Hoe je van LinkedIn connecties klanten maakt

  • 6 Dec

Of je nu veel of weinig LinkedIn connecties hebt, de vraag is natuurlijk wat kun je ermee? Hoe ga je je LinkedIn netwerk benutten om nieuwe klanten en opdrachten aan te trekken? Hoe zorg je ervoor dat LinkedIn niet alleen een platform is om kennis te vergaren en te kijken wat er in je netwerk gebeurt, maar ook ingezet wordt om gericht met prospects in contact te komen en ze mee te nemen in de zogenaamde ‘buyer journey.’

Graag deel ik 5 manieren om van LinkedIn connecties klanten te maken.

1. Onderzoek je 1e graads LinkedIn netwerk.

We denken dat we weten wie er in ons 1e graads netwerk zitten. Het tegendeel is vaak waar. Als je al een tijdje actief bent op LinkedIn heb je mogelijk ook connecties toegevoegd die je niet persoonlijk kent. Maar ook mensen die je wel persoonlijk kent kunnen al weer even van je radar zijn verdwenen. Doe eens een “search” naar je doelgroep via geavanceerd zoeken en kijken eens met welke connecties je de relatie kunt versterken.

Als je een gratis weggever hebt, zoals een e-book, een checklist of een videoserie, stuur de mensen uit je 1e graads netwerk (en die tot je doelgroep behoren) een bericht en nodig ze uit om een van je gratis producten aan te vragen. Dat hoeft helemaal niet opdringerig over te komen. Je bent immers gelinkt. Zo overkwam het mij onlangs dat een uitnodiging voor mijn gratis Meer Klanten met LinkedIn challenge direct leidde tot een persoonlijk gesprek voor een mogelijke opdracht.

Uiteraard is de tone-of-voice in je bericht belangrijk. Dring niets op; bied iets vriendelijk aan. Heb je geen gratis product, nodig ze dan uit voor een 1-op-1 gesprek per telefoon of Skype.

Natuurlijk zal niet iedereen op je e-mail ingaan, maar je komt wel weer even met je netwerk in contact en dus onder de aandacht. En als 3 van de 10 connecties positief reageren, heb je je kansen op een nieuwe klant al weer aardig vergroot.

2. Neem telefonisch contact op met (nieuwe) connecties.

neem telefonisch contact op met LinkedIn connecties

Als je actief bent op social media, kan je makkelijk in de valkuil trappen van ‘passief afwachten’. Je werkt immers al aan je zichtbaarheid dus de mensen zullen wel naar jou toekomen. Dat is zeker niet altijd het geval. Je kunt nog zo zichtbaar zijn en likes krijgen op je berichten, maar als de telefoon niet gaat rinkelen of je krijgt nooit een e-mail voor een vervolgcontact, dan is het belangrijk eens zelf de telefoon op te pakken.

Als je met mensen bent gelinkt is dat al een stuk laagdrempeliger dan zomaar iemand bellen die je toevallig gegoogled hebt. Je kunt gerust refereren aan het feit dat je gelinkt bent of dat je ziet dat iemand vaak op je berichten reageert. Vraag bijvoorbeeld ‘wat spreekt je aan in mijn content, waar worstel je mee en wat houdt je tegen om daarmee aan de slag te gaan?’

Je kunt zelfs expliciet zeggen dat je aan het onderzoeken bent hoe je je diensten en of je content beter kunt laten aansluiten of de behoeften van je klanten en daarom aan het rondbellen bent. Mensen willen graag helpen.

Trek er je lering uit en vraag je af wat je anders kunt doen om wel telefoontjes te krijgen. Is je content niet to-the-point? Speel je niet in op de problemen die je klanten ervaren? Spreek je een te breed publiek aan?

Door met je doelgroep in gesprek te gaan ontdek je wat er anders moet. Bovendien kunnen deze gesprekken tot een vervolgafspraak leiden omdat je er zomaar achter kan komen dat die persoon wel geïnteresseerd is in wat je te bieden hebt.

