Waar begin je met social media?

  • 22 May

Waar begin je met social media? Het was een van de vragen die ik onlangs kreeg tijdens het webinar Een Social Media Plan maken, dat ik onlangs gaf.

Een hele goeie vraag.

Het grappige is dat effectieve social media marketing niet begint bij social media. Wil je echt resultaat boeken met social media marketing, vraag je dan eerst af wat je wilt bereiken. Niet met social media. Maar met je bedrijf in het algemeen.

Welke omzetdoelstelling wil je het komende jaar met je bedrijf realiseren? Welke producten en diensten ga je verkopen?

Vraag jezelf af hoeveel omzet je verwacht te realiseren uit je bestaande klantenbestand en hoeveel nieuwe klanten je dan nodig hebt om je doelen te behalen.

Als je bovenstaande vragen concreet kunt beantwoorden, kun je veel beter bepalen hoe social media marketing hieraan kan bijdragen.

Doelstellingen voor social media

Online kun je op 3 niveaus doelen stellen. Onderstaande lijst is niet uitputtend, maar geeft al een aantal suggesties voor indicatoren die je kunt gebruiken om je online doelen te bepalen.

Bereik

Met bereik wordt het aantal mensen bedoelt dat je letterlijk met je berichten bereikt. Hoe groter je bereik, hoe meer impact je bericht kan hebben. Werken aan je online bereik is dus belangrijk als je wilt groeien met je bedrijf. Welke doelen kunnen je stellen op dit niveau?

  • Het aantal volgers dat je hebt op de verschillende platformen (van het aantal volgers op Twitter tot het aantal connecties op LinkedIn en je fans op Facebook).
  • Het aantal mensen dat maandelijks je website bezoekt.
  • De grootte van je e-maillijst.

Betrokkenheid

Naast bereik wil je ook dat je publiek betrokken is bij de berichten die je plaatst online.

Voor doelstellingen in termen van betrokkenheid kun je denken aan:

  • Duur van het bezoek op je website
  • Goed bezochte pagina’s
  • Reacties op blogberichten
  • Interacties op social media
  • Openingspercentages van nieuwsbrieven
  • Kliks op linken in e-mails en nieuwsbrieven

Leads (potentiele klanten)

Als je wilt dat je social media marketing bijdraagt aan het genereren van leads, dan kun je de volgende indicatoren gebruiken:

  • Aantal aanmeldingen voor je nieuwsbrief
  • Aantal keren dat een e-book of ander gratis product is gedownload.
  • Aantal nieuwe klanten dat jou via social media heeft leren kennen.

Het is niet de bedoeling dat je je blindstaart op deze doelen en de getallen die hier voor jouw bedrijf bij horen. Gebruik ze als leidraad, blijf logisch nadenken en benut ook je offline marketing om je omzetdoelen te realiseren.

Wil je ook met de volgende stappen aan de slag?

Gratis e-book Authentiek Klanten Werven op Social Media

Wil je ontdekken welke stappen je zet na het bepalen van je doelen? Download dan het gratis e-book Authentiek Klanten Werven op Social Media.

In 7 Stappen Authentiek Klanten Werven op Social Media

2 thoughts on “Waar begin je met social media?”

    1. Hoi Marja,

      Ik heb je net de link naar de opname gestuurd. Je kunt hem nog de hele dag bekijken.

      Hartelijke groet,
      Anneke

Leave a Reply

Your email address will not be published.