De 5 meest gestelde vragen over zichtbaar zijn op social media

  • 5 meest gestelde vragen over zichtbaar zijn op social media

    28 Jun

Hoeveel ‘eyeballs’ zijn er op jouw bedrijf gericht? Deze vraag werd me onlangs gesteld in een webinar van een Amerikaanse social media guru. Ik kreeg meteen het beeld van starende ogen.

Uiteindelijk is dit wel waar het om gaat bij zichtbaar zijn.

Bij hoeveel mensen sta je letterlijk op het netvlies en hoe zorg je dat dat zo blijft?

Ik krijg er veel vragen over in mijn eigen webinars. Daarom heb ik de belangrijkste vragen over zichtbaar zijn op social media in dit blog op een rijtje gezet.

1. Wat moet ik doen om zichtbaar te zijn op social media?

Eigenlijk is het eenvoudig. Content delen die relevant is voor jouw doelgroep, werken aan je bereik en ‘ sociaal zijn’, want ook het reageren op anderen en het beantwoorden van vragen maken hier onderdeel vanuit.

Het letterlijk plaatsen van een bericht (het delen van een foto of een link) is voor de meeste mensen geen probleem. Waar het natuurlijk om gaat, is dat je helder voor ogen hebt wat je ermee wilt bereiken, wie je doelgroep dan precies is, en welke onderwerpen dan ook echt relevant zijn.

Daar komt bij dat een bericht een breed begrip is: wordt het een artikel dat je ergens online tegenkwam? Ga je zelf een blog schrijven, of vertel je iets in een video?

Kortom: er gaan wat stappen aan vooraf als je social media zo wilt inzetten dat het ook echt iets oplevert. Daarmee wil ik het niet over gecompliceerd maken. Maar de reden dat veel mensen teleurgesteld raken over social media, is dat ze onvoldoende nadenken over de stappen die leiden tot berichten. Het ontbreekt ze aan een heldere social media strategie.

2. Wat levert zichtbaar zijn op social media nu eigenlijk op?

Als je social media consistent inzet, levert het heel veel op.

  • Het helpt je jezelf als expert te positioneren. Ondernemers en ZZP’ers met wie ik werk, zijn allemaal experts in wat ze doen. Ze hebben jarenlange ervaring in hun vakgebied. En ze hebben op een bepaald moment besloten een bedrijf te beginnen gebaseerd op de expertise die ze hebben opgebouwd. Hoe gaaf is het dan om dat ‘expertschap’ ook uit te dragen online?
    Dit kan op vele manieren; via blogs, vlogs, webinars, door te reageren op vragen van je (potentiele) klanten online, enz.
  • Je kunt veel mensen tegelijkertijd bereiken via social media. Waar je bij een event vaak een kleiner aantal mensen bereikt, kun je online een grotere groep aanspreken. Daarmee zeg ik niet dat live contacten onbelangrijk zijn. Social media en offline activiteiten vullen elkaar juist enorm goed aan.
  • Je kunt van een koude connectie een warme lead maken op social media. Natuurlijk is het belangrijk ergens in het salesproces elkaar te spreken of te ontmoeten. Hoe vaak en intensief hangt onder andere af van wat je verkoopt. Maar ‘veel sales voorwerk’ en een relatie opbouwen kan online al worden gedaan.
  • En social media draagt ook bij aan het vergroten van je database, het aantrekken van deelnemers voor events of trainingen en het trekken van bezoekers naar je website. In mijn webinar van dinsdag 4 juli a.s. “Zichtbaar worden op Social Media” ga ik over bovenstaande meer vertellen. Schrijf je  snel in als ook jij beter zichtbaar wilt worden online.

3. Heeft het in mijn vakgebied of branche nog wel zin? Er zijn al zoveel andere bedrijven op mijn gebied actief op social media?

Ja, het heeft zeker zin om te werken aan je zichtbaarheid! Er zijn branches en beroepsgroepen waar nog relatief weinig aan social media marketing wordt gedaan. Denk aan de advocatuur en accountancy wereld. Maar ook zijn er vrij weinig architecten en financiële adviseurs actief, om maar een paar beroepsgroepen te noemen. Wil je dan je concurrenten een stapje voor zijn, wacht dan niet langer en begin.

Er zijn ook beroepsgroepen waar relatief veel bedrijven actief zijn. Dan is het zaak om niet achter te blijven en dus belangrijk om ook ‘jouw stem’ te laten horen.

Social media stelt je in staat om je ‘eigen tribe’ op te bouwen. Door consistent een boodschap uit te dragen die (een deel van) jouw doelgroep aanspreekt, creëer je een groep volgers en klanten die graag zaken doen met jou. Dat is waar het bij social media om gaat.

4. Hoe meet ik het resultaat?

Eigenlijk kun je pas echt het resultaat meten als je weet wat je wilt bereiken. Dit begint bij het bepalen van je omzet- en marketingdoelstellingen. Pas als je weet wat je op dat niveau wilt, kun je je social media doelstellingen hierop afstemmen en je resultaten gaan meten en monitoren.

Dan gaat het om indicatoren als het bereik van berichten, het aantal volgers en connecties, de groei van je database en het aantal bezoekers op je website. Wil je meer weten over doelen stellen en het monitoren van social media activiteiten, lees dan het blog “Waar begin je met social media”. 

5. Hoeveel tijd moet ik aan social media besteden om zichtbaar te zijn?

Als je succesvol wilt zijn en wilt blijven, dan neemt marketing idealiter een deel van je wekelijkse activiteiten in beslag. Een halve dag tot een dag per week heb je al snel voor marketing, inclusief social media, nodig. Zeker als je je bedrijf nog aan het opbouwen bent, grotere stappen wilt maken of het gevoel hebt dat je bedrijf stagneert.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.