes.

7. Recycle je content

Video’s maken, blogs schrijven. Content maken kost gewoon tijd. Het zou zonde zijn als je de door jou met zorg geproduceerde content, maar één keer publiceert. Recycle je content dus!

Hergebruiken kan op twee manieren. Simpelweg door een bericht in dezelfde vorm een tijd later weer te delen. Ik doe dat regelmatig en bereik er iedere keer weer nieuwe mensen mee.

Daarnaast kun je je content in een ander format gieten. Heb je een blog gemaakt? Haal er een quote uit en plaats die op een visual, of maak er een infographic van. Van een video kun je een blog maken. En heb je een e-book? Dan heb je zeker 10 blogs aan content!

Kijk eens naar de content die jij in 2019 hebt gedeeld? Welke kun je in 2020 opnieuw gebruiken?

8. Reageer op profielbezoeken

Iemand bezoekt je profiel. Soms per ongeluk. Soms met een reden. Check het.

Vaak hoor ik mensen zeggen ‘als ze iets van me willen, dan mailen ze me wel”. Zo is het niet. Iemand wordt weer afgeleid, aarzelt nog een beetje of heeft een vraag maar stelt die toch net niet. Ik krijg zelf zelden een berichtje met de vraag waarom ik iemands profiel heb bekeken. Allemaal gemiste kansen.

Kijk dagelijks wie jouw profiel bezoeken. Is het een eerste graads connectie? Stuur even een berichtje en stel de vraag of je ergens mee kunt helpen. Is het een tweede graads connectie? Kijk dan eens of je die persoon graag in je netwerk wilt hebben. Nodig hem of haar uit met een persoonlijk bericht en vraag in een volgende mail of je misschien ergens mee kunt helpen.

Voorbeeld LinkedIn bericht PRminded | LinkedIn trainer & personal branding coach Bavel, Breda Tilburg

9. Zorg voor een LinkedIn routine

Het aantal berichten dat dagelijks op LinkedIn wordt geplaatst, is enorm gegroeid. Het voelt soms best overweldigend, die enorme stroom aan content. “Wat moet ik met die brei? Wat doe ik hier ook alweer?” Het helpt als je routine opbouwt in je activiteiten op LinkedIn.

Scroll bijvoorbeeld dagelijks door je tijdslijn en reageer op een of twee berichten die je relevant vindt. Check wie je profiel hebben bekeken en nodig eventueel nieuwe mensen uit om te linken. Plaats twee tot drie keer per week zelf een bericht. In dit blog heb ik mijn LinkedIn routine uitgebreid beschreven. En hier krijg je rechtstreeks toegang tot de LinkedIn routine checklist.

10. Zorg voor focus met een strategie & planning

Alles wat ik hierboven heb beschreven, werkt pas echt goed als je een duidelijke strategie en planning hebt. Zomaar wat doen geeft mij persoonlijk een heel onbevredigend gevoel en het levert ook veel minder op. Ik vertel je er meer over in mijn gratis webinar (zie hieronder).

Wil je nu al aan de slag met het jouw LinkedIn-strategie, dan helpen onderstaande vragen hierbij:

  • Wat wil je bereiken met LinkedIn?
  • Hoe koppel je dat aan je andere marketingactiviteiten?
  • Wat is jouw unieke ondernemers-DNA dat je wilt overbrengen?
  • Wie is precies je ideale klant en welke problemen ervaart hij?
  • Wat is de rode draad in je content?
  • Over welke onderwerpen ga je het hebben in je content?
  • Welke contentvormen ga je gebruiken?
  • Wanneer plaats je wat?
  • Hoe kom je in gesprek met nieuwe connecties?

Focus betekent voor mij ook; volledige aandacht voor één social media platform. Ik ben zelf ook aanwezig op Facebook en Instagram. Maar mijn volle aandacht gaat uit naar LinkedIn. Ieder platform heeft zijn eigen dynamiek. Het heeft geen zin om overal af en toe wat te plaatsen en vervolgens weer over te gaan tot de orde van de dag.

Zorg op LinkedIn voor consistentie, frequentie, werk structureel aan het uitbouwen van je netwerk, ga de interactie aan en kom van daaruit in gesprek met mensen waar jij iets voor kunt betekenen of andersom.

LinkedIn is een fantastisch social media kanaal, zeker als je b2b werkt; dus als je je op andere bedrijven of professionals richt. Benut dus de kansen die LinkedIn ook jou te bieden heeft.

Met deze 10 tips hoop ik je te inspireren om in 2020 vol energie met LinkedIn aan de slag te gaan.

=============================================================

Mijn vraag aan jou…

Ik ben erg benieuwd. Met welke tip ga jij aan de slag? Laat het eens weten in de comments.

En als je dit blog waardevol vindt, deel dan dit blog met je netwerk via onderstaande buttons. Alvast heel veel dank! 

Ook interessant voor je:

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top