Zo word je succesvol op social media

  • Zo word je succesvol op social media

    13 Feb

Online kanalen bieden enorm veel mogelijkheden om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Dit is wat ik ook onder de aandacht breng in de Training ‘Succesvol Klanten Werven op Social Media,  die ik 9 en 11 mei  a.s. van 10.00 – 11.00 geef.

Zo kun je via LinkedIn en Facebook een relevant netwerk opbouwen van klanten en potentiele klanten. Je kunt je expertise delen via blogs en op die manier expert status opbouwen. Je kunt leads verzamelen met behulp van gratis e-books & whitepapers. In combinatie met de juiste offline activiteiten bind je op deze manier nieuwe en bestaande klanten aan jouw bedrijf.

AD HOC AANPAK VAN SOCIAL MEDIA

Toch worstelen veel ondernemers nog met het effectief inzetten van social media en andere digitale kanalen. Ze zijn bijvoorbeeld wel op social media aanwezig, maar weten de mogelijkheden van de verschillende platformen onvoldoende te benutten. Activiteiten worden nog teveel ad hoc ondernomen en voelen vaak als los zand. Omdat er te weinig structuur in hun social media activiteiten zit en de samenhang tussen online en offline ontbreekt, blijft het gewenste resultaat uit.   

HOE KUN JE ALS ONDERNEMER DAN WEL SUCCESVOL ZIJN ONLINE?

1) STEL JEZELF CONCRETE DOELEN

Wat wil je bereiken? Een hele logische vraag maar niet door iedere ondernemer altijd heel expliciet gemaakt. Het begint bij social media marketing met het bepalen van je ondernemingsdoelstellingen. Wat wil je bereiken in termen van omzet? Vervolgens vertaal je die door naar het aantal klanten of opdrachten die je nodig hebt om dit te bereiken.  

Uiteindelijk leid je hier je doelstellingen van af voor je marketingactiviteiten, online & offline: wat zijn je doelen ten aanzien van je website bezoek en bereik op social media? Welke groei van je database streef je na? Hoe converteer je de leads die je verzamelt met je database naar klanten? Hoeveel fysieke of telefonische afspraken heb je hiervoor nodig? Hoeveel telefoontjes ga je hiervoor plegen per maand?  

Het gaat erom dat je je bewust wordt van wat er nodig is om je doelen te bereiken. Hiermee voorkom je dat social media marketing een doel op zich wordt. 

2) ZORG VOOR EEN STRATEGIE EN CONCREET ACTIEPLAN

Aanwezig zijn op social media is nog geen garantie voor succes. Waar het om gaat is dat je kiest op welke platformen je echt actief wilt zijn (omdat je doelgroep daar zit) en vervolgens alle mogelijkheden benut die deze platformen bieden. Op LinkedIn aanwezig zijn heeft pas echt zin als je weet hoe je je connecties naar een volgende stap in je sales funnel krijgt. E-mailmarketing gaat pas echt werken als je weet welke content jouw doelgroep triggert en hoe je je lezers aanzet tot actie. Hiervoor is het weer belangrijk dat je weet welke problemen jouw klanten ervaren.   

Wil je dus succesvol zijn online, dan heb je een heldere strategie nodig. Hiermee wordt duidelijk voor wie je er bent, welke online kanalen je inzet (en op welke manier), welke content relevant is voor jouw publiek en hoe je je online & offline marketing activiteiten integreert. Ook de integratie met offline is belangrijk dus. Wachten totdat leads jou gaan bellen, levert veel minder op dan zelf in actie komen. 

Als je vervolgens je strategie naar een concrete planning vertaalt die aangeeft wat je iedere maand en week gaat doen online en welke content je gaat delen, dan zorg je ervoor dat je activiteiten niet langer ad hoc gebeuren. Je ziet het grotere geheel waar iedere activiteit onderdeel vanuit maakt. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je de doelen die je hebt gesteld bereikt. 

3. DEEL JE KENNIS EN WEES AUTHENTIEK

Verkopen gaat al langer niet meer over het aanprijzen van je producten. In de online wereld win je klanten door relevant te zijn en je kennis te delen met jouw publiek. Dat kan op heel veel manieren; van blogs, video’s tot webinars en whitepapers. Bepaal welke vorm effectief kan zijn voor jouw bedrijf, maar ook wat past bij jou. Wees je ook bewust van wat jouw bedrijf uniek maakt. Jij en de mensen in je bedrijf zijn een belangrijk onderdeel van de diensten die je levert.

Mensen huren jou in om je expertise, maar ook om de visie die je hebt als bedrijf en de manier waarop je zaken aanpakt. Dat is wat jou onderscheidt.  Zorg dat je dit ook in je communicatie online naar voren brengt.  

WIL JIJ OOK MEER KLANTEN VIA SOCIAL MEDIA?

Schrijf je dan in voor het het GRATIS webinar Social Media Plan Maken dat op 29 mei a.s. wordt gegeven. Je kunt je hier aanmelden: https://www-pr-minded-nl.webinargeek.com/social-media-plan-maken-1

rsz_advertentie_social_media_plan5-b_rgb-01_kopie

Leave a Reply

Your email address will not be published.