3. Maak afspraken met ‘verbinders’. Ga koffiedrinken dus.

Naast concullega’s zijn er ook tal van dienstverleners die zich misschien op eenzelfde doelgroep richten als jij en diensten aanbieden die in het verlengde liggen van wat jij doet. Geen concurrenten dus, maar mensen die jou misschien kunnen doorverwijzen (en jij hen). De zogenaamde ‘verbinders’. Kijk ook hiervan eens of je ze al in je eerste graads LinkedIn netwerk hebt zitten en zo niet, breid je netwerk uit met deze verbinders.

Ben je een grafisch ontwerper, ga eens praten met een tekstschrijver of social media specialist bij jou in de buurt. Ben je een teamcoach, ga koffiedrinken met iemand die opstellingen doet bij bedrijven. Heel handig en prettig om elkaar beter te leren kennen en zo nieuwe mogelijkheden voor elkaar te creëren.

Na maanden heel veel achter mijn laptop te hebben doorgebracht heb ik me ook weer eens voorgenomen vaker koffie te drinken. Ik geloof er heilig in dat dit tot nieuwe dingen leidt.

4. Deel je kennis. Blog, vlog en deel relevante berichten.

Voor de een is het vanzelfsprekend. De ander huivert toch nog een beetje bij het idee om gratis kennis te delen. ‘Hebben ze je dan nog wel nodig als je alles al hebt verteld?’ Het is een vraag die ik best vaak krijg. Natuurlijk kan een blog of een e-book niet jouw diensten vervangen. Het laat je wel kennismaken met jou en de manier waarop je tegen dingen aankijkt en dat werkt tegenwoordig gewoon goed.

Wist je dat 67% van het aankoopproces tegenwoordig digitaal verloopt en dat mensen minimaal 5 stukken content consumeren voordat ze met een bedrijf in contact treden? Jouw prospects zitten te springen om jouw content.

Zorg dat je onderdeel uitmaakt van dit digitale proces. Juist door content te delen gaat er weer een wereld aan mogelijkheden voor je open.

5. Zorg voor een verbluffend goed, klantgericht LinkedIn profiel

Je LinkedIn profiel is je digitale visitekaartje (eigenlijk veel meer dan dat). Het kan zomaar de eerste indruk zijn die mensen van je krijgen. Het liefst wil je dat mensen denken “Wauw, die wil ik wel in mijn netwerk hebben. Met die persoon wil ik graag linken.”

Een goed profiel reflecteert je ‘personal brand’. Het geeft aan wie je bent, wat je te bieden hebt en wat de ander bij jou kan halen.

Je LinkedIn profiel biedt vele mogelijkheden om te laten zien wat je in huis hebt. Benut dan ook alle opties in je profiel. Een paar belangrijke heb ik hieronder even uitgelicht:

  • Je profielfoto – past je foto in een professionele setting?
  • Je kopregel (dat regeltje onder je foto) waarin je in het kort kunt vertellen wat je doet, op wie je je richt, wat jouw diensten opleveren en/of wat jouw unieke kwaliteiten zijn. Zie het als je elevator pitch.
  • Je samenvatting; 2,000 tekens heb je om de elevator pitch die je in je kopregel hebt opgenomen, uitgebreid uit te werken. Vergeet niet een call-to-action op te nemen in je samenvatting en je gratis producten onder de aandacht te brengen.
  • Aanbevelingen: een heel waardevol onderdeel. Dat ze positief zijn zal iedereen begrijpen, maar de woorden die de aanbeveler kiest geven een goed beeld van wie jij bent en wat je unieke kwaliteiten zijn. Ga dan ook voor minimaal 3 aanbevelingen voor je huidige positie en zorg ook voor aanbevelingen voor andere rollen die je hebt vervuld.
  • En dan volgen vervolgens nog vele onderdelen die je kunt invullen om de profielbezoeker een beeld te laten krijgen van wie je bent en wat je hebt gedaan.

__________________________________________

Wil je meer leren over LinkedIn?

Download dan de gratis Ultieme LinkedIn Checklist.

__________________________________________

Vond je dit artikel waardevol? Deel het gerust met je netwerk, dan kunnen ook anderen er hun voordeel mee doen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.