De 4 grootste angsten van ondernemers op social media

  • angsten van ondernemers op social media

    19 Apr

Het kan behoorlijk lastig zijn als je wel zichtbaar wilt zijn online, maar te veel barrières ervaart waardoor je niet in actie komt. Je bent niet de enige. Dit onderwerp komt heel vaak terug in gesprekken met ondernemers. En eerlijk gezegd heb ik 4 jaar geleden zelf ook een aantal barrières moeten overwinnen.

Wel is het zonde als je je hierachter blijft verschuilen. Want social media en andere digitale kanalen bieden echt veel kansen om te groeien met je bedrijf. Om nieuwe connecties te maken. Om gevraagd te worden voor nieuwe initiatieven. Om makkelijker aan nieuwe klanten te komen.

Waar twijfel jij over? Ik heb de vier meest voorkomende angsten van ondernemers op een rijtje gezet.

1. Weet ik wel genoeg?

Wanneer ben je expert? Wanneer weet je genoeg om te bloggen, te vloggen en de online wereld met je kennis te verrijken?

Het is heel simpel.

Er zullen altijd mensen in je vakgebied zijn die meer weten dan jij. Vaak zijn dat de mensen die je zelf volgt en waarvan je denkt: “Zie je wel, hij heeft weer zo’n goed blog geschreven. Kom ik straks aan met mijn verhaal…”

Snel stoppen met deze gedachten.

De vraag is niet wie er meer weet dan jij. De vraag is wat je klant weet, wat hij nodig heeft en of jij hem daarbij kunt helpen. En als je die laatste vraag met ja kunt beantwoorden, is er weinig reden om je kennis niet te delen online.

Bedenk je dat jouw klanten en potentiële klanten vooral druk zijn met hun eigen werk en het bedienen van hun klanten. Ze volgen misschien een of twee mensen op jouw vakgebied. Wees dus niet bang dat je voortdurend vergeleken wordt.

Tips:

  • Schrijf voor jezelf eens op over welke onderwerpen je veel weet. Als je 10 minuten een brainstorm doet met jezelf, zul je ontdekken dat er heel veel onderwerpen zijn waarover jij je kennis zou kunnen delen. Deze oefening levert je meteen veel input op voor je eerste blogs of berichten op social media.
  • Bezoek eens het LinkedIn profiel van een concullega; iemand die vergelijkbare diensten als jij aanbiedt. Als je op zijn of haar profiel een beetje naar beneden scrollt, zie je hoeveel gemeenschappelijke connecties je hebt. Je zult ontdekken dat er vaak maar een heel klein deel van jouw connecties ook verbonden is met deze persoon. De kans is groot dat jouw concullega een heel ander netwerk heeft dan jij.
  • Realiseer je dat mensen werken met jou om je kennis en om wie je bent. Concurrentie is er altijd, maar de combinatie van jouw kennis, ervaring en persoonlijkheid maakt jouw uniek.

2. Zit men wel op mijn blogs en berichten te wachten?

“Er zijn al zoveel experts zoals ik. Wat heeft het voor zin als ik ook nog eens ga bloggen en mijn kennis ga delen online?”

Dit is een vraag die ik regelmatig krijg. In vrijwel ieder vakgebied zijn er heel veel experts en een deel daarvan deelt z’n kennis online. Laat dat geen reden zijn om dan maar niet in actie te komen. Vertel juist jouw verhaal en bouw hiermee je eigen ‘tribe’ op.

Hoe bijzonder is het dat je juist door je kennis te delen met mensen in contact komt die je anders niet was tegengekomen? Online ligt er een wereld van mogelijkheden aan je voeten.

Tip:

    • Word je bewust van je eigen belemmerende gedachten. Focus op de mogelijkheden die je voor je bedrijf creëert als je zichtbaar wordt online.

3. Wat als ik (negatief) commentaar krijg op mijn blog of bericht?

Social media is ‘sociaal’. De kans dat je een reactie krijgt op je blog of bericht is zeker aanwezig. Gelukkig maar. In de 4 jaar dat ik actief werk aan de online zichtbaarheid van mijn bedrijf, heb ik echter nog nooit iemand ontmoet die me publiekelijk in verlegenheid probeerde te brengen. Natuurlijk krijg je weleens een kritische vraag, maar mijn ervaring is dat de conversaties vooral constructief verlopen.

Bovendien is het enorm waardevol om commentaar te krijgen. Je ontdekt hoe jouw verhaal op een ander is overgekomen en welke vragen er bij je doelgroep leven. Kortom: een heel leuk proces waar je veel van leert.

Tips:

  • Als je een blog tegenkomt dat je aanspreekt, reageer er eens op. Het is een goeie manier om te wennen aan online conversaties. Vind je het een onaangenaam idee dat al je connecties je reactie zien? Reageer dan eerst eens op een discussie in een LinkedIn groep. Die reacties zijn alleen zichtbaar voor mensen in de desbetreffende groep.
  • Als je gaat bloggen, nodig mensen dan juist uit om te reageren door een vraag te stellen onderaan je blog. Het geeft enorm veel voldoening als mensen reageren.
  • Vind je dat iemand je echt onterecht aanvalt over iets (het is me nog nooit gebeurd), blijf dan niet  publiekelijk discussiëren, maar zet  de discussie een op een voort via e-mail of telefoon.

4. Wat zullen mijn vrienden en klanten denken?

Toen ik 4 jaar geleden mijn eerste blog publiceerde, was dit een van de gedachtes waar ik me het meest overheen heb moeten zetten. Je bent hierin dus zeker niet de enige. Het klopt dat wat je schrijft voor een breed publiek zichtbaar is. Maar je zult merken dat je juist leuke reacties krijgt van de mensen die het dichtste bij staan.

Een positief gevolg is dat je vrienden ook weer beter weten waar je mee bezig bent. Als jij zichtbaar bent online, zullen ze eerder aan je denken en je weer sneller in hun netwerk doorverwijzen.

Tips:

  • Weet je niet waarover je het kunt hebben in je blogs, lees dan dit artikel eens. Dan krijg je vanzelf voldoende ideeën en wordt de drempel weer een stukje lager.

Wat is jouw uitdaging als het gaat om zichtbaar worden op social media?

Leave a Reply

Your email address will not be published.