Interview: “Ik hoef nu niet meer naar klanten te hengelen. Klanten vinden mij”

  • Thalia Heijdenrijk Ik hoef nu niet meer naar klanten te hengelen. Klanten vinden mij.

    26 Apr

Klantinterview met ondernemer Thalia Heijdenrijk waarin Thalia vertelt waarom klanten nu haar benaderen in plaats van andersom.

In 2015 startte Thalia haar eigen bedrijf: Thalia Business Management. Als Personal Assistant (PA) had ze al snel een aantal klanten, met name ZZP’ers die wel wat extra ondersteuning konden gebruiken. In diezelfde periode volgde Thalia diverse specialistische trainingen o.a. op het gebied van AFAS-software, waarmee ze kennis had gemaakt tijdens haar baan in loondienst. “Omdat workflows en organisatieprocessen altijd mijn interesse hebben gehad, wilde ik me daar graag verder in specialiseren”, vertelt Thalia.

“De eerste periode van het ondernemerschap gingen de verschillende opdrachten goed samen. Aan de ene kant was ik PA voor ZZP’ers, aan de andere kant werd ik gevraagd voor advies op het gebied van organisatie inrichting en kantoorautomatisering. Ik was best tevreden; ik had diverse klanten die terugkwamen en mijn werk was goed te combineren met mijn privéleven.”

Wat bracht de verandering?

“Toen ik als AFAS-kenner gevraagd werd bij een grotere klant, begon ik me af te vragen wat ik nu eigenlijk wilde. En hoe ik me wilde positioneren.  Als je je op twee verschillende doelgroepen richt, is je marketing een behoorlijke uitdaging.

Op dat moment zag ik ook het online programma Succesvol Klanten Werven Online van PRminded. Dat was precies wat ik nodig had om me meer te gaan focussen en te werken aan de positionering en marketing van mijn bedrijf. Mijn opdrachten waren tot die tijd met name via mijn netwerk binnengekomen en ik wist dat ik met social media ook meer nieuwe klanten zou kunnen aantrekken.”

Hoe heb je meer focus aangebracht?

“In het eerste coachingsgesprek kwam meteen de uitdaging van het bedienen van twee doelgroepen ter sprake. Het zijn twee marktsegmenten die beiden een eigen aanpak vragen. Ik zag in dat de focus op AFAS-trajecten me heel veel meerwaarde zou bieden. Het is een vakgebied waarin ik me verder kan ontwikkelen, ik kan hogere tarieven vragen en op termijn ook met online trainingen een passief inkomen verdienen. Hoewel ik het heel leuk vind om voor ZZP’ers te werken, is hun budget vaak beperkt en je moet iedere keer je meerwaarde bespreken, bijna verdedigen.

Het was even lastig om de PA-klanten los te laten en te vertellen dat ik er mee ging stoppen. Ik gaf daarmee een stukje zekerheid op. Daar kreeg ik heel veel rust voor terug, omdat ik me ineens op één doelgroep kon richten. Als ik dat niet gedaan had, was mijn werk, inclusief mijn marketing veel minder overzichtelijk geweest.”

Je doelgroep gekozen, en toen?

“Vervolgens was de vraag hoe en waar ik met die doelgroep in contact kon komen. Ook daarin hebben de coachingsgesprekken me echt geholpen. Omdat mijn doelgroep heel goed vindbaar is op LinkedIn, besloot ik om me volledig op LinkedIn te richten en geen bedrijfsprofiel op Facebook aan te maken. Om de juiste mensen aan te trekken op LinkedIn, heb ik eerst mijn profiel aangescherpt. Dit wierp zijn vruchten af; ik werd al snel vaker benaderd.”

Je blogt niet, is dat een bewuste keuze?

“Ik heb er tot nu toe voor gekozen om me consistent zichtbaar te maken binnen een voor mij heel relevante LinkedIn groep; een groep waar veel tussenpersonen en potentiele klanten lid van zijn.

In die LinkedIn groep stel ik vragen en ik beantwoord vragen, waardoor ik merk dat ik als kenner word gezien. Dit heeft me al aardig wat nieuwe klanten opgeleverd. LinkedIn is echt een ideaal platform voor mij.

Waar ik me heel bewust van ben, is dat het er niet alleen om gaat dat je een goed profiel hebt, het is ook belangrijk dat je consistent werkt aan je zichtbaarheid. Zorg dat je doelgroep je ziet.”

Waar sta je nu?

“Ik merk dat ik in een hele nieuwe situatie ben beland. Ik hoef niet meer te hengelen naar klanten, maar klanten vinden mij. Dat geeft me enorm veel rust.

Ik sta stevig met mijn voeten op de grond, ik weet waar ik heen wil en waar ik over 3 en 10 jaar kan staan. Dat geeft me echt een goed gevoel.”

Thalia over het online programma Succesvol Klanten Werven Online

“Wat ik heel prettig vind, is dat je stapsgewijs je strategie en plan ontwikkelt. Door iedere week een module te doen, komt er meer structuur in je eigen verhaal. De uitleg in de video’s is heel helder. En, omdat het programma online blijft staan, kan ik het volgend jaar ook gebruiken. Dan heb ik een nieuw nulpunt gecreëerd en kan ik mezelf weer naar een volgend niveau tillen.

De coachingssessies zijn echt een stok achter de deur geweest. Staat er een afspraak, dan wil je toch ook echt iets gedaan hebben. Het programma heeft me meer inzicht, structuur en focus gegeven. Zonder deze investering had ik niet zo hard stappen durven nemen. En dat heeft uiteindelijk heel veel in gang gezet.

Als je erover denkt om ook mee te doen, stel je dan de vraag ”Is deze investering in mijzelf het waard, om te kunnen groeien?’ Als het antwoord ja is, ga er dan voor. Het heeft mij enorm veel opgeleverd.”

Wil jij ook meer focus en meer groei?

Heb jij ook behoefte aan meer focus in je marketing?
Doe dan mee aan het  GRATIS webinar Social Media Plan Maken op 29 mei a.s., van 10.00 – 11.00 uur. Je kunt je hier aanmelden.

rsz_advertentie_social_media_plan5-b_rgb-01_kopie

Leave a Reply

Your email address will not be published.