Hoe geef je meer betekenis aan je marketing?

  • Hoe geef je meer betekenis aan je marketing?

    1 Mar

Wat doe jij om zichtbaar te worden? Nieuwe klanten aan te trekken? Of om bestaande klanten bij je terug te laten komen?

Bij marketing draait het om het opbouwen van relaties; met nieuwe mensen, maar ook met je bestaande netwerk. En als je erin gelooft dat je contacten een investering zijn in de toekomst van je bedrijf, dan is het logisch dat je je afvraagt hoe je meer betekenis aan de relatie met je connecties kunt geven.

VAN WAARDE ZIJN

Van betekenis zijn voor klanten en potentiële klanten wil zeggen dat je waarde toevoegt. Dat je de ander iets brengt of geeft wat hij op dat moment kan gebruiken. Soms is het het product dat je verkoopt, maar het kan ook een kritische vraag zijn, een stuk kennis of inspiratie.

Heel fijn overigens dat je je inspiratie en kennis zo makkelijk via social media kunt delen.

Wat zijn de uitdagingen van je klanten?

Van waarde willen zijn betekent dus ook dat je je klanten en potentiële klanten erg goed moet kennen. Daar begint het mee. Wat zijn de problemen die je klanten ervaren? Een hele simpele vraag, maar hoe verleidelijk is het om vanuit je eigen producten te denken, in plaats vanuit de uitdagingen die je klant ervaart?

Ik merk zelf dat het leren kennen van de behoeften van je potentiële en bestaande klanten nooit ophoudt. Eigenlijk moet je minimaal 1 keer per week met een potentiële klant aan de telefoon hangen om te kijken wat hem beweegt en waar hij tegenaan loopt. Ik zal eerlijk zijn. Dat lukt me ook niet iedere week. Maar als ik dergelijke gesprekken heb, ook met bestaande klanten, merk ik wel hoe waardevol dat is. Voor de ander, maar ook voor mezelf. Je wordt weer even op scherp gezet. En uiteindelijk leidt het alleen maar tot betere producten en resultaten.

‘GIVE FIRST’

Onderzoek laat zien dat geven gelukkig maakt. Ook zakelijk werkt dit principe natuurlijk zo.

In marketing termen is geven helemaal niet zo moeilijk. Vaak doe je het al, zonder dat je je er misschien bewust van bent hoe belangrijk deze stap is in het opbouwen van de relatie met de ander. Je kunt je kennis geven in de vorm van een gratis e-book, een gratis videoreeks of in een persoonlijk kennismakingsgesprek. Als je hiermee weet in te spelen op de uitdagingen van je potentiële klanten, ben je niet alleen van waarde, maar heb je ook volgende stap gezet in de relatie met elkaar.

‘INVOLVE YOUR CUSTOMERS’

Twee weken geleden gaf ik een webinar ‘Succesvol Klanten Werven Online’. De deelnemers waren tevreden en vonden het een helder verhaal. Toch merkte ik dat ik het een stap verder wilde nemen en besloot het anders te doen. In plaats van een webinar maakte ik er een online workshop van  (op 6 maart a.s. geef ik de workshopDit keer als onderwerp ‘Zichtbaar Worden op Social Media’ overigens nog een keer :-).

In anderhalf uur heb ik de deelnemers echt aan de slag gezet met praktische opdrachten. Wauw, wat een verschil. Ook al kon men alleen reageren via de chat, ik kreeg hele concrete vragen. Ik merkte meteen waar de uitdagingen zaten van de deelnemers en kon ze van hele praktische tips voorzien.

Zo gek is het natuurlijk niet, want in een offline training betrek je deelnemers ook. Maar het heeft me wel aan het denken gezet.

Ik realiseerde me dat ik meer van waarde was in die online workshop door de deelnemers echt aan de slag te zetten. Confucius zei het heel lang geleden al …

Tell me and I will forget. Show me and I may remember. Involve me and I will understand.

Waar het om gaat is dat je in je marketing manieren moet vinden waar je de ander mee in actie krijgt. Hoe meer je potentiële klanten zelf ervaren waar ze tegenaan lopen en hoe beter je ze laat ervaren wat jouw manier is om ze te helpen, hoe waardevoller het voor beide partijen zal zijn.

KEN JEZELF

Uiteindelijk kun je past echt van waarde zijn, als je weet wat jou echt onderscheidend maakt. Wat is jouw specifieke aanpak? Waarom werken bestaande klanten zo graag met jou en huren ze niet iemand anders in? Wat is jouw kijk op je vakgebied? Waar sta je voor?

Uiteindelijk hoef je dit niet allemaal in een keer te ontdekken. Ik zie het als een proces. Iedere opdracht en klant brengt je weer een stapje dichterbij.

Ik ben benieuwd hoe jij betekenis geeft aan je marketing en of je je in bovenstaande herkent. Laat gerust een reactie achter!

Dat het bij marketing om waarde geven gaat is natuurlijk niets nieuws. Maar je hier bewust van blijven is een interessante uitdaging.

Leave a Reply

Your email address will not be published.