Hoe kom je aan onderwerpen voor social media berichten?

  • Ideeën voor social media berichten

    10 Aug

Waar kan ik het over hebben op social media? Die vraag krijg ik regelmatig. Wat je vertelt op social media is een belangrijk onderdeel van je social media strategie. In dit blog ontdek je hoe je heel veel ideeën voor onderwerpen voor social media berichten krijgt.

Waar het ten eerste om gaat is dat je iets vertelt wat voor je klanten en potentiële klanten relevant is. Je wilt dat ze er iets aan hebben. Geïnspireerd raken.  Tegelijkertijd wil je content brengen die linkt aan jouw expertise. Als je te vaak berichten deelt die geen verband houden met wat jij doet en te bieden hebt, dan heb je kans dat je lezer niet meer weet waarvoor ze bij jou terecht kunnen.

1. MAAK EEN PROFIEL VAN JE KLANT

Wat kenmerkt jouw klant? Hoe oud zijn ze? Uit welke industrie komen ze? Wat is de functie die ze hebben? Zijn het mannen of vrouwen? Welke problemen ervaren ze? Wat vinden ze belangrijk? Welke vragen stellen ze in gesprekken met jou?

Heb je meerdere klantgroepen, maak dan voor iedere groep een profiel.

Ik merk dat klantvragen echt hele belangrijke input leveren voor de blogs en berichten die je deelt op social media. Het helpt om je klantvraag LETTERLIJK in een blog terug te laten komen. Dan herkent jouw klant zich in de problematiek die je schetst.

Door duidelijk voor ogen te hebben op wie de berichten en blogs die je plaatst gericht zijn, wordt het makkelijker relevante content te schrijven en te vinden.

2. MAAK EXPLICIET WAT JIJ IN HUIS HEBT

Waar weet je heel veel van? Wees zo specifiek mogelijk. Welke onderwerpen loop je echt warm voor? Op welke onderwerpen krijg je in presentaties, gesprekken of blogs vaak veel reacties? Waar gaan jouw producten en diensten over? Welke problemen los je op? Als je deze vragen beantwoordt, word je je bewust van alle kennis en expertise die je in huis hebt. En bedenk dat wat voor jou vanzelfsprekend is, voor jouw klant vaak helemaal nieuw is!

Als je expliciet maakt wat je in huis hebt, ga je ontdekken dat er talloze onderwerpen zijn waarover je het kunt hebben in je blogs en berichten.

3. DEFINIEER DE SWEET SPOT VAN JE CONTENT MARKETING.

Sweet spot content marketing

Daar waar stap 1 en 2 overlappen zit de sweet spot van je content marketing. Breng in kaart waar jouw kennis, expertise en inspiratie overlappen met de behoeften, wensen en problemen van je klant. Deel berichten en schrijf blogs die zich in deze sweet spot bevinden.

Heb jij een strategie?

Contentmarketing is een heel belangrijk onderdeel van je social media strategie. Wil je een social media strategie ontwikkelen voor jouw bedrijf, en daarmee meer focus, structuur, zichtbaarheid en klanten realiseren?

Doe dan mee op 9 of 11 mei aan de online training Succesvol Klanten Werven op Social Media (10.00 – 11.00 uur). Je kunt je hier inschrijven.

linkedIn advertentie mei foto-01

Leave a Reply

Your email address will not be published.